تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .
دلایل خرابی لوازم خانگی - آموزشگاه برق و الکترونیک

دلایل خرابی لوازم خانگی برقی متعدد است. از آنجایی که ما روزانه از لوازم برقی زیاد استفاده می کنیم خراب شدن آنها می تواند دردسر ساز شود. لذا این که بدانیم چطور از این لوازم خانگی استفاده کنیم تا عمر مفیدتری داشته باشند حائز اهمیت است. در بسیاری از مواقع با پیشگیری و مراقبت های ساده می توان از احتمال خرابی لوازم خانگی کاست. اما متاسفانه زمانی که این لوازم به مشکل بر می خورند هزینه تعمیر آنها بسیار بالا و زمان بر است.

خراب شدن لوازم خانگی چیست؟

تغییرات ولتاژ : بالا و پایین شدن ولتاژ هر دو آسیب زننده است. در کل نوسانات ولتاژی از دلایل خرابی لوازم خانگی برقی بشمار می رود. ولتاژ پایین باعث بالا رفتن آمپر شده و در نتیجه قطعات ذوب می شوند.

علت خراب شدن لوازم خانگی - آموزشگاه برق و الکترونیک

همچنین ولتاژ بالا نیز باعث می شود دستگاه سریع کار کند و در عوض عمر لوازم خانگی کوتاه شود.

از دیگر عواملی که احتمال خرابی لوازم خانگی را افزایش می دهد، می توان به مواردی مانند رعد و برق، سیم کشی غیر اصولی در خانه ها، آسیب دیدگی خطوط برق در فضای باز و لوازم خانگی خراب و معیوب اشاره کرد. در میان لوازم برقی اقلام بزرگتر مانند یخچال، کامپیوتر و یونیت های تهویه بیشتر در معرض خطر خرابی و آسیب هستند.

سوئیچ های روشنایی ناکارآمد: عموما سوئیچ وسایل برقی غیراستاندارد به درستی عمل نمی کند و در نتیجه خطاهای مختلفی در مدار، سیم کشی و یا پریز بروز می کند.

کلید های مدار قطع شده: خرابی لوازم خانگی زمانی که چندین مورد پرمصرف در مدار استفاده شود، بیشتر اتفاق می افتد. لوازم برقی که بیشتر در معرض این مشکل هستند عبارتند از: ماکروویوها، سشوارها و…

وسایل برقی جدید: امروزه وسایل برقی جدید از آخرین ویژگی های ایمنی برخوردار هستند. اما زمانی که وسیله برقی دست دوم خریداری می شود باید به نکاتی توجه شود:

  • شکسته نبودن بدنه ی لوازم برقی
  • سالم بودن سیم ها
  • بررسی ویژگی های ایمنی

دلیل خراب شدن لوازم خانگی - آموزشگاه برق و الکترونیک

به منظور یافتن دلایل خرابی لوازم خانگی برای (تست وسایل برقی دست دوم) لازم است ابتدا تمامی لوازم برقی از پریز جدا شود و سپس یکی یکی به برق متصل شوند. قبل از اتصال به پریز آن را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

افت برق : لوازم برقی غیر استاندارد هنگام روشن شدن، برق مصرفی را از سایر وسایل دریافت می کنند. این امر باعث افت ولتاژ برق خانه شده و به سایر وسایل الکتریکی آسیب می زند.

 از دست دادن عایق: در اکثر مواقع یکی از دلایل خرابی لوازم خانگی را می توان در ایراد الکتریکی سیستم یافت. این امر در نتیجه ی محافظت نکردن عایق از تاسیسات الکتریکی است. عدم نگهداری درست و یا فرسوده شدن لوازم خانگی از دست دادن عایق را تشدید می کند. نشانه ی شاخص این اتفاق، جرقه زدن هنگام اتصال دوشاخه به پریز است.

اتصال کوتاه: در مواقعی که چندین وسیله ی برقی در حال کار هستند، احتمال خرابی لوازم خانگی بیشتر است و شاهد (گرم شدن پریز ) خواهیم بود. این اتفاق حتی می تواند در برخی موارد به آتش سوزی منجر شود.

انفجار فیوز: زمانی که فیوز مکرر خاموش می شود و یا به شما شوک وارد می کند، برای تعمیر از تعمیرکاران مجرب استفاده کنید. در پایان از او گواهی ایمنی الکتریکی بخواهید تا مطمئن شوید لوازم خانگی شما به شکل اصولی تعمیر شده است. ایجاد نوسان و قطع و وصل شدن برق یکی دیگر از دلایل خرابی لوازم خانگی برقی است. لذا با در نظر گرفتن چند نکته و راهکار می توان از ایجاد خسارات احتمالی جلوگیری کرد.

راهکارهای مناسب برای نگهداری از لوازم خانگی:

استفاده از محافظ: این وسیله خسارات برقی را به حداقل می رساند. این کار موثرترین و ارزان ترین راه برای جلوگیری از خرابی لوازم خانگی برقی است. محافظ ها توسط فیوزها از وسایل برقی محافظت می کنند. چنانچه جریان برق بالایی وارد شود محافظ برق را قطع کرده تا لوازم برقی نسوزند.

دلایل خراب شدن لوازم منزل - آموزشگاه برق و الکترونیک

استفاده از برق گیر: گاها در مناطقی احتمال وقوع رعد و برق زیاد است. لذا استفاده از برق گیر باعث جلوگیری از سوختن لوازم برقی ناشی از عوامل خارجی یا تغییر جریانات داخلی می شود. برق گیر جریان اضافی برق را به زمین متصل می کند.

کلید RCD:  یکی از دلایل خرابی لوازم خانگی تغییر در جریان فاز و نول است، هر چند این تغییر جزیی باشد. زمانی که جریانی نشت و یا نول از زمین به منبع برگردد، کلید در زمانی کوتاه فعال و از آتش سوزی، برق گرفتگی و… جلوگیری می کند.

محافظت با UPS: این دستگاه زمانی که برق قطع می شود جریان برق را درون لوازم برقی کنترل می کند تا وسیله برقی را از پریز جدا کنیم. این دستگاه بیشتر برای کامپیوترهای رومیزی کاربرد دارد.

جعبه فیوز: برق مصرفی خانه ها از این سر خط تغذیه می شود. جعبه فیوز مزیت های زیادی دارد که تا چند سال گذشته زیاد رایج نبود. اما با گذر زمان به یکی از ضوابط و قوانین در ساخت ساختمان ها تبدیل شده است.

فیوز با کنترل میزان ورودی برق باعث می شود تا خرابی لوازم خانگی برقی تا حد زیادی کاهش یافته و خسارات به حداقل برسد.

خرابی لوازم خانگی در سیستم هایی که به فیوز مجهز است کمتر اتفاق می افتد. امروزه فیوزها در انواع و ولتاژهای مختلفی تولید می شوند. یکی از این موارد جعبه فیوز 240 ولت است که حتما باید توسط متخصصین و به صورت اصولی نصب شود. فواید استفاده از جعبه فیوز شامل موارد زیر است:

  • با وجود جعبه فیوز نیاز به خرید چندین محافظ نیست.
  • جعبه فیوز احتمال سوختن لوازم برقی را از طریق نوسانات برقی کم می کند.

نکته مهم این است که دلایل خرابی لوازم خانگی به کاهش و افزایش ناگهانی جریان الکتریکی بستگی دارد که باعث شوک های الکتریکی می شود.این عوامل عبارتند از:

  • خیس بودن مسیرهای سیم کشی به دلایل مختلف
  • الکتریسیته های ساکن
  • لوازم خانگی برقی که ولتاژ القایی بالایی دارند
  • دستگاه های برقی پر مصرف
  • استفاده از دستگاه برقی معیوب یا فرسوده
  • رعد و برق

دلایل خرابی لوازم منزل - آموزشگاه برق و الکترونیک

علت خراب شدن لوازم خانگی برقی می شود

توضیحات برقکار امریکایی در مورد دلایل خرابی لوازم خانگی این است که لوازم برقی که در حال استفاده هستند، وقتی برق قطع و وصل می شود با جریان برقی زیادی، با ولتاژ بالا مواجه می شوند. از آنجایی که فقط 240 ولت از آنها عبور می کند شاخه ها اجازه عبور جریان اضافی را نمی دهند.

چند ترفند برای جلوگیری از خراب شدن لوازم خانگی

لوازم زیادی هستند که به منظور کم کردن دلایل خرابی منزل در دفترچه راهنمای آنها درج شده است. برای مثال حداکثر زمان استفاده از مخلوط کن ها و یا میکسرها 1 دقیقه است. این به این معناست که بعد از 1 دقیقه استفاده استراحت داده می شود و مجدد روشن می گردند. در استفاده از جارو برقی نیز این نکته اهمیت دارد که بعد از جارو زدن قسمتی از خانه، جارو برقی جهت خنک شدن خاموش شود.

دلایل خرابی لوازم خانگی برقی هر چه که باشد، فقط شامل خسارات مالی نمی شود. بعضا به علت سالم نبودن لوازم، خسارات جانی نیز به دنبال خواهد داشت. پس با محافظت از لوازم برقی از بروز خسارات های جبران ناپذیر جلوگیری کنیم.

 لوازم برقی که طولانی مدت قابل استفاده نیستند بهتر است از پریز جدا شده تا در هنگام قطعی برق، مشکلی برای آنها پیش نیاید. برای مثال سشوار یا شارژرها لازم نیست مدام به برق باشند.

با توجه به مواردی که برای حفاظت از لوازم برقی بیان کردیم، با رعایت نکات کوچک می توان از خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری کرد. چرا که هزینه های تعمیر و یا حتی خرید لوازم برقی جدید بالاست.

سخن پایانی در مورد دلایل خرابی لوازم خانگی برقی

در پایان این نکته نیز شایان ذکر است که لوازم برقی خانگی صرفا جهت استفاده در منزل طراحی شده اند. از آنها در رستوران ها، هتل ها، قنادی ها و… نباید استفاده شود. در صورت خرابی لوازم خانگی باید حتما از تعمیرکاران آموزش دیده بهره برد. تعمیرکاران حوزه تعمیر لوازم خانگی درآمد و بازار کار خیلی خوبی دارند. این تعمیرکاران همگی در دوره‌های آموزش تعمیرات لوازم خانگی در آموزشگاه برق و الکترونیک شرکت کرده اند و مهارت های لازم برای این کار را فرا گرفته اند. با وجود این دلایل برای خرابی لوازم خانگی باعث شده تا درآمد تعمیرات لوازم خانگی همواره رو به رشد باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *