با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
معرفی موتورهای تک فاز

پیش از توضیح و معرفی موتور‌های تک فاز باید در این نکته را بیان کنیم که کاربرد و ویژگی خاصی برای استفاده مصارف خانگی به دنبال دارند و در حالت کلی هدف از ساختار آن‌ها همین موضوع بوده است. موتور‌های تک فاز بسیار کاربردی و جهت راه‌اندازی آن احتیاج به یک فاز و یک نول می‌باشد. البته این نوع موتور‌ها خالی از عیب نیستند، اما اگر بخواهیم به مهمترین و بزرگترین آن اشاره‌ای داشته باشیم، این است که به هیچ وجه از قابلیت خود راه‌اندازی برخوردار نیستند، یعنی در هر لحظه استارت گشتاور راه‌اندازی به دنبال ندارند، پس با در نظر گرفتن موارد گفته شده احتیاج است برای راه انداختن آن یک راه انداز کمکی در اختیار داشته باشید که می‌تواند شامل موارد مختلفی شود که در ادامه سعی می‌کنیم انواع مختلفی از آن‌ها را نام برده و از این طریق نیز به معرفی موتور‌های تک فاز بپردازیم. دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از موتور‌های تک فاز چیست؟

باید توضیح دهیم یک موتور تک‌ فاز  به عنوان یک ماشین روتاری و قدرت گرفته آن هم به کمک جریان الکتریکی می‌باشد که این امکان را فراهم کرده تا انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید.

موتور‌های تک فاز دارای دو سیم کشی گرم و خنثی هستند که توان آن‌ها به سه کیلو وات نیز خواهد رسید و از ولتاژ متناوب نیز برخوردارند. مدار موجود روی آن با دو سیم کارکرده و جریانی که در مواقع مختلف از آن‌ها عبور می‌کند به طور همیشگی یکسان است.

 

منظور از موتور‌های تک فاز چیست؟

 

در برخی مواقع موتور‌های تک فاز از یک گشتاور محدود برخوردارند، البته در بسیاری از موارد موتور‌های تک فاز با قدرت حداکثر ۱۰ اسب بخار نیز موجود است و این امکان فراهم بوده تا با اتصالات ۲۴۰ ولت نیز به راحتی کار کنند.

در رابطه با موتور‌های تک فاز باید بیان کنیم که از تجهیزات فوق‌العاده کاربردی در صنایع مختلف علی الخصوص کارگاه‌های کوچک برخوردار می‌باشند. از جمله دلایل مهم و حائزاهمیتی که باعث استفاده از موتور‌های تک فاز شده هزینه نگهداری پایین و برخورداری از قیمت مناسب و مقرون به صرفه است.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات موبایل

 

لازم به ذکر است بیان کنیم که این سری از موتور‌های الکتریکی می‌توانند با استفاده از جریان متناوب آنهم از نوع تک فاز کار خود را شروع کنند. در مطالب فوق نیز به این موضوع اشاره کردیم که برای کار کردن با آن به یک فاز و یک نول احتیاج دارید. باید این نکته را بدانید که تمامی موتور‌های تک فاز را بر اساس یک سری موارد مختلف مانند منبع تغذیه، روش راه‌اندازی و ساختار داخلی آن دسته‌بندی خواهند کرد.

اگر می‌خواهید به خوبی با این موتور‌های  تک فاز آشنایی لازم و کامل را پیدا کنید لازم است در دوره‌های آموزشی مختلفی که برای آن قرار داده شده شرکت نمایید و به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای این کار حتماً آموزشگاه برق الکترونیک را در اولویت خود قرار دهید.

انواع مختلفی از موتور‌های تک فاز کدامند؟

از جمله انواع مختلف موتور‌های تک فاز شامل موارد زیر می‌شود که در رابطه با هر یک میل توضیحات کاملی بیان خواهد شد.

  • موتور‌های القایی تک فاز با فاز شکسته
  • موتور‌های القایی با در اختیار داشتن خازن راه انداز
  • موتور‌های القایی به همراه خازن دائم کار
  • موتور‌های القایی دو خازنی که شامل دو دسته خازن راه انداز و دائم کار خواهد شد
  • موتور القایی با قطب چاک دار

 

انواع مختلفی از موتور‌های تک فاز کدامند؟

 

معرفی موتور‌های تک فاز

قطعاً برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود می‌آید که برای معرفی موتور‌های تک فاز چه دسته‌بندی‌ها و چه نوع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها نیز در چه مواقعی به کار گرفته می‌شود. آشنایی با این موارد می‌تواند به شما کمک کند که در هنگام استفاده به هیچ وجه دچار مشکل پیچیده‌ای نشوید. در ادامه قصد داریم انواع مختلفی از آن را برای شما نام ببریم.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش سیم پیچی

 

موتور‌های القایی  تک فاز با فاز شکسته

در معرفی این سری از موتور‌های تک فاز باید بیان کنیم که جهت به وجود آوردن اختلاف فاز میان جریان سیم پیچ اصلی و راه انداز، نسبت مقاومت اهمی به القایی سیم پیچ راه انداز بسیار بیشتر از سیم پیچ اصلی اختیار خواهد کرد و به این معنی است که آمپدانس سیم پیچ راه انداز بیشتر از خاصیت اهمی برخوردار بوده و به این ترتیب میزان آمپدانس دارای خاصیت سلفی می‌باشد. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم بهترین راهی که از طریق آن امکان افزایش نسبت مقاومت اهمی به مقاومت القایی وجود دارد مورد استفاده قرار دادن سیم نازک‌تر در سیم پیچ است.

موتور‌های القایی با خازن راه انداز

برای این سری از موتور‌های القایی تک فاز نیز باید یک اختلاف فاز جریان به وجود آید که این مورد بین سیم پیچ اصلی و راه انداز تنها با کمک گرفتن از یک خازن سری شده به همراه سیم پیچ راه انداز به وجود می‌آید.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که با محاسبه دقیق مقدار ظرفیت خازن این امکان فراهم می‌شود تا اختلاف زاویه میان دو جریان را در هنگام شروع زمان راه‌اندازی به میزان ۹۰ درجه رساند. با توجه به همین موارد نیز نتیجه می‌گیریم گشتاور راه‌اندازی چنین موتوری می‌تواند بسیار خوب و مناسب باشد، چرا که بیشترین مقدار گشتاور در اکثر موتور‌های تک فاز آن هم از نوع القایی با ایجاد زاویه نامبرده شده به دست می‌آید.

پس از پشت سر گذاشتن مرحله راه‌اندازی موتور، عبور کردن جریان بسیار زیاد از خازن در نهایت باعث سوختگی آن می‌شود و به همین دلیل نیز لازم است خازن را به کمک کلید گریز از مرکز از مدار به طور کامل خارج کرد.

موتور القایی با خازن دائم کار

در ادامه بحث معرفی موتورهای تک فاز باید بیان کنیم که در این موتور تک فاز خازن سری شده با سیم پیچ راه انداز وجود دارد و محاسبه آن به صورتی است که در راه‌اندازی یک اختلافات اندک اما در زمان کار اختلاف فاز آن به طور تقریبی به ۹۰ درجه خواهد رسید و این امکان فراهم می‌شود که خازن را به طور کامل در مدار مرکز نگه داشت. در چنین شرایطی نیز مقدار ظرفیت خازن دائم کار نسبت به خازن راه انداز بسیار کمتر شده و در نتیجه هنگام راه‌اندازی جریان بسیار کمتری را نیز از خود عبور خواهد داد‌. از طرف دیگر با توجه به این که خازن دائم کار باید مدت زمان بیشتری در مدار باقی بماند، پس به همین دلیل نیز خازن الکترولیت به هیچ عنوان برای آن توصیه نمی‌شود، چرا که خازن‌های موجود روی این سری از موتور‌های تک فاز از نوع روغنی بوده که دارای قیمت بالاتری نسبت به خازن‌های الکترولیت هستند.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش برق ساختمان

 

موتور‌های القایی دو خازنی شامل خازن راه انداز و دائم کار

 

موتور‌های القایی دو خازنی شامل خازن راه انداز و دائم کار

در هر یک از موتور‌های تک فازی که به طور همزمان از دو خازن دائم و کار راه انداز استفاده شود به آن موتور دو خازنی می‌گویند که اغلب به عنوان موتور‌های صنعتی شناخته شده و در بسیاری از وسایل مختلف همچون ماشین لباسشویی صنعتی، یخچال‌های صنعتی، موتور‌های بالابر و سایر لوازم مشابه کاربرد بسیار زیادی از خود به اجرا می‌گذارد. لازم به ذکر است بیان کنیم از این نوع موتور‌های تک فاز در پمپ‌های بالابر، کمپرسور‌ها، یخچال‌های صنعتی و به طور کلی باید بیان کنیم جهت راه‌اندازی برخی از بار‌های سنگین استفاده خواهد شد از جمله مشخصات مهم و حائز اهمیت این موتور‌ها عبارتند از:

  • این سری از موتور‌ها دارای گشتاور راه‌اندازی بسیار زیادی می‌باشند.
  • در شرایط‌های مختلف کاری از این قابلیت برخوردارند تا گشتاور خوبی از خود به نمایش بگذارند.
  • از ضریب بهره و با قدرت فوق‌العاده مناسب و کاربردی برخوردار می‌باشند.
  • از لحاظ کارایی به شدت آرام کار می‌کنند.
  • از قدرت تحمل بار اضافه برخوردارند که میزان آن به ۲۵ درصد بار نامی می‌رسد.

موتور القایی قطب چاک دار

چنانچه روی قطب‌های برجسته موتور یک سری شیار‌های خاص قرار گرفته شود و یا یک یا چند حلقه هادی اتصال کوتاه شده را در آن قرار دهند، در چنین مواردی به این موتور تک فاز موتور قطب چاکدار می‌گویند. لازم به ذکر است بیان کنیم که گشتاور راه‌اندازی و ضریب بهره این سری از موتور‌های تک فاز به شدت کم بوده و به طور کلی توان‌های در نظر گرفته شده برای آن‌ها کمتر از ۱۵۰ وات و در همین سری نیز تولید می‌شوند. از مزیت‌های مهم و قابل توجه این سری از موتور‌ها می‌توان به سادگی ساختمان آن اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید در مطالب فوق به معرفی موتور‌های تک فاز پرداختیم و در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که جهت آشنایی کامل با هر یک از موتور‌های تک فاز باید حتماً دوره‌های مخصوص به آن را بگذرانید و همچنین می‌توانید به صورت دقیق و کامل تمامی نکات در رابطه با آن را به دست‌آورید. در چنین مواقعی قطعاً برای اینکار باید به آموزشگاه درست و شناخته شده مراجعه فرمایید و فراموش نکنید که به هیچ عنوان نمی‌توانید به صورت سریع و مختصر این موارد لازم را به دست‌آورید، چرا که شامل نکات مختلفی همچون معرفی قطعات و… می‌شود. ممکن است در اینجا برای بسیاری این سؤال به وجود آید که از کجا می‌توانند این موارد را به صورت دقیق و کامل فرا گیرند و در پاسخ باید بیان کنیم، آموزشگاه برق و الکترونیک این آمادگی را دارد که در هر شرایطی به بهترین نحو ممکن تمامی اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار دهد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *