با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
ابزار مورد نیاز سیم پیچی

ابزار مورد نیاز سیم پیچی موتور؛ تمام ابزراهای الکترونیکی برای تامین انرژی و نیروی مورد نیاز خود برای کار کردن نیازمند سیم پیچی هستند و امروزه حرفه سیم پیچی بازار کار بسیار خوبی دارد. سیم پیچی هم مانند سایر مشاغل دیگر ابزارهای خاص خود را می طلبد که در این مقاله ابزار های مورد نیاز سیم پیچی و سایر مطالب مرتبط را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نقش سیم پیچی در وسایل الکترونیکی

قبل از معرفی ابزار مورد نیاز سیم پیچی در ابتدا می خواهیم به این موضوع بپردازیم که سیم پیچی در وسایل الکترونیکی چه نقشی را ایفا می کند؛ همان طور که گفتیم، همه وسایل الکترونیکی به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود برای کار کردن نیازمند سیم پیچی هستند؛ نقش سیم پیچی در وسایل الکترونیکی این است که به موتور وسایل الکتریکی، جریان الکتریکی وارد می کند و میدان مغناطیسی ایجاد می نماید؛ این میدان و جریان الکتریکی ایجاد شده باعث ایجاد آهنربایی می شود که به روتور موتور کمک کند تا بچرخد.

سیم پیچی موتور

بسته به نوع موتور وسایل الکترویکی، نوع سیم پیچی و ابزار مورد نیاز سیم پیچی موتور متفاوت است؛ سیم پیچ یک موتور الکتریکی، سیم هایی داخل یک سیم پیچ می باشد که به دور یک هسته مغناطیسی آهنی که انعطاف پذیر است پیچیده می شود و قطب های میدان مغناطیسی را تشکیل می دهد.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات موبایل

 

  انواع موتور الکتریکی و نحوه سیم پیچی آن ها

همان طور که گفتیم، ابزار مورد نیاز سیم پیچی در انواع موتور الکتریکی متفاوت است؛ بستگی به توان موتور دارد که یک نوع موتور الکتریکی به چه نوع سیم پیچی نیاز دارد؛ برای سیم های با توان کم تر از  150 کیلو وات، ابزار مورد نیاز سیم پیچی، سیم لاکی است و برای سیم های با توان بالای 150 کیلو وات، از شینه مسی برای سیم پیچی استفاده می کنند تا در برابر فشار قوی بتواند مقاومت بالایی داشته باشد.

موتورهای الکتریکی دارای دو نوع پیکربندی قطب برجسته و قطب غیر برجسته هستند و ظاهری متفاوت از یکدیگر دارند. در موتور الکتریکی قطب برجسته، قطب میدان مغناطیسی را می توان با یکی سیم پیچ که در زیر سطح یک قطب قرار دارد به وجود آورد. اما در پیکربندی موتورهای الکترونیکی غیر برجسته، سیم پیچی ها را در شکاف هایی که روی سطح قطب وجود دارد می توان پخش کرد.

نوع سیم پیچی در موتور قطب سایه دار این گونه است که سیم پیچی در اطراف قطب قرار می گیرد؛ همچنین نوع سیم پیچی موتور تک فاز که بیشتر در مورد وسایل الترونیکی مجتمع های مسکونی استفاده می شود با موتورهای سه فاز که بیشتر در مورد وسایل صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است؛ باز کردن موتور، پیچیدن و سر هم کردن آن برای سیم پیچی نیاز به ابزارهایی دارد که ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

انواع سیم پیچی به کار رفته در موتور وسایل الکترونیکی

قبل از پرداختن به مبحث ابزار مورد نیاز سیم پیچی می خواهیم انواع سیم پیچی به کار رفته در موتور وسایل الکترونیکی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم؛ انواع سیم پیچی در وسایل الکترونیک را می توان به دو دسته سیم پیچ استاتور و سیم پیچ روتور تقسیم بندی کرد؛ همچنین بر اساس اتصال سیم پیچ موتور، سیم پیچ های آرمیچر را می توان به دو نوع سیم پیچی مجاور و سیم پیچی موج تقسیم بندی کرد که در ادامه مقاله در مورد آن توضیح خواهیم داد.

سیم پیچ روتور

قسمت دوار موتور با نام روتور شناخته می شود. روتور از سیم پیچ روتور و هسته روتور تشکیل شده است. این سیم پیچ، انرژی خود را از منبع DC تامین می کند؛ روتور را می توان به دو نوع قفس سنجاب و زخم فاز تقسیم بندی کرد. ابزار مورد نیاز سیم پیچی برای سیم پیچی روتور می تواند متفاوت باشد. با القای جریان الکترومغناطیسی در روتور و تحریک جریان الکترو مغناطیس در داخل روتور، روتور حرکت می کند.

 

سیم پیچ روتور

 

 

سیم پیچ استاتور

شکافی که روی هسته استاتور که در سیم پیچی موتورهای سه فاز وجود دارد، حامل سیم پیچ استاتور است که بسته به نوع را ه اندازی موتور سه فاز، به صورت ستاره یا مثلث متصل می شود. در موتور های القایی سه فاز مدرن می توان سیم پیچ استاتور موتور القایی هسته لغزش را به دو شکل ستاره و یا مثلث متصل کرد.

هر گاه به سیم پیچی استاتور از منبع سه فاز  AC انرژی بگیرد می تواند یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد کند. همچنین ابزار مورد نیاز سیم پیچی برای سیم پیچ استاتور نیز متفاوت است.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش سیم پیچی

 

سیم پیچی موج

هادی های جریان الکتریکی در این نوع سیم پیچی را می توان با دو خط موازی در یک قطب ماشین وصل کرد. سیم پیج موج شامل خطوط موازی در بین دو برس منفی و مثبت است که تعداد پورت های موازی آن می تواند در جهت تعداد برس ها به صورت برابر باشد. از این نوع سیم پیچی برای ماشین های ولتاژ بالا با جریان کم استفاده می شود که بسته به نوع ماشین، ابزار مورد نیاز سیم پیچی برای آن با سایر ماشین های الکتریکی در ولتاژ های مختلف متفاوت است.

سیم پیچی مجاور

یکی از انواع سیم پیچی آرمیچر است؛ قسمت انتهایی هر سیم پیچ آرمیچر با کموتاتور مرتبط می باشد. در این نوع سیم پیچی، اتصال هادی را می توان در قسمتی که خطوط و قطب ها به طور مشابه متصل هستند . درون سیم پیچ مجاور تعدادی برس وجود دارد که با تعداد خطوط موازی برابر می باشد و به طور مسای به دو سیم پیچ قطبی مثبت و منفی تقسینم بندی می شوند. از این نوع سیم پیچی برای ماشی های با جریان بالا و ولتاژ پایین استفاده می شود و ابزار مورد نیاز سیم پیچی برای این نوع سیم پیچی نیز متفاوت است و خود این سیم پیچ ها به سه دسته دوبلکس، تریپلکس و سیمپلکس تقسیم بندی می شوند.

ابزار مورد نیاز سیم پیچی

بسته به نوع سیم پیچی که در قسمت بالای مقاله به آن اشاره کردیم، از هر یک از ابزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم می توان بسته به نوع نیاز و نوع سیم پیچی که قرار است برای وسایل متفاوت الکترونیکی انجام دهیم استفاده می نماییم. ابزار مورد نیاز سیم پیچی عبارتند از:

 

سیم پیچی مجاور

 

انواع آچار

بسته به نوع سیم پیچی می توان از هر یک از انواع آچار استفاده کرد.

انواع پیچ گوشتی

از جمله ابزار مورد نیاز سیم پیچی است که بسته به نوع سیم پیچی متفاوت است و برای باز وبسته کردن شیارها و پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم لاکی و یا شینه مسی

بسته به نوع وسیله الکتریکی و توان موتور آن از سیم لاکی و یا شینه مسی برای سیم پیچی وسیله الکتریکی استفاده می کنند. همان طور که در مقاله به آن اشاره کردیم، برای وسایل الکترونیکی با توان کم تر از 150 کیلو وات از سیم لاکی و برای وسایل الکترونیکی با توان بالای 150 کیلو وات از شینه مسی استفاده می کنند که نسبت به سیم لاکی مقاومت بالاتری در برابر ولتاژ های قوی دارد.

میکرومتر

از جمله ابزار مورد نیاز سیم پیچی به منظور انجام اندازه گیری است که به منظور اندازه گیری در صنایع مختلف، انواع متنوعی از آن روانه بازار شده است. خود میکرومتر دارای قطعات اصلی مثل بدنه میکرومتر، فک ثابت، فک متحرک، استوانه متحرک، استوانه مدرج، قفل کن اندازه و جغجغه تشکیل شده است.

همچنین میکرومترها بر اساس نوع نمایش مقدار اندازه گیری شده به سه نوع دیجیتال، ورنه ای و عقربه ای تقسیم بندی می شوند. و از آن جایی که برای اندازه گیری ضخامت انواع ورق ها و قطر سیم های نازک از دقت یک صدم میلی متری برخوردار هستند، این دستگاه نیز تبدیل به یکی از ابزار مورد نیاز سیم پیچی موتور شده است.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

کولیس

از جمله ابزار مورد نیاز سیم پیچی است که به منظور اندازه قطر و طول داخلی و خارجی وعمق از آن استفاده می کنند. کولیس ها در انواع ورنیه یا معمولی، عقربه ای و ساده و یا ساعتی در بازار موجود است که بسته به نوع سیم پیچی که برای وسیله الکترونیکی مورد نطر قرار است انجام گیرد از یکی از انواع کولیس های موجود در بازار استفاده می کنند.

عایق های الکتریکی و حرارتی

یکی از مراحل مهم در انجام سیم پیچی است؛ در هنگام انجام سیم پیچی موتور، یک مرحله عایق بندی اولیه انجام می گیرد و پس از تکمیل کلاف بندی ها، عایق بندی مجددا تکرار می شود که عایق های الکتریکی در جداسازی الکتریکی بین شیارهای هادی در ولتاژ های مختلف و از عایق های حرارتی نیز  برای هدایت حرارت استفاده می شود.

پولی کش

از تعداد دو یا سه بازوی متصل در طرفین و یک شفت اصلی تشکیل شده است و از آن به منظور بیرون آوردن هر نوع قطعه یا بلبرینگ و پولی بدون آن که آسیبی به قطعه برسد، به وسیله نیروی محرک مکانیکی به سمت بالا در سیم پیچی موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستگاه سیم پیچ دستی یا اتوماتیک

 

دستکش مخصوص

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز سیم پیچی است که بیشتر به منظور رعایت ایمنی از آن استفاده می شود تا افراد در حین انجام سیم پیچی موتور دچار برق گرفتگی نشوند. همچنین علاوه بر دستکش توصیه می شود که از کفش و کلاه مخصوص عایق الکتریسیته استفاده گردد.

هویه و سیم قلع

یکی از اصلی تجهیزات و ابزار مورد نیاز سیم پیچی برای انجام عملیات لحیم کاری در هنگام انجام سیم پیچی موتور است که برای اتصال قطعات کوچک روی مدارها مورد استفاده قرار می گیرد.

انبر دایره ای

از آن برای برداشتن و نصب گیره برای شفت و سوراخ استفاده می شود.

سوزن های نواری

برای چسباندن سیم پیچ ها در موتورهای الکتریکی و یا سایر سیم های اتصال استفاده می شود.

دستگاه تست

با استفاده از دستگاه تست می توان انواع قطعات الکترونیکی فعال و غیر فعال مانند دیود، خازن، سلف، ترانسفورماتورها، ترانزیستورها، یکسوکننده ها و مدارهای کامل استفاده می شود.

دستگاه نخ بندی اتوماتیک

از جمله ابزار مورد نیاز سیم پیچی است؛ یکی از مراحل مهم سیم پیچی نخ بندی است که در آن از نخ مخصوص سیم پیچی استفاده می کنند و این کار  معمولا به صورت دستی انجام می گیرد؛ اما در مواردی نیز از دستگاه نخ بندی اتوماتیک به منظور تسریع در روند انجام کار استفاده می شود.

چکش

از جمله ابزارهای مورد نیاز سیم پیچی است که از انواع فلزی و پلاستیکی آن بسته به نوع سیم پیچی که قرار است انجام شود، برای بیرون آوردن سیم های سوخته و  انجام سیم پیچی مورد استفاده قرار می گیرد.

انبردست

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز سیم پیچی است که برای قطع سیم ها در حین انجام سیم پیچی موتور و نگه داشتن و خم کردن انواع سیم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ عایق

بسته به نوع الکترو موتور از کاغذهای عایق مختلفی استفاده می شود که در رده C تا Y  تقسیم بندی شده اند و هر یک از آن ها در دمای خاصی کاربرد دارند.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش برق ساختمان

 

دستگاه سیم پیچ دستی یا اتوماتیک

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز سیم پیچی است؛ از این دستگاه ها که به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود است برای انجام فرآیند سیم پیچی به دو صورت دستی و یا اتوماتیک استفاده می شود و برای سیم پیچی موتورهای ساده، استفاده از دستگاه سیم پیچ دستی کفایت می کند؛ اما بسیاری از مشاغل عمده که می خواهند کار سیم پیچی را سریع انجام دهند و سرعت کارشان بالا باشد و یا در مورد برخی الکترو موتورها که برای سیم پیچی آن ها نیاز به ابزار خاصی است، از دستگاه سیم پیچ اتوماتیک استفاده می کنند.

  • سیم آلومینیومی
  • سیم مسی
  • دستگاه کویل کش دستی
  • اسپری روان کننده
  • پولی برای یاتاقان
  • سیم پیچ مسی سلب اسکنه
  • دستگاه برش کویل سیم پیچ استاتور
  • دیسک های برش برای روتور یا استاتور
  • وارنیش
  • حلال لاک
  • اسکنه
  • قیچی دستی تخته پرس
  • پرس شیار
  • برس های شیار دار سیمی
  • نخ سربندی بزرگ
  • مشعل

سخن آخر

در این مقاله با انواع سیم پیچی، ابزار مورد نیاز سیم پیچی و… آشنا شدید. برای دریافت مقالات آموزشی بیشتر و همچنین اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام در کلاس های آموزشگاه برق الکترونیک می توانید به سایت اصلی مراجعه نمایید.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *