تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .
آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون - آموزشگاه برق و الکترونیک

آموزش تعمیرات بک لایت تلویزیون

یکی از اجزای اصلی هر تلویزیونی بک لایت می باشد. گاهی اوقات چند سال بعد از خرید تلویزیون، بک لایت آن ها بدون علت مشخصی خراب می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل تعمیر بک لایت آشنا کنیم. جهت یادگیری تعمیر بک لایت به بهترین و مناسب ترین روش ما را همراهی کنید. همچنین شما می توانید جهت یاد گرفتن انواع تعمیرات تلویزیون و گرفتن گواهی به آموزشگاه برق الکترونیک مراجعه کنید.

بک لایت چیست؟

یکی از قطعه های اساسی و مهم هر نمایشگر تلویزیونی، بک لایت می باشد. بخش های مختلف نمایشگر تلویزیون ال سی دی، سیگنال تصویر را تولید می کنند و همگی آن ها این سیگنال ها را به صفحه نمایش انتقال می دهند. همگی این سیگنال ها به تنهایی قابل دیده شدن را ندارند؛ چرا که دارای رنگ سفید نیستند. بک لایت موجب تولید نور سفید می شود و به کمک بک لایت تصاویر دیده می شوند. بک لایت در پشت صفحه نمایش قرار دارد و دارای تعداد زیادی لامپ می باشد.

این لامپ ها با تاباندن نور به تصویر از پشت موجب دیده شدن تصاویر و فیلم می شوند. به عنوان مثال رادیولوژیست ها جهت دیدن تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن ها، آن ها را جلوی نور سفید قرار می دهند تا بتوانند اجزا آن را به خوبی ببینند. عملکرد بک لایت تلویزیون هم شبیه به این مثال می باشد و با تولید نور سفید امکان دیده شدن وسایل را برای ما فراهم می کند.

لامپ های فلورسنت موجب تولید و تامین نور سفید بک لایت در تلویزیون های ال سی دی می شوند. طول لامپ های فلورسنت به اندازه طول تلویزیون و ضخامت آن ها به اندازه مداد می باشد. معمولا تعداد این لامپ ها 12 تا 24 عدد می باشد و به صورت طولی در پشت صفحه نمایش قرار دارند. سایز این لامپ ها مختلف می باشد و به وسیله برد بک لایت تغذیه می شوند. برد بک لایت شامل انواع مختلفی از قطعات افزاینده ولتاژ و انواعی از مدار های محافظ و کنترل می باشد. در آموزشگاه برقی و الکترونیک انواع قطعه های تلویزیون و روش های آزمایش آن ها را به شما توضیح می دهند.

تعمیر بک لایت در خانه - آموزشگاه برق الکترونیک
تعمیر بک لایت در خانه – آموزشگاه برق الکترونیک

خرابی بک لایت تلویزیون ها

گاهی اوقات بک لایت تلویزیون ها بعد از دو یا چند سال به صورت ناگهانی خراب می شوند. خرابی بک لایت می تواند خود را به روش های مختلفی نشان دهد. گاهی اوقات تصویر تلویزیون به صورت ناگهانی قطع می شود، در حالی که صدای آن به صورت طبیعی پخش می شود. در صورت مشاهده چنین چیزی، اولین تشخیص ما سوختن لامپ های بک لایت می باشد.

با توجه به درصد سوختگی و موقعیت لامپ ها، خرابی بک لایت خود را به روش های مختلفی نشان می دهد که عبارت اند از: قسمت کوچکی از تلویزیون تاریک می شود، قسمت کوچکی از آن نسبت به سایر قسمت ها نورانی تر می شود، لوگوی اولیه تلویزیون ظاهر می شود و سپس تصویر قطع می شود، تصویر تلویزیون قطع و وصل می شود، چشمک زدن تصویر، تاریک شدن کل صفحه تلویزیون در حالی که صدای آن پخش می شود و…

ما در آموزشگاه برق و الکترونیک برگزار کننده انواع دوره ها در زمینه برق و الکترونیک هستیم. همچنین در زمینه تعمیرات تلوزیون بهترین دوره آموزشی را به شما عزیزان می‌دهیم که همراه با مدرک معتبر و تضمین یادگیری شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش تعمیرات موبایل مراجعه نمایید.

بررسی علت خرابی بک لایت

قبل از آموزش دادن تعمیر بک لایت، لازم است که این نکته را دوباره به شما یادآوری کنم که تعمیر تلویزیون کار بسیار حساسی می باشد و به مهارت زیادی نیاز دارد. یک اشتباه کوچک حین تعمیر تلویزیون موجب می شود که تلویزیون خود را به صورت کلی از دست بدهید و یا دچار برق گرفتگی شدیدی شوید. بنابراین به شما توصیه می کنیم که در حین تعمیر بسیار مواظب باشید. امروزه شایع ترین علت خرابی تلویزیون ها، سوختگی بک لایت می باشد.

قدم اول جهت تعمیرات تلویزیون، بررسی علت خرابی آن می باشد. در صورتی که در تلویزیون خود علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، می تواند دارای دو علت باشد: 1- خازن معیوب روی برد 2- سوختگی لامپ های بک لایت. در اکثر مواقع علت چنین علائمی مورد دوم می باشد. جهت آشنایی با مراحل تعمیر بک لایت ما را همراهی کنید.

تعمیر بک لایت - آموزشگاه برق و الکترونیک
تعمیر بک لایت – آموزشگاه برق و الکترونیک

تشخیص درست

همانطور که گفتیم قدم اول تعمیر بک لایت، یافتن علت خرابی می باشد. شایع ترین دلیل تاریک شدن تصاویر، خرابی لامپ های بک لایت می باشد. بنابراین اولین تشخیص ما این می باشد و جهت اطمینان از تشخیص درست، آن را آزمایش می کنیم. برای آزمایش آن، تلویزیون را روشن کنید و سپس در فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایش تلویزیون، یک چراغ قوه قرار بدید. در صورتی که با انجام این کار توانستید تصویر تلویزیون را با حالت بسیار کم رنگ ببینید، به این معنا می باشد که تشخیص شما درست می باشد و مشکل در لامپ های بک لایت می باشد.

همچنین اگر در تلویزیون خودر برق مشاهده کردین، پیشنهاد میکنیم به صفحه برفک تلوزیون مراجعه کنید تا با راهکار عملی مشکلات آنرا برطرف کنید.

جداسازی قطعات

بعد از تشخیص درست باید محفظه پشتی تلویزیون را برداریم و بتوانیم برد ها را به خوبی تشخیص دهیم. ترتیب برد ها به این صورت می باشد: مین برد، برد T-CON، منبع تغذیه( از چپ به راست ) سپس در ادامه تعمیر صفحه  LCD را به آرامی از  صفحه T-CON جدا کنید. سپس در قدم بعدی نوار پایین صفحه را جدا کنید. در این مرحله تلویزیون را برگردانید تا بتوانید صفحه LCD و محفظه جلو را را برداشت کنید.

نکته مهمی که حتما باید به یاد داشته باشید، این است که پنل تلویزیون بسیار حساس می باشد و در صورت وارد شدن کمترین فشار به آن دچار شکستگی می شود. اصلی ترین قسمت هر تلویزیونی پنل آن می باشد و حدود 70 درصد قیمت آن را تشکیل می دهد. در ادامه تعمیرات، پنل و محفظه جلویی را به آرامی و با دقت زیاد بردارید. بعد از برداشتن پنل می توانید بک لایت را به خوبی مشاهده کنید و به خوبی به آن دسترسی داشته باشید.

بک لایت تلوزیون چیست ؟ - آموزش برق الکترونیک
بک لایت تلوزیون چیست ؟ – آموزش برق الکترونیک

آموزش تعمیر بک لایت

در این قسمت مشاهده می کنید که علت خرابی تلویزیون لامپ های بک لایت می باشد و تعویض آن ها کار بسیار ساده ای می باشد. مزیتی که تلویزیون های قدیمی نسبت به تلویزیون های امروزی داشتند، این بود که نور پس زمینه آن ها از لوله های نئون تامین می شد. این لوله ها ضخیم تر بودند و کمتر در معرض خرابی قرار می گرفتند.

همچنین نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که تلویزیون ال ای دی را با تلویزیون QLED اشتباه نگیرد. تلویزیون LED در واقع یک صفحه کلاسیک LCD دارد و نور پس زمینه آن توسط لامپ های ال ای دی تامین می شود، در حال که در تلویزیون های QLED، پنل آن ها پیشرفته می باشد و به نور پس زمینه احتیاج ندارد.

تعویض لامپ ها

در مرحله بعدی تعمیر بک لایت، پوشش سفید رنگ را به آرامی بردارید تا بتوانید لامپ ها را به خوبی مشاهده کنید. این پوشش سفید رنگ بسیار حساس و نازک می باشد، بنابراین در نگهداری از آن بسیار مواظب باشید. بعد از برداشتن پوشش سفید رنگ، می توانید سیستم های نور پس زمینه را ببینید.

نور پس زمینه از 5 نوار LED تشکیل شده است و شما باید بتوانید لامپ LED سوخته را پیدا کنید. این لامپ ها به صورت سری تنظیم شده اند و به این معنا می باشد که در صورت خرابی و خاموش شدن یکی از لامپ ها، بقیه لامپ ها نیز خاموش می شوند.

تست بک لایت - آموزشگاه برق الکترونیک
تست بک لایت – آموزشگاه برق الکترونیک

آزمایش کردن بک لایت

جهت آزمایش کردن نوار های بک لایت و تشخیص نوار سوخته مراحل زیر را انجام دهید. با استفاده از یک مولتی متر می توانید نحوه سری چیدن لامپ ها را تایید کنید. جهت آزمایش نوار های LED به تستر های LED نیاز دارید. این تستر ها قیمت زیادی دارند. ما در اینجا یک روش ساده جهت درست کردن تستر به شما یاد می دهیم. هر کدام از لامپ های LED به ولتاژ ورودی 2.6 تا 3.6 نیاز دارند.

با توجه به اینکه هر کدام از نوار ها معمولا حدود 9 لامپ دارند، برای روشن کردن یک نوار به ولتاژ ورودی 23.4 تا 32.4 نیاز دارید. این دو عدد حداقل و حداکثر ولتاژ مورد نیاز می باشد. ولتاژ ورودی ما باید کمتر از حداکثر مقدار ولتاژ باشد تا لامپ های  LED آسیب نبینند.

جهت ساختن تستر می توانید 3 تا لامپ 9 ولتی را به صورت سری در کنار همدیگر قرار دهید و یک باتری 27 ولتی بسازید. سپس دو کابل را در انتها های آن قرار دهید و با انجام این کار می توانید یک تستر ساده بسازید. سپس شما می توانید با استفاده از این تستر هر کدام از نوار ها را امتحان کنید. نواری که روشن نشد، به این معنا می باشد که حداقل دارای یک لامپ سوخته می باشد.

تعویض لامپ ها

بعد از اینکه نوار یا لامپ های سوخته بک لایت را تشخیص دادید، می توانید این 3 کار را انجام دهید: 1-کل نوار LED را تعویض کنید. 2- لامپ های LED سوخته را تعویض کنید که این کار بسیار سخت می باشد. 3- نحوه اتصال لامپ ها را تغییر بدهید. روش اول بهترین گزینه جهت تعمیر بک لایت می باشد. روش دوم بسیار سخت و حساس می باشد و فقط افرادی توانایی انجام آن را دارند که دارای چندین سال سابقه کاری باشند.

در صورتی که شما به نوار یا لامپ سالم دسترسی ندارید، می توانید روش سوم را انجام دهید. برای تعمیر به روش سوم باید لامپ سوخته را از مدار بردارید و اتصال را دوباره به صورت سری برقرار کنید. در صورت تعمیر بک لایت به روش سوم، بعدا یک نقطه تاریک را در تلویزیون مشاهده خواهید کرد که مربوط به لامپ سوخته می باشد.

تعویض نوار بک لایت

تعویض نوار بک لایت - آموزش برق الکترونیک
تعویض نوار بک لایت – آموزش برق الکترونیک

باز هم به شما توصیه میکنم که بهترین گزینه این می باشد که کل نوار را تعویض کنید. شما بعد از انجام این مراحل می توانید قطعات را دوباره سر جای خود قرار دهید و آن را به حالت اول برگردانید. شما با انجام همین مراحل می توانید به سادگی بک لایت تلویزیون خود را در خانه تعمیر کنید.

فقط هنگام انجام این مراحل مواظب باشید که دچار برق گرفتگی نشوید. شما می توانید با مراجعه به آموزشگاه برقی و الکترونیک این کار حساس و دقیق را به بهترین شیوه یاد بگیرید. این فروشگاه تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کند و انواع تعمیرات تلویزیون از تعمیرات ساده تا تعمیرات پیشرفته را به شما یاد می دهد و همچنین برای شما گواهی و مدرک معتبر صادر می کند.

آموزشگاه برق و الکترونیک با تجربه بیش از ده سال، برگزار کننده انواع دوره های برق و الکترونیک می‌باشد. ما برای رضایت بخشی هنرجوبان خود از برترین اساتید کشوری استفاده می‌کنیم. انواع دوره های فنی ما شامل موارد زیر می‌شود:

دوره های تعمیرات ما:

آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش تعمیرات ماشین‌های اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات ماکروفر

دوره های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش مونتاژ تابلو برق ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش سیم پیچی

و در نهایت دوره های تاسیسات:
آموزش نصب کولر گازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *