با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
گاز کولر گازی چیست؟ - آموزشگاه برق و الکترونیک

اهمیت گاز کولر گازی

در این مقاله قصد داریم در خصوص اهمیت گاز کولر گازی صحبت کنیم. همانطور که مستحضر هستید کولرگازی باعث می شود که فصل گرما برای ما قابل تحمل باشد. خصوصا با توجه به اینکه روز به روز کره ی زمین در حال گرم شدن است. به همین دلیل کولرگازی برای هر خانه ای مورد نیاز است. اما کسانی که این وسیله را خریداری می کنند. قطعا دچار مشکلاتی از قبیل خالی شدن گاز یا مواردی از این قبیل دارند. به همین دلیل برای راه اندازی کولرگازی بهتر است گاز کولر گازی را بررسی کنیم.

اهمیت گاز کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک

به طور کلی گاز کولر گازی در عملکرد کولر بسیار پرنقش هستند. چون سرمای کولر به شدت به گاز آن وابسته بوده و سرمای آن بسته به وجود و عدم وجود آن است. به همین دلیل شارژ کردن گاز بعد از فاسد یا اتمام آن نیاز است. در ادامه به معرفی انواع گاز کولر خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز بتوانیم انتخاب درستی از گاز داشته باشیم. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع گاز های کولر با ما همراه باشید.

انتخاب بهترین گاز کولر گازی

گاز کولر گازی یکی از بیشترین نگرانی افراد بعد از خرید اسپلیت یا کولر است. اما پر رقابت ترین و پرمصرف ترین آن ها R22 و A410R و A134R می باشد. گاز های معرفی شده به عنوان بهترین ها به شمار می آید که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. در نظر داشته باشید که هر یک از گازها نیاز است که با توجه به شرایط محیط زیست و غیر سمی بودن آن انتخاب شوند.

به طور کلی A410R برای محیط زیست بهتر بوده و همچنین دارای سرمای بیشتری می باشد. گرچه R22 نسبت به A410R اقتصادی تر بوده و هزینه ی آن به مراتب کمتر است. به همین دلیل R22 بیشتر از A410R مورد استقبال قرار می گیرد.

انتخاب بهترین گاز کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک
انتخاب بهترین گاز کولر گازی – موسسه آموزش برق الکترونیک

مهم ترین نکات در انتخاب گاز کولر گازی

برای انتخاب گاز کولر گازی بهتر است به نکات زیر توجه کنیم:

  • حتما گازی که انتخاب می کنید باید جز دسته های گاز پایدار باشد.
  • دارای سرمای بیشتر یا نقطه ی جوش پایین باشد.
  • حتما این موضوع را باید بخاطر داشته باشید که گاز مبرد غیرقابل اشتعال باشد.
  • هزینه ی نگهداری و خرید آن پایین باشد.
  • در انتخاب گاز کولر گازی باید دقت کنید چرا که گاز نباید سمی باشد یا حداقل میزان سمی بودن را داشته باشد.

شما علاقه مندان به کولر گاز برای یادگیری این مهارت پولساز وارد صفحه آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی بشوید. و همچنین می توانید یک مشاوره رایگان قبل از ثبت نام خود از ما دریافت کنید.

زمان تعویض گاز کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک
زمان تعویض گاز کولر گازی – آموزشگاه برق و الکترونیک

بهترین زمان برای تعویض گاز کولر گازی

از مهم‌ترین سوالاتی که مشتریان بعد از خرید اسپلیت یا کولرگازی خود می پرسند این است که چه زمانی گاز کولر گازی را عوض کنند. به طور کلی تمام کسانی که این وسیله را در اختیار دارند می توانند چندین بار از گاز نیز استفاده کنند. این عمل را می توانید تا زمانی ادامه دهید تا گاز تمام یا فاسد شده باشد. حال این سوال برای ما به وجود می آید که این گاز چه زمانی نیاز به تعویض دارد. در ادامه بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که عبارت است از:

  • اول مورد این است که خود کولرگازی بر روی صفحه نمایشگر اروری را نشان می دهد که شما را متوجه کمبود یا فقدان آن خواهد کرد.
  • زمانی که بوی نامطبوع در کولر احساس کردید یا رطوبت هوا را به درستی نگیرد یعنی گاز کولر نیاز به بررسی دارد.
  • شما شاهد کار کردن درست تمام قطعات کولرگازی هستید که همه ی آن ها به درستی کار می کنند. اما نمی توانید سرمای کولر را احساس کنید. به همین دلیل تنها دلیل عدم سرمای کولر، گاز آن است.
  • در نظر داشته باشید که در برخی موارد بعد از خرید ممکن است نیاز به شارژ کولر داشته باشید.
بهترین زمان برای تعویض گاز کولر گازی - موسسه آموزش برق و الکترونیک
بهترین زمان برای تعویض گاز کولر گازی – موسسه آموزش برق و الکترونیک

زمان شارژ کولرگازی

گاز کولر گازی باید دقت بررسی شود که آیا نشتی دارد یا نه؟ چون در صورت نشتی باید مشکل آن رفع شود. در نظر داشته باشید که کولرگازی نیاز است که وکیوم شود. البته وکیوم باید بعد از پیدا کردن نشتی انجام شود. چون بعد از پیدا کردن نشتی تمام مواد سم زا و همچنین رطوبت در کولرگازی تخلیه شود. در انتها بعد از انجام دادن این مراحل می توانید کولرگازی را شارژ کنید.

روش های شارژ کولر

گاز کولر گازی را به روش های زیر شارژ نمایید:

  1. آمپری.
  2. شارژ کولر با استفاده از گیج مانوفیلد.
  3. شارژ با گاز وزنی یا ترازو.

انواع گاز های مناسب کولر

گاز کولر گازی دارای نوع های مختلفی هستند که ویژگی های منحصر به فردی دارند. به طور کلی تمام گازهایی که مبرد هستند با حرف انگلیسی R نشان داده می شود. البته بعد از R اعدادی نشان داده می شود که آن کد ها نمایانگر گاز و انواع ترکیبات شیمیایی است. در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

انواع گاز کولر گازی - موسسه آموزش برق و الکتزونیک
انواع گاز کولر گازی – موسسه آموزش برق و الکتزونیک

گاز کولر گازی  R134A

از آنجایی که گازها برای لایه ی اوزون بسیار مخرب و تخریب کننده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان به دنبال جایگزین کردن گاز های مخرب با تکنولوژی های جدید شده اند. یکی از آن ها گاز R134A می باشد که با محیط بسیار سازگار بوده و یکی از ویژگی های مهم و بارز این گاز بی رنگ بودن و غیر سمی بودن آن است.

در نظر داشته باشید که بیشتر از این گاز به منظور سیستم تبرید یا تهویه ی مطبوع استفاده می شود. در واقع کسانی که از این گاز استفاده می کنند به خوبی از این موضوع مطلع هستند که این گاز به مراتب بهتر از گاز R12 است. چرا که گاز R134A دارای ترکیبات CH3FCF3 می باشد.

گاز کولر گازی  R134A - آموزشگاه برق و الکترونیک
گاز کولر گازی  R134A – آموزشگاه برق و الکترونیک

گاز R22

بعد از خرید اسپلیت یا کولر، گاز کولر گازی از پرمصرف ترین تجهیزات بعد از نصب کولر به شمار می آید. چرا که ممکن است بنا به دلایل مختلف نیاز به شارژ داشته باشد. در این قسمت سعی داریم در خصوص گاز R22 توضیحاتی را ارائه دهیم که از آن به عنوان یکی از گاز های پرمصرف یاد می شود.

گاز R22 یکی از محبوب ترین ها در بازار شناخته می شود که دارای ترکیبات CHCIF2 می باشد. اما نکته ی حائز اهمیت که باید به آن توجه شود این است که این گاز برای لایه اوزون بسیار مضر است به همین دلیل این گاز به مرور زمان از چرخه خارج خواهد شد.

گاز R22 - آموزشگاه برق و الکترونیک
گاز R22 – آموزشگاه برق و الکترونیک

گاز کولر گازی R410A

از آنجایی که در هنگام انتخاب گاز کولر گازی به کاربرد آن خصوصا محیط زیست اهمیت ویژه می دهیم. به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد می توانید این گاز باشد. چرا که دوستدار طبیعت و محیط زیست است. بنابراین تعداد زیادی از شرکت ها از گاز R410A استفاده کرده و ترکیبات شیمیایی آن CH2FCF3 است.

گاز R11

گاز R11 برخلاف گاز R410A برای لایه ی اوزون اثر منفی دارد گه در چیلر یا کولرهای گازی استفاده می شود. این گاز غیر سمی بوده و دارای اشتعال کم می باشد.

گاز R12

توجه داشته باشید این گاز برای محیط های مرطوب مناسب نیست. چرا که سبب زنگ زدی دستگاه می شود به این دلیل که حساسیت این گاز بالا است. لازم به ذکر است که شما می توانید در صورت امکان از گاز های R410A یا R134A استفاده نمایید.

گاز R502

در نظر داشته باشید که اگر قصد استفاده از این گاز را دارید بهتر است 5 مدل بالاتر آن را سفارش دهید. این مدل به لایه ی اوزون آسیب زده و برای محیط زیست بسیار ضرر دارد. به طور کلی کسانی که قصد دارند از این گاز استفاده کنند پیشنهاد می گردد که از گاز R507 استفاده کنند.

گاز کولر گازی R507

گاز کولر گازی نسبت به سایر گاز ها از مصرف کمی برخوردار است. این گاز متشکل از R125  و R143A بوده و کاربرد کمی نسبت به سایر گاز ها دارد. در نظر داشته باشید که برای استفاده از این گاز باید از روغن خاصی تحت عنوان POE یا ال استر بهره برد. به طور کلی این روغن به وسیله ی برند های معتبری همچون اکترول، هانیول، مکزیکم و ایسکون تولید می شود.

گاز کولر گازی - آموزشگاه برق و الکترونیک
گاز کولر گازی – آموزشگاه برق و الکترونیک

 سخن پایانی

در متن های بالا در خصوص اهمیت گاز کولر گازی توضیحاتی را ارائه دادیم. متوجه شدیم که مرسوم ترین و رایج ترین گاز ها R410A می باشد. در واقع این گاز به همراه گاز R22 به عنوان گاز های پرمصرف و محبوب شناخته می شود. اما دلیل نمی شود که از دیگر گاز ها هم استفاده نشود. حتی در میان این دو گاز پرطرفدار نیز رقابت تنگاتنگی وجود دارد. بنابراین انتخاب به خود شما بر می گردد که عینا کدام گاز را برای کولرگازی خود انتخاب کنید.

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب گاز کولر این است که آن گاز با محیط زیست سازگار باشد. شاید از خود بپرسید که این گاز ها چطور نام گذاری شده اند. به طور کلی اسامی انتخاب شده برای این گاز ها به صورت بین المللی می باشد. و این نام ها بر اساس قرادادهای بین المللی تنظیم شده است. چرا که هر یک از نام ها ذکر شده برای نمایش ترکیبات شیمیایی است.

در متن های بالا یعنی درست در معرفی هر یک از گاز ها ترکیبات هر یک از گازهای کولر را به شما معرفی کردیم. بنابراین نام هایی که شما از آن مطلع شدید در سطح بین المللی قابل شناسایی و استفاده است.

انواع گاز کولر گازی - موسسه آموزش برق و الکتزونیک
انواع گاز کولر گازی – موسسه آموزش برق و الکتزونیک

فراموش نکنید که گاز کولر گازی برای کارکرد و عملکرد کولر بسیار ضروری و حیاتی است. چرا که اگر در زمان مناسب گاز کولر را شارژ نکنیم ممکن است به دستگاه خود خسارت وارد کنیم. از طرفی به علت عدم وجود گاز باکیفیت یا نامناسب ممکن است در فصل گرما کولر مربوطه سرمایش مناسبی به همراه نداشته باشد. بدین ترتیب مواقعی که اسپلیت یا کولر سرمای درستی ارائه نمی دهد.

همچنین انتظار شما از سرمای محیط را برآورده نمی کند. بهتر است که دستگاه شما به وسیله ی افراد مجرب و کار درست بررسی شود. بدین ترتیب کولر شما در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی شده و مشکل آن برطرف خواهد شد.

سایر دوره های ما در آموزشگاه برق و الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیر پکیج ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و… می‌باشد.

برای مشاهده هزینه و ساعت دوره ها وارد صفحه‌ی شهریه دوره‌ها بشوید، و کلیه آموزش های رایگان ما را در صفحه وبلاگ آموزشگاه برق و الکترونیک مشاهده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *