تا 11 فروردین فرصت داری که با قطعی کردن ثبت نام ، بتونی با شهریه سال 1402 در کلاسهای سال 1403 شرکت کنی .
تجهیزات برقی ساختمان - آموزشگاه برق و الکترونیک

آشنایی با انواع تجهیزات برقی ساخت و کاربرد آن ها

انواع تجهیزات برقی ساخت در مدل های مختلف در بازار موجود هستند. به طور کلی می توان گفت قطعات و ابزارآلات برقی ساختمان به دسته بندی های مختلف طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی تخصصی سازی لوازم برق ساختمان را به دنبال دارد و این امر افزایش کیفیت کارها را به دنبال خواهد داشت. در ادامه با انواع تجهیزات برق ساختمان و کاربرد آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد. تا انتهای این مقاله از سایت موسسه آموزش برق الکترونیک با ما همراه باشید.

تجهیزات برقی ساخت - آموزشگاه برق و الکترونیک

در صورتی که در حرفه برق ساختمان مشغول به کار هستید آشنایی با انواع تجهیزات برقی ساختمان برای شما از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود. هرچند در نگاه نخست نصب این تجهیزات ساده به نظر می رسد اما سخت در اشتباه هستید. نصب و راه اندازی تجهیزات برق ساختمان به تخصص مربوطه نیاز دارد و این کار باید بر اساس مجموعه ای از استانداردها انجام گیرد.

در صورت عدم رعایت استانداردهای نصب این تجهیزات ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که در نهایت حوادث بدی را به همراه خواهند داشت. انواع تجهیزات برقی ساخت را می توان به گروه های زیر طبقه بندی کرد.

  • روشنایی
  • برق رسانی
  • سیم کشی
  • تجهیزات سنسوری
  • دوربین مداربسته

کلید از مهمترین تجهیزات برقی ساخت

یکی از انواع تجهیزات برقی ساخت کلید می باشد که از زمان های گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است. کلید امروزه به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات برقی ساختمان شناخته می شود. برای قطع و وصل جریان الکتریکی در تجهیزات برق ساختمان و تجهیزات روشنایی به طور معمول از کلیدها استفاده می شود.

کلیدها به طور معمول در دو حالت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند. مدل توکار دارای کاربرد بیشتری است. طراحی کلیدها شباهت زیادی به پریزها دارد. در طراحی کلیدها اهرم کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که در کنترل جریان الکتریکی کاربرد دارد. در تجهیزات برقی ساختمانی کلیدها به انواع مختلف طبقه بندی می شوند که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

کلید تک پل

یکی از انواع کلیدها که مهمترین تجهیزات برقی ساخت هستند، کلید تک پل می باشد. این کلید به طور معمول برای کنترل لوازم برق ساختمان در مکانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این کلیدها به صورت اتوماتیک نیست و برای حرکت دادن اهرم باید به آن نیرویی وارد شود.

کلید دوپل

این نوع کلید از لحاظ مکانیزم با کلیدهای تک پل چندان تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این کلیدها وجود دو اهرم در کلیدهای دوپل برای کنترل جریان الکتریکی می باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که این دو اهرم ارتباطی با یکدیگر از لحاظ جریان الکتریکی نداشته و به صورت مستقل قادر به قطع و وصل جریان الکتریکی هستند.

کلید تبدیل از دیگر تجهیزات برقی ساخت

این کلید از لحاظ ظاهری مشابه کلیدهای تک پل و دوپل می باشد اما از لحاظ کاربردی دارای تفاوت های قابل توجه با این کلیدها می باشد. با استفاده از این کلید در یک سالن بزرگ می توان جریان برق را قطع و وصل کرد. شما می توانید با استفاده از کلید موجود در ابتدای سالن تمامی لامپ های سالن را روشن کرده و در انتهای سالن از طریق کلید تبدیل دیگر می توان تمام لامپ ها را خاموش کرد.

آشنایی با انواع پریزها از تجهیزات برقی ساختمان

یکی دیگر از انواع تجهیزات برقی ساخت که دارای انواع مختلف می باشد، پریز است. این تجهیزات نیز مانند کلیدها به صورت روکار و توکار نصب می شوند و مدل های توکار دارای کاربرد بیشتر هستند. امکان استفاده از پریزها به صورت سیار نیز وجود دارد. برخی از پریزها به عنوان محافظ وسایل الکتریکی موجود در منزل مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر پریزهای تک فاز، دوفاز، سه فاز این تجهیزات برقی بر اساس جریان عبوری نیز طبقه بندی می شوند. در ادامه با انواع پریزها آشنا خواهیم شد:

انواع تجهیزات برقی ساختمان - آموزشگاه برق و الکترونیک

پریز دوربین

این نوع پریز به طور معمول در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ذکر این نکته در رابطه با این نوع پریز ضروری است که در آن حفاظت ارت وجود ندارد و تنها شامل دو بخش فاز و نول است.

پریز ارت دار

از دیگر انواع پریزها می توان به پریز ارت دار اشاره کرد. در این مدل پریز حفاظت ارت وجود دارد. در بالا و پایین این پریزها دو فلز کوچک به کار رفته تا از وسایل برقی موجود در منزل محافظت نماید.

پریز پنج پین

این نوع پریز که از مهمترین تجهیزات برق ساختمان در نظر گرفته می شود دارای انواع دیواری و سیار می باشد. در این پریزها سه پین برای فاز و دو پین برای ارت و نول دارد. این نوع پریز به طور معمول برای راه اندازی تجهیزات و وسایل سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم و کابل

یکی دیگر از مهمترین تجهیزات برقی ساخت سیم و کابل می باشد که در انواع تک رشته و چند رشته ای در بازار وجود دارد. در سیم کشی توکار ساختمان اغلب سیم های تک رشته ای مورد استفاده قرار می گیرند در صورتی که در سیم کشی های روکار سیم های چند رشته ای کاربرد دارند. مساحت ساختمان و متراژ کابل ها در ساختمان در هنگام سیم کشی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند.

نورگیری واحدها بخش اساسی ساختمان را تشکیل می دهد. روشنایی واحدهای ساختمان فارغ از کاربری آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. از این رو تامین روشنایی با استفاده از تجهیزات برق ساختمان اهمیت زیادی دارد. یکی از انواع لوازم برقی ساختمان لامپ ها هستند، ساختار آن به نحوی است که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل کرده و روشنایی ساختمان را به حد مطلوب می رسانند. هر لامپ دارای بخشی به نام سوئیچ است که سیم های فاز و نول به آن متصل خواهند شد.

فیوزها

از دیگر تجهیزات برقی ساخت می توان به فیوزها اشاره کرد که مسئول حفاظت از افراد و شبکه ها در مقابل خطاها و اتصالی هستند. نحوه قطع و اتصال این تجهیزات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از کلیدی ترین مولفه های یک فیوز می توان به آمپراژ آن اشاره کرد. میزان تحمل بار نامی توسط فیوز اهمیت زیادی دارد. این تجهیزات دارای سایزهای مختلف هستند.

برای یادگیری مهارت پولساز برق ساختمان دوره آموزش برق ساختمان آموزشگاه برق و الکترونیک پیشنهاد میکنیم. تا با یادگیری از صفر تا صد این آموزش و متخصص شدن در این زمینه وارد بازار کار بشوید.

سیم از مهمترین تجهیزات برقی ساخت

یکی از تجهیزات برقی ساختمان که از مس یا آلومینیوم به همراه روکش پلاستیکی تولید شده است، سیم است. سیم مسئولیت انتقال جریان برق از محل توزیع به اماکن دیگر را بر عهده دارد.

مهمترین لوازم برقی ساخت - آموزشگاه برق و الکترونیک

طبقه بندی سیم ها از لحاظ ساختار

انواع سیم ها که از مهمترین تجهیزات برقی ساخت محسوب می شوند از لحاظ ساختار به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:

سیم مفتول

سیم هایی که تنها از یک رشته مسی ساخته شده اند و پوشش عایق دارند، سیم مفتول نامیده می شوند. این سیم ها به دلیل خشکی و انعطاف پذیری نسبتا کم در بخش ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربرد اصلی آن ها در تابلو برق می باشد.

سیم افشان

این نوع سیم ساختار نرم دارد و از آنجا که تعداد زیادی سیم مسی نازک در آن وجود دارند، قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند. از این رو در سیم کشی ساختمان کاربرد قابل توجهی دارند.

سیم های نیم افشان

در این نوع از سیم ها تعداد رشته ها در مقایسه با سیم افشان کمتر است از این رو انعطاف پذیری کمتری در مقایسه با سیم افشان دارند.

سیم های رشته ای از دیگر تجهیزات برقی ساختمان

این سیم ها به طور معمول از دو سیم چسبیده به یکدیگر تشکیل شده اند اما روی آن ها روکش دیگری قرار نمی گیرد. این سیم اغلب توسط برقکاران برای سیم کشی روکار مورد استفاده قرار می گیرد.

طبقه بندی سیم ها از لحاظ کاربرد

سیم ها که از مهمترین تجهیزات برقی ساخت محسوب می شوند علاوه بر ساختار از لحاظ کاربرد نیز به گروه های مختلف طبقه بندی می شوند:

سیم های تلفنی

یکی از سیم های تک رشته که در قطرهای مختلف و به صورت افشان در بازار وجود دارند، سیم های برق کشی هستند. این سیم ها به طور معمول با استفاده از لوله خرطومی برق در داخل دیوار کار می شوند و یا ممکن است به صورت روکار مورد استفاده قرار گرفته و برق ساختمان را تامین نمایند.

لوازم برقی ساختمان - آموزشگاه برق و الکترونیک

سیم های تلفن

از دیگر تجهیزات برق ساختمان که به صورت 2 و 4 رشته تولید می شوند، سیم های تلفن هستند. این سیم ها به طور معمول بسیار نازک هستند.

کابل از دیگر تجهیزات برقی ساختمانی

از دیگر تجهیزات برقی ساخت که دارای کاربرد گسترده و وسیعی هستند می توان به کابل ها اشاره کرد. در حقیقت کابل ها چندین رشته سیم هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و داخل عایق پوششی واقع شده اند. این رشته سیم ها به طور معمول از جنس آلومینیوم و یا مس هستند.

تجهیزات برقی مختلف ساخت

این تجهیزات برقی ساخت از دو بخش اصلی رسانا و عایق تشکیل شده اند که به منظور انتقال جریان الکتریکی، سیگنال و نور مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات بر اساس معیارهای زیر به چندین گروه طبقه بندی می شوند:

  • سطح ولتاژ
  • کارکرد
  • شکل رسانا
  • رشته های آن

طبقه بندی کابل ها بر اساس نوع انتقال و یا نوع کارکرد

به طور معمول کابل ها از لحاظ کاربرد و نوع انتقال به گروه های مختلف طبقه بندی می شوند:

کابل ها با نوع انتقال به صورت الکتریسیته

به طور معمول این کابل ها در انواع مدل های مختلف فشار ضعیف، متوسط، قوی و فوق قوی تولید شده اند. کابل فشار ضعیف اغلب برای کابل کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. دیگر مدل های کابل ها با انتقال الکتریسیته نیز در بخش های صنعتی بیشتر کاربرد دارند.

انواع کابل با انتقال به نوع سیگنال و نور

به طور معمول این تجهیزات برقی ساخت در انتقال سیگنال از کابل های مخابراتی، کواکسیال و شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

مانیتور و پنل درب بازکن از دیگر تجهیزات برقی ساخت

برای انتخاب مانیتور درب بازکن که از مهمترین تجهیزات برقی ساخت محسوب می شود باید پنل دم دری آن در نظر گرفته شود.

در انتخاب مانیتور برای آیفون تصویری باید موارد مهم زیر در نظر گرفته شوند:

  • کلیدهای لمسی یا دکمه ای
  • اندازه صفحه نمایش
  • وضوح تصویر
  • وجود و یا عدم وجود حافظه داخلی
  • قابلیت استفاده از حافظه خارجی
  • قابلیت عکسبرداری و یا فیلمبرداری
  • چند زبانه بودن
  • مجهز بودن به تقویم
  • رنگ بندی
  • امکان فراخوانی آسانسور
  • قابلیت اتصال به چندین درب و دوربین مداربسته
  • وجود زنگ ملودی مختلف
  • امکان برقراری ارتباط داخلی با واحدهای دیگر

در انتخاب مانیتور برای آیفون صوتی نیز موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • ولوم تنظیم صدای زنگ
  • جنس بدنه

پنل دم دری

برای انتخاب پنل دم درب که از مهمترین تجهیزات برقی ساختمان است باید نکات مهم زیادی از جمله نیاز و سلیقه مصرف کننده در نظر گرفته شود.

کاربرد تجهیزات برقی ساخت - آموزشگاه برق الکترونیک
کاربرد تجهیزات برقی ساخت – آموزشگاه برق الکترونیک

در انتخاب پنل آیفون تصویری نکات مهم زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • نوع دوربین
  • قابلیت چرخش دوربین
  • قابلیت دید در شب
  • قابلیت تنظیم صدا
  • کیفیت صدا و تصویر
  • مجهز بودن به سوئیچ ضد سرقت
  • جنس بدنه
  • تعداد واحدهای قابل نصب
  • مقاومت در برابر دما و رطوبت
  • امکان سفارشی سازی محصول یا پروفیل های رنگی

در انتخاب پنل آیفون صوتی نیز موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • قابلیت تنظیم صدا
  • مجهز به سوئیچ ضد سرقت
  • جنس بدنه
  • مقاومت در برابر گرد و غبار
  • رطوبت و دما
  • تعداد واحدهای قابل نصب

در آخر امیدواریم با لوازم برقی ساختمان آشنایی پیدا کرده باشید، برای ثبت نام در دوره آموزش برق ساختمان با ما تماس بگیرید.

سایر دوره های پر مخاطب ما در آموزشگاه برق و الکترونیک شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش طراحی و مونتاژ تابلو برق ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیر پکیج

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *