با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
علت کم شدن سرمای یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

کم شدن سرمای یخچال فریزر و ساید سامسونگ از مشکلات متداول است. اگر یخچال شما نیز این مشکل را دارد، باید آن را در اسرع وقت حل کنید؛ زیرا کم شدن سرما موجب رشد باکتری های خطرناک در مواد غذایی می شود. عوامل مختلفی در کم شدن سرمای یخچال نقش دارند که در ادامه به این علت ها می پردازیم. همراه ما باشید:

علت کم شدن سرمای یخچال فریزر و سایت سامسونگ

به طور کلی دلایل متعددی برای کاهش میزان سرمای یخچال فریزر سامسونگ وجود دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شود:

  1. خراب شدن سیستم سرد کننده یخچال

ابتدا کد ارور را روی صفحه نمایشگر یخچال بررسی نمایید. اگر مشکل از سیستم خنک کننده باشد، کد ارور مربوط به این قسمت نمایان می شود. برای حل این مشکل بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه نمایید.

  1. تنظیم درجه یخچال فریزر

با تغییر فصول لازم است درجه یخچال فریزر نیز تغییر کند. در زمستان درجه یخچال باید روی درجه 1 یا 2 و درجه فریزر باید ۱۵- درجه باشد. اما در تابستان توصیه می‌ شود دمای یخچال سه یا چهار و دمای فریزر روی ۱۹- درجه سانتیگراد تنظیم شود. اگر در تابستان دمای یخچال کم باشد، موجب خراب شدن و کپک مواد غذایی می ‌شود. پس باید دقت کنید که با تغییر فصل، درجه یخچال فریزر خود را تغییر دهید.

کم شدن سرمای یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

  1. دمای آشپزخانه

از جمله دلایل دیگر کاهش سرمای یخچال، می تواند گرم بودن محیط آشپزخانه باشد. گاهی محیط هوای متعادلی دارد، اما ممکن است به دلیل چسباندن یا نزدیکی وسایل برقی کنار یخچال سرمای دستگاه کم شود. به عنوان مثال اگر گاز را به یخچال بچسبانید، به علت گرمایی که از گاز تولید می شود، سرمای یخچال نیز کاهش می یابد.

  1. خرابی کمپرسور (موتور) یخچال

کمپرسور یک مجموعه مکانیکی است، که شامل سوپاپ ها، میلنگ و پیستون می شود. میلنگ توسط موتور آسنکرون، داخل کمپرسور قرار دارد. عملکرد آن به این صورت است که با چرخش خود موجب می شود تا پیستون مانند تلمبه کار کند. در اینجا باز و بسته شدن سوپاپ ها موجب می شوند گازی که در لوله ها و سیلندر وجود دارد به گردش درآید.

در نتیجه، گاز سرما ساز حرکت می کند و عمل سرما سازی یخچال توسط این قسمت صورت می گیرد. حال ممکن است در هر کدام از این اجزای کمپرسور مشکلی به وجود بیاید که مانع عملکرد صحیح موتور شود. در اینجا ضروری است تا کمپرسور تعویض شود تا مشکل کاهش سرمای یخچال حل گردد.

برای یادگیری مهارت پولساز تعمیرات یخچال و کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه آموزش تعمیرات یخچال بروید. همچنین برای یادگیری تعمیرات کلیه لوازم خانگی وارد صفحه دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی بشوید.

  1. کار نکردن سیستم دیفراست

سیستم دیفراست یخچال وظیفه برفک زدایی یا یخ زدایی را عهده دارد. بخش های تشکیل دهنده این سیستم، اواپراتور، تایمر، ترمودیسک، ترمو فیوز، سنسور دیفراست یا المنت هستند. سنسور دیفراست دمای اطراف اواپراتور را اندازه گیری می کند، سپس آن را به برد اصلی یخچال می فرستد.

کاهش سرمای یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

این سنسور در دمای مورد نظر، روشن شدن المنت و در دمای دیگر، خاموش شدن آن را فرمان می دهد. زمانی که دما تا حدی که مشخص شده است کاهش یابد پس از صادر شدن فرمان از سنسور به برد، هیتر روشن می شود. در همینجا است برفک ها آب می شوند. پس از این فرآیند ،فرمان خاموش شدن هیتر صادر می گردد.

اگر هر کدام از اجزای این سیستم وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، دیفراست نکردن اتفاق می‌ افتد. در این صورت برفک زیادی در دستگاه به وجود می‌ آید و موجب کاهش سرمای فضای داخلی یخچال می شود.

  1. کمبود گاز (وجود نشتی)

گاز خنک کننده از جمله عوامل مهم برای فرآیند سرمایش یخچال و خنک نگه داشتن خوراکی ها و مواد داخل یخچال محسوب می ‌شود. هنگامی که گاز فریون یا همان گاز خنک کننده در لوله های اواپراتور پشت یخچال جریان پیدا می کنند، هوای سرد و خنک توزیع می‌ شود و هوای گرم خارج می‌ گردد.

حال با کاهش گاز از حد استاندارد، اختلالات و مشکلاتی در فرآیند سرمایش دستگاه به وجود می ‌آید. در این صورت سرمای یخچال کاهش می ‌یابد و مواد غذایی فاسد می شوند. در صورت اطمینان از نشتی گاز می‌ توانید محل نشتی را پیدا کنید و مشکل را برطرف نمایید.

  1. خرابی برد الکترونیکی

عملکرد برد الکترونیکی یخچال فریزر ها مانند کارکرد مغز انسان می باشد. این برد فعالیت‌های اصلی یخچال فریزر را مانند سرمایش برفک زدایی را کنترل می کند. فن ها و کمپرسور که قطعات اصلی یخچال ها هستند، تحت فرمان برد الکتریکی عمل می کنند. زمانی که یخچال به سرما سازی نیاز دارد، این برد ولتاژ برق را به سمت کمپرسور و فن ها ارسال می کند.

سنسور برد الکتریکی، دما را در فضای یخچال رصد کرده و آن را متعادل می سازد. در نتیجه این برد به این صورت فرآیند یخ زدایی را مدیریت و کنترل می کند. برخی از علائم خراب شدن برد الکتریکی شامل موارد زیر می شود:

  • اختلال در عملکرد کمپرسور
  • ایجاد مشکل در رله استارت
  • روشن نشدن چراغ یخچال
  • کار نکردن پنل روی یخچال
  • از کار افتادن فن ها

خراب شدن برد الکتریکی می تواند کاهش سرمای یخچال فریزر و ساید را به دنبال داشته باشد.

  1. گرفتگی سیکل تبرید

دلایل کم شدن سرمای یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

سیکل تبرید یک فرآیند سرد سازی است. در این سیکل یک سیال مانند هوا یا آب به وسیله یک سیال دیگر مانند گاز فریون سرد می شود و برای سرمایش هوای یک ساختمان یا خنک کردن مدار دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. پس سیکل تبرید چرخه ای سرمایشی است که به طور دائم تکرار می شود و در نهایت  موجب کاهش سرمای یخچال می شود.

  1. درست وصل نشدن یخچال به برق

ممکن است یخچال به طرز صحیحی به برق وصل نشده باشد. در این صورت جریان کافی به آن نمی‌ رسد. پس عملکرد مناسب بخش خنک کننده دچار اختلال می شود. در این جا لازم است دو شاخه یخچال را از پریز خارج نمایید و مجدد آن را به پریز وصل کنید.

  • کافی نبودن ولتاژ

گاهی ممکن است ولتاژی که به دستگاه می‌ رسد کافی نباشد؛ برای اینکه موضوع را بررسی کنید به یک دستگاه ولت سنج نیاز است. این دستگاه باید به مدار برق وصل شود. یخچال به صورت عادی به ولتاژ ۲۲۰ نیازمند است. در صورتی که ولتاژ یخچال از مقدار ذکر شده پایین تر باشد، یخچال توانایی ایجاد سرمای کافی را ندارد.

به جای استفاده از ولت متر می توان از محافظ هایی استفاده کرد که صفحه نمایش دارند. این ها ولتاژ روی خود نشان می ‌دهند. اگر ولتاژ پایین باشد باید این موضوع را از طریق اداره برق پیگیری نمایید. در صورت عدم پیگیری علاوه بر کاهش سرمای دستگاه به یخچال فریزر و ساید بای ساید آسیب جدی وارد می شود.

  • خراب شدن نوار دور درب یخچال

 نوار دور درب یخچال های سامسونگ یک نوار لاستیکی درزبند است. این نوار لاستیکی یکی از قطعه های ساده و بسیار مهم یخچال است. این نوار ایزوله کردن محیط داخلی دستگاه از فضای بیرونی را به عهده دارد. این عمل مانع تبادل دمایی یخچال با بیرون می شود. در این صورت کارکرد کمپرسور یخچال به حداقل می رسد.

حال با اینکه جنس این لاستیک از پلاستیک بسیار مقاوم است، اما به دلیل استفاده مکرر ممکن است آسیب ببیند. مشکلاتی که برای لاستیک دور در ایجاد می شود عبارتند از: خشک شدن، شل شدن، پارگی، ترک خوردن، از دست رفتن خاصیت آهن ربایی آن، جدا شدن از درب و عدم چسبندگی. هر کدام از این مشکلات می تواند موجب کم شدن سرمای یخچال شوند.

  • عدم کارکرد فن های یخچال

امکان دارد سیم پیچ فن ها دچار سوختگی شوند. همچنین شکستگی پروانه فن و عدم دریافت فرمان از جمله عواملی است که موجب عدم کارکرد فن های یخچال فریزر می شود.

  • خرابی دریچه دمپر

دمپر قطعه ای مکانیکی است که در میان دریچه یخچال و فریزر قرار می ‌گیرد. هنگامی که کمپرسور یخچال کار می کند و موجب تولید سرما می شود، این سرما ابتدا به فریزر و پس از آن به قسمت یخچال وارد می شود. دریچه دمپر با دستوری که از برد الکترونیکی یا در یخچال های معمولی از ترموستات می گیرد، باز و بسته می شود. در نتیجه ورود سرما به یخچال حاصل می گردد. دمپر معمولا در بالا ترین قسمت یخچال است.

وقتی که این قطعات یعنی کمپرسور یخچال، گاز یخچال، فن فریزر و یخچال و قطعات دیفراست سالم باشند؛ می‌ توان نتیجه گرفت که دمپر خراب است. یکی از ساده ترین راهکار های تشخیص این است که در یخچال را باز نمایید و دکمه لامپ را خاموش کنید. سپس منتظر باشید یخچال کار کند. اگر سرما از کناره‌ های منافذ مخصوص وارد یخچال نشد اما فریزر به خوبی کار کرد، به احتمال زیاد دمپر خراب شده است.

  • زیاد بودن حجم مواد غذایی

اگر خوراکی ها و مواد غذایی در یخچال بر سر راه دریچه های هوا قرار داشته باشند، موجب مسدود شدن جریان هوا شوند، در این صورت باید دقت کرد که حجم مواد غذایی متناسب با یخچال و فریزر باشد.

با علائم کم شدن گاز یخچال آشنا شوید:

۱. گرم شدن محفظه داخلی

۲. انتشار بوی نامطبوع

۳. کارکرد مداوم و مکرر موتور داخلی

۴. افزایش هزینه برق

۵. سرد بودن سطح کندانسور

سخن پایانی

در پایان می توان بیان کرد سرمای یخچال فریزر یا ساید سامسونگ می تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد. برای حل مشکل سرمای یخچال بهتر است یخچال توسط تکنسین های مختص این کار بررسی شود  تا او قطعه ای که آسیب دیده است را تعمیر کند. آموزشگاه برق و الکترونیک در زمینه آموزش رشته های مختلف و زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور فعایت می کند. شما می توانید جهت گذراندن هر یک از این دوره ها و مشاهده رشته های گوناگون آن، به وبسایت این مجتمع مراجعه کنید و با اینکه با شماره های درج شده تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *