با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
نحوه انتخاب فیوز ساختمان

آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان می تواند به شما کمک کند که طراحی استانداردی برای سیستم برق کشی ساختمان داشته باشید. در زمان طراحی سیستم برق کشی ساختمان تمام اقدامات لازم جهت حفظ ایمنی سیستم برق کشی بر عهده برقکار است و باید توسط برقکار اجرا شود.

اما چیزی که مهم است احتمال اینست که برق از مدار نشتی کند و یا اتصال کوتاه اتفاق افتد؛ اگر برای این مشکلات راهکاری در نظر گرفته نشود، می تواند در آینده خطرات جانی و مالی داشته باشد، به همین علت، انتخاب فیوز برق مناسب می تواند از بروز خطراتی مانند: اتصال کوتاه، اضافه بار و نشتی برق در مدار برق ساختمان جلوگیری کند.

به علت اینکه فیوزهای برق ساختمان ها مدل های مختلفی دارد و هر کدام از آن ها کاربرد های مخصوص به خود را دارند، در این مقاله قصد داریم تا به آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • فیوز برق چیست؟
  • فیوز چگونه کار می کند؟
  • دلایل استفاده از فیوز در سیم کشی برق ساختمان
  • معرفی انواع فیوز برق ساختمان
  • نحوه انتخاب فیوز مناسب

 

آموزش برق ساختمان | نحوه انتخاب فیوز ساختمان

 

فیوز برق چیست؟

در الکترونیک و مهندسی برق، فیوز یک وسیله ایمنی الکتریکی است که برای محافظت در برابر جریان بیش از حد یک مدار الکتریکی عمل می کند. جزء ضروری آن یک سیم یا نوار فلزی است که وقتی جریان زیادی از آن عبور می کند ذوب می شود و در نتیجه جریان را متوقف یا قطع می کند.

فیوزها به عنوان وسایل ایمنی ضروری از روزهای اولیه مهندسی برق مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه هزاران طرح مختلف فیوز وجود دارد که بسته به کاربرد، دارای درجه بندی جریان و ولتاژ، ظرفیت شکست و زمان پاسخگویی خاص هستند.

آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان می تواند به شما کمک کند که فیوز مناسبی با مشخصات عملکرد زمان و جریان فیوز ها انتخاب کنید، به گونه ای که حفاظت کافی داشته باشند و بدون وقفه کار کنند. مقررات سیم کشی معمولاً حداکثر جریان فیوز را برای مدار های خاص تعیین می کند. جلوگیری از اتصال کوتاه، اضافه بار، بارهای نامتناسب یا خرابی دستگاه از وظایف فیوز هستند. هنگامی که یک سیم برق آسیب ببیند با یک محفظه فلزی که به زمین متصل است تماس پیدا می کند، یک اتصال کوتاه ایجاد می شود و فیوز ذوب می شود. پس می توان گفت فیوز وسیله ای خودکار برای حذف برق از یک سیستم معیوب است.

 

دوره پیشنهادی ما : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

فیوز چگونه کار می کند؟

برای انتخاب مناسب فیوز برق باید آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان را یاد بگیرید، برای این کار باید بدانید که فیوز چگونه کار می کند.

فیوز یک وسیله حفاظتی در برابر جریان بیش از حد استاندارد است که توسط کد ملی برق طبقه بندی شده است. برای اینکه یک فیوز به طور موثر کار کند، باید دارای بخش قابل ذوب باشد، که قطعه ای است که قادر به ذوب شدن است. این به عنوان یک عنصر ذوب ساخته شده از یک نوار فلزی مهر و موم شده در داخل بدنه فیوز شیشه ای شناخته می شود.

هنگامی که فیوز بیش از توان خود انرژی دریافت می کند، گرم و ذوب می شود. مدار قطع می شود و باعث می شود که مدار تمام شده و ایمن باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیوز باید با یک فیوز جدید جایگزین شود.

 

فیوز چگونه کار می کند؟

 

 

دلایل استفاده از فیوز در سیم کشی برق ساختمان

فیوز ساختمان می تواند با کارکرد خود از سیستم برق کشی ساختمان در برابر معضلات محافظت کند. هنگامی که جریان عبوری از مدار برق بیشتر از حد تعیین شده استاندارد فیوز باشد، پدیده ای به نام شدت جریان اتفاق می افتد. شدت جریان دارای دو حالت اساسی، اوورلود و اتصال کوتاه است. یکی از حالت های شدت جریان، اتصال کوتاه است که با حضور جریانی غیر استاندارد با مقاومت پایین در مدار اتفاق می افتد. این جریان عبوری با مقاومت کم می تواند موجب شدت جریان هزار برابری حالت غیر استاندارد در مدار شود و موجب خسارات زیادی شود. برای جلوگیری از اعمال این اضافه بار به مدار و پیشگیری از خسارات وارده از فیوز در سیم کشی برق استفاده می کنیم.

 

دوره پیشنهادی ما : آموزش سیم پیچی

 

معرفی انواع فیوز برق ساختمان

فیوزهای برق ساختمان از لحاظ پارامترهای مختلفی مانند: سرعت عملکرد و شکل ساختاری می توان دسته بندی کرد.

  1. انواع فیوز ساختمان از لحاظ سرعت عملکرد

فیوزهای ساختمان از لحاظ سرعت عملکرد به دو دسته کند کار و تندکار تقسیم می شوند.

  • فیوزهای کندکار

فیوز کندکار واکنش آرام تری در برابر عبور جریان بیشتر از حد استاندارد از خود نشان می دهد، به عبارتی ساده تر فیوزهای کند کار در مواجه با جریان الکتریکی بالا، برق را با تاخیر قطع می کند. فیوزهای کندکار را با علامت G معرفی می کنند.

  • فیوز های تندکار

فیوزهای تندکار با علامت F نشان داده می شوند. زمان قطع این فیوزها  کمتری است و به همین علت در مصارف روشنایی برق ساختمان موثر است.

  1. انواع فیوز از نظر ساختار

قطعه حفاظتی فیوز از نظر ساختار در مدل های زیر طراحی و تولید می شوند.

  • فیوز ذوب شونده یا فشنگی

از یک قطعه حرارتی در فیوزهای فشنگی استفاده شده است که وقتی حد مشخصی از جریان برق و در مدت زمانی که از قبل تعیین شده است از فیوز عبور کند، آن قطعه حرارتی ذوب می شود و در نهایت مدار را قطع می کند.

قسمت های فیوز فشنگی شامل: کلاهک، پولکی و پایه فیوز است. وقتی که در اثر شدت جریان عبوری فیوز فشنگی عمل کند، قسمت پولکی فیوز می افتد. با افتادن قسمت پولکی فیوز می فهمیم که باید فیوز را تعویض کنیم. فیوزهای فشنگی در مصارف خانگی بسیار پرکاربرد است.

  • فیوز تیغه ای یا کاردی

کاربرد فیوزهای کاردی در حفاظت از دستگاه های الکتریکی است. این فیوزها دارای مزیت های مانند: قدرت قطع بالا، سرعت و عملکرد سریع، قابلیت تعویض سریع و قیمت خرید مناسب است.

 

 

نحوه انتخاب فیوز مناسب

 

  • فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری یکی از پرکاربردترین فیوزها در سیستم برق کشی ساختمان ها است. فیوز مینیاتوری، قطعه محافظتی مناسب از مدار در برابر شدت جریان و جریان اتصال کوتاه است.

نحوه انتخاب فیوز مناسب

دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی همگی به نوعی حفاظت مانند فیوز نیاز دارند. بر خلاف کلیدهای مدار، فیوز حفاظتی یکبار مصرف است که پس از انجام کار باید تعویض شود. فیوزها از لوله های شیشه ای کوچک گرفته تا تجهیزات بزرگ خدمات برقی را شامل می شود. به طور کلی فیوزها بر اساس ولتاژی که می توانند کنترل کنند، سرعت قطع و اندازه آنها رتبه بندی می شوند. در این قسمت به آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان می پردازیم.

  • مرحله 1

نوع ولتاژی که فیوز می تواند محافظت کند را شناسایی کنید. فیوزها نه تنها با مقدار ولتاژ، بلکه بر اساس جریان مستقیم (DC) یا جریان متناوب (AC) رتبه بندی می شوند. برخی از فیوزها ممکن است دارای دو رتبه باشند، که قادر به مدیریت هر دو برق DC و AC هستند. با این حال، این رتبه بندی ها در قدرت کلی که می توان برای محافظت مناسب از آن استفاده کرد، متفاوت خواهد بود. فیوزی را انتخاب کنید که در محدوده ولتاژ آن مدار خاص قرار گیرد.

  • مرحله 2

شدت جریان مدار الکتریکی که فیوز می تواند از آن محافظت کند را شناسایی کنید. مدارهایی که شامل موتور ها یا نورهای فلورسنت هستند از سیم پیچ استفاده می کنند. هنگام راه‌ اندازی، این سیم‌ پیچ‌ ها جریان دارند. این هجوم بیشتر از انرژی استاندارد است که پس از راه‌ اندازی دستگاه استفاده می‌ شود. فیوزی را انتخاب کنید که برای راه اندازی موتور ساخته شده است یا فیوزی که دارای رتبه تاخیر زمانی است. این اجازه می دهد تا از بار الکتریکی محافظت شود در حالی که جریان ورودی ممکن است از درجه قطعی کلی فیوز بیشتر شود.

 

انواع فیوز از نظر ساختار

 

 

  • مرحله 3

اندازه فیوز را مناسب اندازه نگهدارنده تنظیم کنید. فیوزهای مخصوصی وجود دارند که فقط به صورت فیزیکی به آن نوع فیوز متصل می شوند. این نقاط اتصال فیوز نه تنها به گونه ای ساخته شده اند که در یک فضای خاص قرار گیرند، بلکه برای ویژگی های فیوز نیز مناسب هستند. فیوز های لوله شیشه ای کوچک را فقط می توان با فیوزهای مشابه جایگزین کرد. فیوزهای تاخیر زمانی خاص قطر و طول مشخصی دارند. انواع دیگر فیوزها با ولتاژ و درجه یکسان در آن نگهدارنده خاص قرار نمی گیرند. فیوزهای تیغه ای بزرگ که ولتاژ و آمپراژ بالا را کنترل می کنند را نمی توان با فیوزهایی با قابلیت کمتر جایگزین کرد.

  • مرحله 4

فیوز را برای تعویض المنت داخلی بررسی کنید. برخی از فیوزها دارای یک عنصر ذوب شده داخلی قابل تعویض هستند. این قطعات فلزات رسانای الکتریکی طوری ساخته شده اند که پس از دمیدن از یک ظرف استوانه ای بیرون کشیده شوند. سپس یک نوار فیوز فلزی دوباره در کارتریج گردد قرار می گیرد و مدار می تواند برای برق مجددا تنظیم شود. به طور کلی این عناصر فیوز در جعبه های جداگانه فروخته می شوند و به همان شیوه فیوز یک بار مصرف رتبه بندی می شوند.

  • مرحله 5

از فیوزهایی استفاده کنید که دارای پنجره بازرسی است. این پنجره ها نشان می دهد که آیا فیوز سوخته شده است یا خیر. این نوع فیوز می تواند در کاربردهای صنعتی یا برای تنظیمات خانه بسیار مفید باشد. یک بررسی سریع بصری تمام چیزی است که برای شناسایی مشکل در مدارهای الکتریکی لازم است.

نکته: هنگام بررسی فیوزها با اهم متر، قبل از استفاده از متر، فیوز را از نگهدارنده آن بیرون بکشید. همچنان ولتاژی به یک طرف فیوز اعمال خواهد شد. هنگام تعمیر فیوزهای بزرگتر از هر نوعی باید همیشه از فیوزکش استفاده کرد. فیوزکش ها عایق هستند و کاربر را از ضربه محافظت می کند.

ما در این مقاله به آموزش نحوه انتخاب فیوز ساختمان پرداختیم، امیدواریم سودمند بوده باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *