با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
دلیل خرابی دستگاه اسپرسو ساز - آموزشگاه برق و الکترونیک

اگر شما هم عاشق قهوه و بوی خوش آن هستید به احتمال زیاد یا به کافه ها زیاد می روید و یا یک دستگاه اسپرسوساز در منزل دارید. دستگاه اسپرسو ساز می تواند مانند هر دستگاه مصرفی دیر گاهی دچار مشکلاتی شود که باید آن را به درستی عیب یابی کرد و مشکل آن را برطرف کرد که گاهی این مشکلات سطحی هستند و توسط خود فرد برطرف می شوند اما گاهی اساسی هستند و باید توسط افراد خبره مورد بررسی قرار بگیرند.در ادامه این مقاله شما را با این ایرادات و مشکلات و دلیل خرابی دستگاه اسپرسو ساز آشنا خواهیم کرد.

چرا دستگاه اسپرسو ساز خراب می شود؟

برخی از دلایل و علائم هستند که باعث می شود تا دستگاه اسپرسوساز شما به درستی کار نکند و یا کارایی سابق خود را از دست بدهد از این رو بهتر است تا دلایلی که باعث می شود تا دستگاه دچار مشکل شود را بشناسید و تا حد ممکن راه های رفع این  مشکلات را نیز بدانید و آنها را برطرف نمایید اما در صورت بروز مشکلات بزرگتر برای رفع آن به مراکز تعمیر لوازم برقی و یا افرادی که در آموزشگاه های معتبر مانند اموزشگاه برق و الکترونیک دوره آموزش تعمیر دستگاه اسپرسو ساز دیده اند مراجعه کنید.

دلایل خرابی دستگاه اسپرسو ساز - آموزشگاه برق و الکترونیک

نشانه خراب شدن دستگاه اسپرسو ساز چیست؟

در صورت خرابی و مشکل در دستگاه اسپرسوساز لازم است تا مهم ترین دلیل خرابی دستگاه اسپرسوساز و قهوه ساز شامل موارد زیر می شود:

  • عدم تولید کف توسط دستگاه اسپرسو ساز
  • روشن نشدن دستگاه اسپرسو ساز
  • کند شدن اسپرسوساز
  • کار نکردن شیر قهوه ریز
  •  اسپرسو تلخ
  • گرم نکردن آب در اسپرسوساز
  • خارج نشدن آب از لوله وسط اسپرسوساز
  • گرم نکردن ترموستات اسپرسوساز
  • جوشیدن قهوه
  • سرد شدن اسپرسو

عدم تولید کف توسط دستگاه اسپرسو ساز

یکی از اصلی ترین  دلایل و مشکلاتی که در دستگاه های اسپرسو ساز مشاهده می شود و افرادی که دارای این دستگاه هستند ازآن  گله دارند ،عدم تولید کف توسط دستگاه اسپرسوساز آنها می باشد باید توجه داشته باشید که این مشکل می تواند به دلایل مختلف رخ دهد که باید به دقت این موارد بررسی شود و در صورت نیاز و توانایی مشکل را رفع کرد.

از اصلی ترین دلایلی که باعث عدم تولید کف توسط دستگاه اسپرسوساز می شود تمیز نبودن خروجی اسپرسوساز است حالا چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا این مشکلات رفع شود.

  • پودر قهوه‌ای که در دستگاه استفاده می شود بسیار مهم است .پودر بی کیفیت می تواند آسیب هایی را به قطعات دستگاه اسپرسوساز وارد کند و کارایی دستگاه را کاهش دهد از این رو سعی کنید تا حد ممکن از پودر قهوه با کیفیت برای دستگاه خود استفاد ه کنید.
  • از دیگر کارها و اقداماتی که برای کف کردن و داشتن یک قهوه اسپرسو خوب باید انجام دهید این است که حتما بعد از هر بار استفاده از دستگاه اسپرسوساز فیلتر دستگاه را تمیز کنید تا در مصرف بعدی هم بتوانید یک قهوه با کیفیت و به همراه کف داشته باشید .زیرا تمیز نکردن دستگاه باعث مسدود شدن فیلتر و  راه خروجی کف و قهوه خواهد شد .
  • دستگاه اسپرسو باید قهوه و آب کافی داشته باشد تا قهوه مناسب و خوش طعمی را به شما تحول دهد.دمای آب و میزان آن در میزان کف داشتن قهوه بسیار مهم و موثر است.شما باید آب با دمای معمولی در دستگاه قرار دهید آب خیلی گرم و اب خیلی سرد هر دو کیفیت قهوه و میزان کف آن را کاهش میدهد.

علت خرابی دستگاه اسپرسو ساز - آموزشگاه برق و الکترونیک

روشن نشدن دستگاه اسپرسو ساز

شاید گاهی متوجه این شوید که دستگاه شما روشن نمی شود در این صورت باید ابتدا ازدرست روشن کردن کلید دستگاه اطمینان حاصل کنید  زیرا در مواردی ممکن است کلید را به صورت غلط روشن کرده باشید یعنی از کلید دیگر به عنوان کلید روشن و خاموش استفاده کنید و یا چندین کلید وعملکرد دستگاه همزمان روشن باشد  در این صورت باید کلید را در موقعیت درست قرار دهیم.

از دیر عواملی که می تواند باعث روشن نشدن دستگاه شود اتصالات در قسمتی از برق و یا قطعات است و یا اینکه یک قطعه به کلی سوخته باشد که در صورت بررسی این مشکل آن را برطرف کنید در غیر اینصورت حتما دستگاه را برای بررسی دقیق تر به یک مرکز معتبر ببرید تا همه موارد احتمالی در آن بررسی شود.

کند شدن دستگاه اسپرسو ساز

ممکن است در استفاده از دستگاه اسپرسوساز خود متوجه کندی در عملکرد دستگاه بشوید.ممکن است متوجه این مسئله شوید که دستگاه شما نسبت به سابق عملکرد کند تری دارد و زمان تحویل قهوه در آن بسیار بیشتر از سابق است.این مسئله می تواند به منبع آبی که دستگاه از آن آب برای ساخت قهوه می گیرد مربوط باشد و دستگاه آب کافی را در مدت زمان مناسب دریافت نکند و یا فیلتر دستگاه مسدود شده بشد و قهوه در زان مناسب و در نظر گرفته از دستگاه خارج نشود و شما برای از بین بردن این مشکل ابتدا آب و سپس فیلتر دستگاه  را بررسی کنید.

کار نکردن شیر قهوه ریز

از دلایل دیگری که ممکن است برای بسیاری از دستگاه های اسپرسوساز به وجود بیاید نیز این مسئله است که شیر قهوه ریز ممکن است کار نکند و این می تواند بسیار مشکل ساز باشد .یکی از دلایلی که می تواند باعث کارنکردن شیر قهوه ریز باشد خراب بودن پمپ دستگاه است.

این مشکل نیز خود را با ایجاد صدا در دستگاه بعد از روشن شدن نشان خواهد داد در صوت بروز چنین اشکالی دستگاه را برای معاینه به مراکز معتبر ببرید. از دیگر دلایلی که می تواند باعث خارج نشدن اسپرسو از دستگاه شود نیز می توان به نبود آب کافی و یا مسدود بودن فیلتر دستگاه اشاره کرد که باید هر دو این مسئله ها و برطرف شود.

اسپرسو تلخ

یکی دیگر از مشکلات و نارضایتی که می توان در زمان تهیه قهوه توسط دستگاه اسپرسوساز پیش بیاید طعم تلخ قهوه باشد.قهوه به خودی خود یک نوشیدنی با طعم تلخ است اما گاه برخی عوامل باعث می شوند تا این تلخی مزه ناخوشایندی پیدا کند و ما را از نوشیدن قهوه منصرف کند.

  • از اصلی ترین دلیلی که می تواند باعث تلخ شدن طعم قهوه باشد نوع و میزان قهوه مورد استفاده در دستگاه است.استفاده از قهوه با کیفیت و همینطور استفاده از قهوه به اندازه کافی و مناسب در دستگاه می تواند به شما یک قهوه با طعم خوشایند را بدهد و شما هم از خورد قهوه خود لذت ببرید.
  • از دیگر دلایل تلخ شدن قهوه نیز تمیز نبودن قطعات دستگاه می باشد شما باید بعد از هر بار استفاده از دستگاه حتما قطعات ان را تمیز کنید تا در دفعه بعدی که از دستگاه استفاده می کنید کثیف بودن فیلتر و باقی مانده قهوه سری قبل طعم قوه شما را تغییر ندهد.
  • میزان آب موجود در دستگاه هم تاثیر مستقیمی بر طعم و کیفیت قهوه اسپرسو شما خواهد داشت پس بهتر است قبل شروع کار دستگاه از میزان آب موجود در دستگاه اطمینان حاصل کنید تا دستگاه به اندازه کافی آب برای تهیه قهوه داشته باشد.

دلیل خرابی اسپرسو ساز - آموزشگاه برق و الکترونیک

گرم نکردن آب توسط دستگاه اسپرسوساز

از دیگر مواردی که می تواند برای استفاده کنندگان مشکل ساز باشد و استفاده از دستگاه را برای آنها سخت کند، گرم نکردن آب توسط دستگاه می باشد که این مسئله هم به دلیل اختلالی در قطعه و یا کارکرد دستگاه بروز می کند که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

  • خراب شدن یا از مدار خارج شدن اتصالات برقی دستگاه و یا پریز برق می تواند از اصلی ترین دلایل گرم نکردن آب توسط دستگاه باشد ک باید جریان برق ورودی و برق دستگاه چک شود.
  • مشکل در المنت دم کننده و یا داغ کننده و همینطور سیم‌ها و ترمینال‌های المنت هم از عوامل مهم در گرم نکردن آب توسط دستگاه است که باید بررسی و عیب یابی شود.

خارج نشدن آب از لوله وسط اسپرسوساز

تنظیم نبودن ترموستات و مسدود بودن سوپاپ‌های ورودی به فنجانک از رایج‌ترین دلایل خارج نشدن آب از لوله وسط دستگاه است که برای از بین بردن این مشکل باید ابتدا ترموستات و سپس سوپاپ‌ها تنظیم شوند و در صورت مسدود بودن این انسداد رفع شود.

سرد شدن اسپرسو

یکی از مشکلات دیگری که در دستگاه های اسپرسوساز مشاهده می شود گرم نماندن اسپرسو و سرد شدن سریع آن است و این مسئله می تواند به  دلیل وجود اختلالی در المنت گرم نگه‌دارنده یا دم‌کننده باشد این قطعه به این دلیل در دستگاه اسپرسو ساز وجود دارد که از بالا رفتن دمای زیاد دستگاه و در نتیجه جوشیدن قهوه جلوگیری کند و یا با متعادل نگه داشتن دمای دستگاه از سرد شدن قهوه جلوگیری کند.

اگر به هر دلیل یکی از مشکلات بالا در یک دستگاه رخ دهد به احتمال زیاد المنت گرم‌کننده و یا ولتاژ به المنت نمیرسد که در این صورت نیز ابتدا ولتاژ ورودی به المنت گرم‌کننده و سپس اتصالات آن را چک شود تا سالم باشد و در صوت سوختن نیز باید این قطعه تعویض شود.

جوشیدن قهوه

یک دلیل خرابی دستگاه اسپرسو ساز ، جوشیدن چای و یا قهوه از چیزهایی است که هیچکدام از ما نمی خواهیم تجربه کنیم و چای و یا قهوه جوشیده را بخوریم زیرا جوشیدن قهوه بر طعم و کیفیت آن تاثیر می گذارد و طعم ناخوشایندی به قهوه می دهد.

تنظیم نبودن ترموستات می‌تواند از اصلی ترین دلایل جوشیدن قهوه باشد.ترموستات برای کنترل دمای دستگاه به کار می رود و اجازه بالا رفتن دما از یک حد مشخص را به دستگاه نمی‌دهد.در صورت آسیب رسیدن به این قطعه دمای دستگاه بسیار بالاتر از حد طبیعی می رود و در نهایت قهوه می جوشد.در صورت مشاهده چنین موردی و یا برای جلوگیری از این مسئله هم باید ترموستات دستگاه چک شود و در صورت آسیب تعویض و یا تعمیر شود .

 تعمیر دستگاه اسپرسو ساز

با توجه به نشانه ها وعلائمی که در بالا برای هر کدام از مشکلات به وجود آمده در دستگاه اسپرسوساز عنوان و بیان شد شما می توانید در صورت مشاهده این علائم اقدام به رفع مشکل به وجود آمده بکنید اما باید در نظر داشته بشید که هیچکدام از این روش ها صدرصد نیستند پس اگر در صورت انجام این اقدامات مشکل دستگاه شما حل نشد حتما باید به یک فرد متخصص و یا یک مرکز معتبر که در زمینه تعمیر وسایل برقی تخصص دارد مراجعه کنید تا دستگاه شما عیب یابی و مشکلات آن برطرف شود.

همچنین برای یادگیری تعمیر کلی لوازم خانگی پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی شرکت کنید.

کلام پایانی

در انتهای این مقاله با عنوان دلیل خرابی دستگاه اسپرسو ساز باید به شما خاطر نشان کنیم که چند نکته وجود دارد که باید در استفاده از دستگاه اسپرسو ساز به آن دقت کنید:

بعد از هربار استفاده از دستگاه آن را با دقت تمیز کنید و فیلتر را با آب داغ بشویید تا قطعات اضافه قهوه در دستگاه و فیلتر آن باقی نماند.آب فیلتر را به ‌صورت مرتب عوض کنید.درون مخزن آن از آب تصفیه‌ شده استفاده کنید و میزان آب موجود و وصل بودن دستگاه به منبع آب درون دستگاه را قبل از هر بار استفاده چک کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *