با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
نحوه استفاده از دستگاه هیتر هویه

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه را در این مقاله می آموزید.برای اتصال قطعات فلزی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. لحیم‌کاری یکی از فرایندهای مهم در صنایع است که برای اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر به‌کار می‌رود. این فرایند به دلیل قابلیت اتصال دائمی و قوی میان قطعات، در تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این‌کار از دستگاه هویه استفاده می‌شود.

بر همین اساس دستگاه هیتر و هویه را می‌توان یک تجهیز پیشرفته‌تر از هویه دانست. چرا که وجود آن در هر کارگاه و کارخانه‌ای لازم و حیاتی است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت که به مباحث لحیم‌کاری و نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه بپردازیم.

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

دوره آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی آموزشگاه برق الکترونیک

قبل از پرداختن به موضوع نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. شما با شرکت در دوره آموزش تعمیرات برد الکترونیک در آموزشگاه برق و الکترونیک میتوانید به این مهم دست یابید.

در دوره تعمیر برد آموزشگاه برق و الکترونیک ، شناسایی قطعات و نحوه عیب یابی آن ها را می آموزید. با نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه آشنا می شوید. نحوه لحیم کاری را آموزش می بینید.

در دوره تعمیرات برد بر نحوه عیب یابی و تعمیر 90% از بردهای بازار مسلط خواهید شد.

دوره پیشنهادی : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

دستگاه هیتر و هویه چیست؟

برای یادگیری نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه، در قدم نخست می‌بایست بیشتر با این دستگاه آشنا شویم. لحیم‌کاری به معنای اتصال دو یا چند قطعه فلزی با ذوب کردن و قراردادن یک فلز پرکننده در میان آن‌هاست. برای این‌کار از دستگاه هویه استفاده می‌شود. در این عملیات فلز لحیم، نقطه ذوب پایین‌تری نسبت به دو جسم دیگر دارد.
برخلاف جوشکاری، در لحیم‌کاری فلز پایه ذوب نمی‌شود و فقط فلز پرکننده یا لحیم ذوب می‌گردد. دستگاه هیتر و هویه ابزاری است که برای لحیم‌کاری، ذوب کردن مواد مختلف و ایجاد تغییرات در قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود. این دستگاه به طور کلی به دو بخش اصلی تقسیم می‌گردد.

  • بخش تولید گرما:

  • این بخش وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد. در دستگاه هیتر و هویه، بخش تولید گرما معمولا از یک المنت حرارتی تشکیل شده است. المنت حرارتی یک سیم فلزی است که با جریان برق گرم می‌شود. المنت حرارتی در دستگاه هیتر و هویه می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند مس، نیکل، کروم و آلومینیوم ساخته شود. جنس المنت حرارتی بر روی میزان گرمای تولید شده توسط دستگاه تاثیر می‌گذارد.
    المنت‌های حرارتی مسی گرمای بیشتری تولید می‌کنند، اما در عین حال، سریع‌تر فرسوده می‌شوند. المنت‌های حرارتی نیکل و کروم گرمای کمتری تولید می‌کنند، اما در عین حال، دوام بیشتری دارند. علاوه بر این المنت‌های حرارتی آلومینیومی گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند . که در دستگاه‌های هیتر و هویه ارزان‌قیمت استفاده می‌شوند.
  • بخش انتقال گرما:

  • این بخش وظیفه انتقال گرما به قطعه مورد نظر را بر عهده دارد. در دستگاه هیتر و هویه، بخش انتقال گرما به طور معمول از یک نازل یا نوک هویه تشکیل شده است. نازل یا نوک هویه از جنس مس یا سرامیک ساخته می‌شود. نازل هویه در دستگاه هیتر و هویه می‌تواند دارای اشکال مختلفی چون گرد، مربع، مستطیل و لوله‌ای باشد.
    شکل نوک هویه بر روی نحوه انتقال گرما به قطعه مورد نظر تاثیر می‌گذارد. از هویه گرد برای لحیم‌کاری قطعات کوچک و ظریف استفاده می‌شود. اشکال مربع و مستطیل برای لحیم‌کاری قطعات بزرگ و حجیم کاربرد دارند.

 

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

 

اجزاء دستگاه هیتر و هویه

برای آموزش نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه شناخت اجزاء آن بسیار مهم و حیاتی است.

  • بدنه:

    بدنه دستگاه هیتر و هویه به طور معمول از جنس فلز یا پلاستیک یا ترکیبی از هر دو ساخته می‌شود.  وظیفه نگهداری و محافظت از قطعات داخلی دستگاه را بر عهده دارد.

  • کنترلر دما:

    دمای خروجی از 100 درجه تا 480 درجه سانتیگراد متغیر است. می‌توانید دمای کار را با فشردن دکمه یا چرخاندن پیچ تنظیم دما مشخص کنید. نمایشگر LED، دمای تنظیم شده را به مدت 3 ثانیه نمایش می‌دهد و سپس به دمای واقعی هوای نازل باز می‌گردد.

  • ترموستات:

    ترموستات وظیفه قطع و وصل جریان برق به المنت حرارتی را بر عهده دارد.

  • نگهدارنده نازل یا تفنگ دمنده:

    این دستگاه با دو نگهدارنده برای قرار دادن تفنگ هوای گرم و هویه عرضه می‌شود.

  • نمایشگر:

    نمایشگر دما، محدوده دما و جریان هوا را نشان می‌دهد. با چرخاندن هر یک از دکمه‌های تنظیم هوا یا دما اطلاعات نمایشگر تغییر می‌کند.

  • درجه جریان هوا:

    درجه جریان هوا از A25 تا A99 متغیر است. می‌توانید با چرخاندن دکمه تنظیم هوا، جریان هوا را تنظیم کنید. به طور معمول نمایشگر دستگاه، درجه جریان هوای تنظیم شده را به مدت 2 ثانیه نمایش می‌دهد و سپس به دمای هوای فعلی نازل باز می‌گردد.

  • هیتر:

    یکی از خروجی‌های دستگاه، نازل هیتر است. تفنگ یا نازل هیتر به عنوان یک قسمت اساسی از دستگاه عمل می‌کند و هوای گرم را به بیرون می‌دمد. به طور معمول دستگاه هیتر و هویه به همراه دو سری نازل در ابعاد مختلف عرضه می‌شود. نازل کوچکتر برای تمرکز هوای گرم بر روی اجزای کوچکتر مناسب است. از نازل بزرگتر برای دمیدن هوای گرم به اطراف یک منطقه وسیع‌تر از برد الکتریکی استفاده می‌شود.

  • هویه:

    هویه نیز یکی دیگر از بخش‌های اصلی دستگاه است و دمای آن با توجه به ولوم دستگاه تنظیم می‌شود. بیشتر هویه‌های موجود در بازار قابلیت تنظیم دما را ندارند و برای مونتاژ قطعات با محدودیت‌های دمایی مناسب نیستند.

پیش از آموزش نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه، شناخت اجزاء آن بسیار مهم است.

 

کاربرد دستگاه هیتر و هویه

همانطور که پیشتر اشاره شده، دستگاه هیتر و هویه ابزاری حیاتی در عملیات لحیم‌کاری و تعمیرات بردهای الکترونیکی است. این دستگاه با تبدیل انرژی الکتریکی به حرارتی موجب ذوب شدن سیم لحیم یا قلع می‌شود. در صنعت الکترونیک، ایجاد اتصالات مطمئن و با کیفیت بین اجزای الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
علاوه بر این، از آنجا که دستگاه هیتر و هویه برای لحیم‌کاری انواع فلزات آهن، فولاد، آلومینیوم، مس و استیل کاربرد دارد. در صنایع مختلف از جمله صنایع ماشین‌سازی، خودروسازی و ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود. این دستگاه باعث ایجاد اتصال دائمی و مقاوم بین قطعات فلزی می‌شود . همچنین امکان برقراری اتصال بین فلزات با درجه حرارت مختلف را فراهم می‌کند.

عمده کاربرد دستگاه هیتر و هویه، بازسازی یا تعمیر بردهای الکتریکی قبل ریفلو شدن است. برخی از سناریوهای رایج کاربرد دستگاه هیتر و هویه به شرح زیر هستند.

  • پلاریزه قطعات:

    رفع عیب قطعاتی که به اشتباه جایگذاری شده‌اند. این قطعات می‌توانند IC، دیود، خازن‌ها، کانکتورها و غیره باشند.

  • برداشتن قطعات معیوب:

    یکی از کاربردهای اصلی دستگاه هیتر و هویه جدا نمودن قطعات الکترونیکی معیوب است. از هوای گرم برای سست نمودن پایه قطعات الکتریکی استفاده می‌شود.

  • اتصالات ناخواسته لحیم:

    چنانچه بیش از اندازه از لحیم استفاده شود، می‌تواند باعث ایجاد اتصالات ناخواسته میان پایه‌های قطعات الکترونیکی گردد. با استفاده از هوای گرم می‌توان این اتصالات ناخواسته را برطرف کرد.

 

سایر کاربردهای هیتر و دستگاه هویه

  • بازیابی قطعات الکترونیکی از PCB‌های قدیمی.
  • ریفلو خمیر لحیمی که با استنسیل بین قطعات SMD و PCB اعمال شده است.
  • آب کردن عایق حرارتی برای محکم کردن اتصالات سیم.
  • گرم کردن و خم کردن پلاستیک‌های خاص.
  • گرم کردن چسب حرارتی برای جدا کردن یا تغییر موقعیت اقلامی که به اشتباه چسبانده شده‌اند.

 

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

 

 

نکات مهم پیش از استفاده از دستگاه هیتر و هویه

پیش از پرداختن به نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه، باید نکات ایمنی مختلفی را در نظر بگیرید. با رعایت این نکات مهم، فرایند لحیم‌کاری به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. همچنین اتصالات با کیفیتی بین قطعات فلزی به وجود خواهند آمد.

  • آماده‌سازی محیط کار: پیش از شروع لحیم‌کاری، محیط کار باید به دقت آماده گردد. باید اطمینان حاصل شود که فضای کار، دارای تهویه کافیست و دود ناشی از لحیم در محیط کارگاه جمع نمی‌شود. همچنین، می‌بایست خواص الکتریکی موادی که قرار است لحیم شوند، بررسی گردند. چرا که برای لحیم هر نوع فلزی، تکنیک خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پاکسازی قطعه کار: قبل از لحیم‌کاری، قطعاتی که قرار است لحیم‌کاری شوند می‌بایست از هر گونه آلودگی پاک گردند. وجود آلودگی کیفیت اتصال را کاهش می‌دهد.
  • انتخاب روش لحیم‌کاری: با توجه به متریال فلزی، روش لحیم‌کاری مناسب انتخاب می‌شود. برای هر قطعه فلزی، سیم لحیم متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • انتخاب نوک هویه مناسب: نوک هویه می‌بایست با توجه به قطعه کاری مورد نظر انتخاب شود. علاوه بر این قبل از شروع به کار، نوک هویه باید به خوبی تمیز گردد. این کار برای بهبود انتقال حرارت و جلوگیری از اکسیداسیون، نوک هویه انجام می‌گیرد.

 

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

 

نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه

پس از آشنایی با اجزا و کاربرد دستگاه هیتر و هویه نوبت به نحوه کار با آن می‌رسد. نحوه استفاده از دستگاه هیتر و هویه بسیار آسان است و نیاز به گذراندن دوره‌های خاص ندارد. تنها کافیست کمی دانش خود را در زمینه تعمیر بردهای الکترونیکی و نحوه لحیم‌کاری افزایش دهید.

  1. نوک هویه مناسب برای کار خود را انتخاب و نازل مورد نظر را به تفنگ وصل کنید. سپس دکمه پاور را در حالت روشن قرار دهید.
  2. با روشن کردن دستگاه عنصر گرم‌کننده روشن شده و هوا به سرعت داغ می‌شود، بنابراین نازل را به درستی نشانه بگیرید. چراغ “SET TEMP” به صورت ضربانی شروع به چشمک زدن می‌کند. که به معنای آمادگی دستگاه برای ذوب کردن است.
  3. دو دکمه، یکی برای تنظیم جریان هوا و دیگری برای مشخص کردن دما بر روی دستگاه تعبیه شده‌اند. محدوده دمایی دستگاه هیتر و هویه از ۱۰۰ تا ۴۸۰ درجه سانتیگراد است. همچنین، امکان تنظیم دما برای قطعاتی که نسبت به تغییرات دما حساسیت بیشتری دارند نیز وجود دارد. تغییر دما با چرخش ولوم مربوط به کنترل دما انجام می‌گیرد.
    با چرخاندن ولوم روی صفحه‌ی LED، می‌توانید دمای مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس افزایش یا کاهش دمای نازل را مشاهده نمایید. وقتی دما به درجه حرارت تنظیم شده می‌رسد، نمایشگر دستگاه شروع به چشمک زدن خواهد کرد.
  4. پس از تنظیم دما، با دقت نازل را به سمت ناحیه‌ای که روی آن کار می‌کنید. نشانه بگیرید و نازل را به عقب و جلو حرکت دهید تا زمانی که لحیم براق و مذاب به نظر برسد. سپس با استفاده از پنس، با احتیاط قطعه مورد نظر را بردارید.

  5. پس از اتمام کار با دستگاه، آن را خاموش کرده و مدتی صبر کنید تا دستگاه کاملا خنک شود. فرایند خنک شدن دستگاه ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد. با شرکت در دوره تعمیرات برد آموزشگاه برق و الکترونیک می توانید روی موارد گفته شده کاملا مسلط شوید.

آموزش تعمیرات برد به صورت کاملا عملی و در کارگاه مجهز برگزار می شود. شما با دریافت گواهینامه معتبر و قابل ترجمه بعد اتمام دوره می توانید براحتی وارد بازارکار پردرآمد این رشته شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *