با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
یخ زدگی کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک

توضیحاتی در مورد یخ زدن کولر گازی

یخ زدن کولر گازی یکی از مشکلات رایج در انواع کولرهای گازی به شمار میرود. هیچ فرقی نمیکند که کولر شما از نوع پنجره‌ای، دیواری، سقفی و یا ایستاده می‌باشد، در هر صورت به دلایل مختلف احتمال یخ زدگی وجود دارد. یخ زدن کولر گازی معمولا به صورت برفک های کم حجم اتفاق می افتد، البته حجم یخ زدگی با توجه به حاد بودن یا نبودن مشکل ممکن است کم یا زیاد باشد.

موضوعی که نیاز است به آن توجه شود، این است که اگر در فصل تابستان شاهد یخ زدن کولر گازی باشیم، حتما باید موضوع جدی گرفته شود. این عامل می تواند نشان دهنده خرابی و یا اختلال در عملکرد مطلوب کولرگازی باشد. به همین خاطر بی توجهی کردن به کولرهایی که یخ می زنند، میتواند زمینه ساز مشکلات بزرگتر و به دنبال آن هزینه های بیشتر باشد. تعمیر کولرگازی در مراحل اولیه ایجاد مشکل، با صرف وقت و هزینه کمتری امکان پذیر است. چنانچه مشکل کولرگازی حادتر شود، باید وقت، انرژی و هزینه بیشتری برای رفع مشکل آن صرف شود.

کولر گازی از اجزای مختلفی تشکیل شده که اختلال در برخی از آنها ممکن است باعث یخ زدن کولر گازی شود. در این مطلب قصد داریم به طور کامل با علت‌های یخ زدن کولرگازی آشنا شویم. آشنایی همه افرادی که از کولر گازی استفاده میکنند با این دلایل ضروری است تا بتوانند هم از به وجود آمدن مشکل جلوگیری کنند و هم در زمان بروز مشکل تشخیص دهند که علت یخ زدن کولر گازی چیست؟ البته این به معنای دست به کار شدن برای تعمیر کولر نیست، با توجه به حساسیت کولرهای گازی، بهتر است افراد علاقه‌مند ابتدا در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی شرکت کنند تا در این زمینه تخصص پیدا کنند، در غیر این صورت تعمیرات را به افراد متخصص بسپارید.

یخ زدن کولر گازی - موسسه آموزشی برق و الکترونیک
یخ زدن کولر گازی – موسسه آموزشی برق و الکترونیک

کدام قسمت های کولر گازی یخ می زنند؟

شاید این سوال در ذهن بسیاری از شما همراهان عزیز به وجود آمده باشد که یخ زدن کولر گازی دقیقا در چه قسمت هایی از کولر اتفاق می افتد؟ اگر بخواهیم یک جواب کلی به این سوال بدهیم می توانیم بگوییم در هر قسمتی از کولر گازی که جریان گاز وجود دارد، احتمال یخ زدگی نیز می باشد. بدین ترتیب در هر نقطه ای از کولر این احتمال وجود می رود که شاهد ایجاد برفک یا یخ زدگی باشیم.

البته این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که احتمال یخ زدن کولر گازی در برخی از قسمت ها بسیار زیاد است. برای مثال می توان لوله ها را معرفی کرد. به هر علتی که کولر دچار یخ زدگی شود، احتمال این که لوله ها یخ بزنند بسیار زیاد است. لوله ها از قسمتی که به رادیات وصل می شوند، بیشتر از سایر قسمت ها دچار یخ زدگی می شوند. البته در قسمت های دیگر مثل خود رادیات نیز ممکن است شاهد برف یا یخ زدگی باشیم. در هر صورت بعد از مشاهده یخ زدن یا برفک در قسمت های مختلف کولر گازی باید به دنبال پیدا کردن علت و رفع مشکل باشیم. همه دلایل یخ زدن کولر گازی و روش های رفع مشکلات در دوره تعمیرات کولر گازی به طور مفصل بیان می شوند تا علاقه مندان به این شغل بتوانند در آینده عملکرد بهتری در حرفه خود داشته باشند.

یخ زدن قسمت های مختلف کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک
یخ زدن قسمت های مختلف کولر گازی – آموزشگاه برق و الکترونیک

در چه فصل هایی کولر گازی برفک یا یخ می زند؟

یخ زدن کولر گازی یکی از مواردی است که مربوط به فصل خاصی نیست، یعنی در هر فصلی ممکن است کولر گازی با این مشکل مواجه شود. اما علت یخ زدن کولرهای گازی در فصل های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در فصل های سرد سال ممکن است به دلیل کاهش دمای محیط کولر گازی دچار یخ زدگی شود. این نوع یخ زدگی مشکل خاصی در کولر به وجود نمی آورد، البته در چنین حالتی بهتر است کولر خاموش شود تا یخ ها از بین بروند.

در فصل های گرم سال نیز شاهد یخ زدن کولر گازی می باشیم، قطعا این نوع یخ زدگی نشانه یک عیب در کولر می باشد. بدین ترتیب چنانچه در فصل تابستان شاهد یخ زدن کولر گازی باشیم، قبل از گسترش مشکل به وجود آمده و افزایش خسارت باید نسبت به رفع آن اقدام شود. در ادامه قصد داریم به برخی از رایج ترین مشکلات که منجر به یخ زدن کولر گازی می شوند، اشاره کنیم.

یخ زدن کولر در فصل های مختلف - آموزشگاه برق الکترونیک
یخ زدن کولر در فصل های مختلف – آموزشگاه برق الکترونیک

دلایل مختلف یخ زدن کولرهای گازی کدامند؟

دلایل یخ زدن کولر گازی بسیار زیاد هستند، در این بخش قصد داریم چند نمونه از مهمترین آنها را معرفی کنیم. معرفی این موارد کمک می کنند تا افراد بتوانند در صورت بروز این مشکل، علت آن را سریع تر پیدا کنند. پیدا شدن علت می تواند به حل سریع مشکل کمک کند.

کاهش گاز کولر گازی

یکی از شایع ترین دلایل یخ زدن کولر گازی، کاهش گاز می باشد. کم بودن گاز کولر گازی را معمولا با یخ زدن لوله ها می توان متوجه شد. علت اصلی کاهش گاز کولر، به وجود آمدن نشتی است. سیکل سرمایش کولرهای گازی نیاز به یک مقدار مشخصی گاز دارد. اگر گاز موجود در کولر کمتر از مقدار استاندارد باشد، شاهد یخ زدن کولر گازی خواهیم بود. برای رفع این مشکل ابتدا باید گاز کولر کامل تخلیه شود. بعد هوای فشرده به داخل لوله ها دمیده می شود تا فشار کافی به لوله ها وارد شود و بتوان محل نشتی را پیدا کرد. بعد از پیدا شدن محل نشتی باید با استفاده از جوش گاز و مفتول مناسب، نشتی گرفته شود. بعد از جوشکاری باید محل جوشکاری شده از نظر نشتی تست شود، اگر مشکلی وجود نداشت می توان عملیات شارژ گاز را انجام داد.

بررسی میزان گاز کولر گازی - آموزشگاه برق الکترونیک
بررسی میزان گاز کولر گازی – آموزشگاه برق الکترونیک

ایجاد انسداد در مسیر لوله های کولر گازی

گرفتگی لوله ها به دلایل مختلف یکی دیگر از دلایل اصلی یخ زدن کولرهای گازی به شمار می رود. معمولا این مشکل زمانی به وجود می آید که چند سال از کولر گازی استفاده شده و لوله ها نیز به طور منظم بررسی نشده اند. گرفتگی لوله ها به راحتی قابل برطرف کردن بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

کار کردن کمپرسور بدون توقف

کمپرسور کولر گازی معمولا تا زمانی کار می کند که دمای محیط به درجه مورد نظر برسد، بعد از آن خاموش می شود و فقط فن کولر کار می کند. این حالت ادامه دارد تا دمای محیط افزایش یابد. حال باید بدانیم که تغییرات دمایی را قطعه ای به نام سنسور دما تشخیص می دهد. بدین ترتیب خراب شدن سنسور دما می تواند یکی از علت های کار کردن یکسره کولر گازی و به دنبال آن یخ زدن لوله ها یا سایر بخش های کولر گازی باشد.

اختلال در عملکرد فن داخلی

فن داخلی یکی از قطعات بسیار مهم کولر گازی به شمار می رود. این فن گاهی اوقات ممکن است با کثیف شدن و گاهی اوقات با از کار افتادن و سوختن موتور در عملکرد کولر گازی اختلال ایجاد نماید. بدین ترتیب اگر کولر گازی یخ می زند و گاز آن نیز کاهش نیافته است، باید به سراغ بررسی فن داخلی برویم. این فن می تواند به مکش هوای گرم محیط و سرد شدن فضا کمک کند.

کثیف بودن فیلترها از دیگر دلایل یخ زدن کولرهای گازی

فیلترها از جمله اجزای مهم کولر گازی به شمار می روند که به مرور زمان کثیف می شوند و باید تمیز شوند. تمیز کردن منظم فیلترها برای بهبود عملکرد کولر ضروری است. گاهی اوقات ممکن است افراد فراموش کنند این فیلترها را در زمان مناسب تمیز نمایند. این کار باعث می شود تا کولر یخ بزند و عملکرد سرمایشی مطلوبی نداشته باشد.

تمیز کردن فیلترهای کولر گازی - آموزشگاه برق الکترونیک
تمیز کردن فیلترهای کولر گازی – آموزشگاه برق الکترونیک

تخلیه نشدن کامل آب

همانطور که می دانید انواع کولر گازی در هنگام کار کردن مقداری آب تولید می کنند. این آب باید از مجرای تعیین شده تخلیه شود. هر گونه انسداد در این مجرا و عدم تخلیه مناسب، باعث می شود تا احتمال یخ زدن کولر گازی افزایش یابد. بدین ترتیب زمانی که یک کولر دچار یخ زدگی می شود باید نحوه تخلیه آب را نیز بررسی کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از یخ زدن کولرهای گازی

بسیاری از افراد می خواهند از یخ زدن کولر گازی جلوگیری کنند اما روش صحیح آن را نمی دانند. افرادی که دوره تعمیرات کولر گازی را پشت سر می گذارند و به عنوان تعمیرکار کولر در جامعه شناخته می شوند، باید این راهکارها را بلد باشند تا بتوانند آن را در اختیار افراد مختلف بگذارند و به جلوگیری از یخ زدن کولر کمک کنند. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی، سرویس دوره ای کولر و لوله های مربوطه می باشد. شستشوی کولر می تواند به عملکرد مطلوب کولر کمک بسیار زیادی بکند. آلودگی ها می توانند باعث ایجاد اختلال در قطعات مختلف کولر گازی شوند. سرویس کولرها بهتر است توسط افراد آموزش دیده و متخصص انجام شود. عدم وجود تخصص در این زمینه می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که گاهی اوقات جبران آنها غیر ممکن و یا بسیار دشوار و هزینه بر می باشد.

در صورت مشاهده یخ زدن کولر چه کاری باید انجام شود؟

اولین کاری که در صورت مشاهده یخ زدن کولر گازی باید انجام شود، خاموش کردن کولر می باشد. کار کردن کولر در حالی که یخ زده است می تواند به کمپرسور فشار زیادی وارد نماید. این موضوع باعث می شود تا موتور کولر ضعیف شده و با مشکل مواجه شود. تعمیرکار حرفه ای می تواند علت یخ زدن کولر گازی را تشخیص دهد، بدین ترتیب به هیچ عنوان کولر را نباید به افراد غیر متخصص برای تعمیر داد. اولین کاری که باید بعد از مشاهده یخ زدن انواع کولر گازی انجام داد، سنجش میزان گاز موجود در کولر است. اگر گاز کولر در حد استاندارد باشد باید به سراغ سایر مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد بروید.

بهترین دوره آموزش تعمیرات کولر گازی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که قصد دارید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی یک شغل فنی با درآمد بالا داشته باشید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره تعمیرات کولر موسسه آموزشی برق الکترونیک می باشد. موسسه برق الکترونیک از سال 1392 توانست زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور فعالیت خود را شروع کند. استفاده از اساتید کاربلد و با تجربه از مهمترین مزایای دوره های آموزش تعمیرات کولر موسسه برق الکترونیک می باشد. اگر شما نیز مایل به شرکت در دوره تعمیرات کولر گازی هستید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا اقدام کنید.

همچنین انواع دوره های ما در آموزشگاه برق الکترونیک شامل موارد زیر می‌شود. که می‌توانید با کلیک بر هرکدام، وارد صفحه اصلی دوره شوید و جزئیات بیشتری را مشاهده کنید:

آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش تعمیرات ماشین‌های اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش تعمیرات یخچال

دوره‌های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش مونتاژ تابلو برق ، آموزش نصب درب اتوماتیک ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش تعمیر آسانسور، آموزش سیم پیچی

و در نهایت دوره های تاسیسات:
آموزش لوله کشی ساختمان

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *