با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
شارژ گاز یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

شارژ گاز یخچال به چه شکلی است؟

در زندگی امروزه انسان وسیله های برقی نقش پررنگی دارند. استفاده از آنها بسیار زیاد است. از وسایل بسیار مهم برقی که نیاز به مراقبت زیادی دارد یخچال است. همانطور که میدانید وسایل برقی وسایل مصرفی هستند که قیمت بالایی نیز دارند. یخچال از اجزا و قطعات متفاوتی ساخته شده است و هر کدام کار خود را انجام می دهند تا مشکلی به وجود نیاید. اما اگر در این بین یکی از قطعات مشکل پیدا کرده و کار خود را انجام ندهد چه اتفاقی رخ می دهد.

بله یخچال نیاز به تعمیر پیدا می کند. یکی از رایج ترین مشکلات یخچال ها تمام شدن گاز آن است که نیاز به شارژ کردن دارد. در این متن می خواهیم در مورد شارژ گاز یخچال و چگونه تمام شدن و … را به صورت کامل برای شما شرح دهیم با ما در وبسایت آموزشگاه برق و الکترونیک همراه باشید.

شارژ گازیخچال به چه معناست - آموزشگاه برق و الکترونیک

شارژ گاز یخچال به چه معناست ؟

یکی از مهم ترین بخش های یخچال گاز یخچال است. چرا که گاز یخچال در خنک نگه داشتن فضای یخچال نقش مهمی را ایفا می نماید. گاز یخچال نوعی گاز شیمیایی است با نقطه تبخیر بسیار پایین که فشرده شده است تا محیط داخل یخچال را خنک کند. در یخچال  های قدیمی از گاز آمونیاک به عنوان گاز یخچال استفاده می شده که خطر انفجار را بسیار بالا می برده و همچنین گاز آمونیاک بسیار سمی است. اما امروزه به لطف فناوری و پیشرفت های بسیار از گاز آمونیاک استفاده نمی شود.

امروزه در یخچال ها از گاز فریون استفاده می شود. فریون نوعی اسم تجاری می باشد. چرا که به  مبرد یا ماده خنک کننده یخچال گفته می شود. این گار بی رنگ و بی بو است اما امکان دارد در زمان نشتی بوی بدی داشته باشد.

گاز یخچال به صورت مداوم در حال تبخیر و مجددا فشرده شدن است. مقدار کمی از گرمای هوای اطراف را به خودش جذب می کند. هنگامی که ماده مبرد یا به زمان ساده تر همان گاز یخچال به شکل فشرده در کویل های اواپراتور در حال گردش است. گرمای هوای اطراف کویل ها را به خود جذب کرده و به بخار تبدیل می شود. بعد از آن با وارد شدن به کمپرسور دوباره فشرده می شود.

این چرخه دوباره دوباره تکرار می شود تا فضای داخلی یخچال را خنک نگه دارد. همانطور که ملاحظه کردید وجود این گاز در خنک کردن و استفاده نمودن از یخچال نقش بسیار مهمی دارد. گاهی اوقات به خاطر دلایل متفاوتی چون : نشتی گاز یخچال از لوله های کندانسور یا اواپراتور بخشی از گاز تخلیه می شود. در این زمان شما نیاز به شارژ گاز یخچال خود دارید.

نکته ای بسیار مهم برای جلوگیری از نشتی گاز یخچال تان این است که در زمان تمیز کردن یخچال مراقب باشید به کویل های کندانسور اسیبی وارد نکنید. زیرا کوچک ترین سوراخی در کندانسور باعث تخلیه شدن گاز یخچال می شود.

نشتی گاز یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

چگونه متوجه کم شدن گاز شویم؟

همان طور که در بخش بالا گفتیم گاز یخچال نقش مهمی در خنک سازی یخچال دارد. کم بودن گاز یخچال باعث بالا رفتن دمای یخچال می شود. علائم بسیاری وجود دارد که نشان از کم شدن گاز یخچال است. شما نیاز یه شارژ گاز یخچال دارید. یکی از نشان های کم شدن گاز یخچال یکسره کار کردن موتور یخچال و یا کمپرسور می باشد. هنگامی که مبرد کم شده باشد کمپرسور سعی می کند با قدرت بیشتری فعالیت نماید. تا یخچال شما به دمای مناسب برسد و کمبود مبرد را جبران نماید. به همین دلیل به طور مداوم و طولانی مدت در حال کار کردن است.

اگر متوجه شدید یخچال شما به هیچ وجه استراحت نمی کند و بی وقفه در حال کار کردن است بدانید که گاز یخچال شما کم شده و یا کاملا خالی شده است. یکی دیگر از مواردی که نشان می دهد شارژ گاز یخچال نیاز است گرم و سرد شدن یخچال و فریزر است.

گاهی متوجه می شود که یخچال گرم است اما فریزر سرد گاهی هم یخچال سرد است و فریزر گرم است. این مورد نیز نشان از کم شدن و نشتی گاز یخچال است. از دیگر مواردی که نشان می دهد که نیاز به شارژ گاز یخچال است مصرف بسیار زیاد برق می باشد. هنگامی که موتور یخچال و سایر اجزا به صورت مداوم در حال کار کردن هستند نیاز به انرژی الگتریکی بیشتری هم دارند. به همین دلیل مصرف برق شما بالاتر می رود. در بخش بالا گفتیم اگر گاز فریون تخلیه شده باشد بوی بد و نامطلوبی دارد. پس اگر در اطراف یخچال و فریزر خود بوی بدی را استشمام نمودید بدانید که گاز یخچال شما تخلیه شده و نیاز به شارژ نمودن دارد. برای این که عملکرد یخچال و فریزر خود را در بالاترین سطح خود نگه دارید و مطمئن شوید که مشکلی به وجود نمی آید هر چند وقت یک بار یخچال و فریزر خود را سرویس کنید.

برای یادگیری صفر تا صد تعمیرات یخچال وارد صفحه آموزش تعمیرات یخچال بشوید. تا با شرکت در دوره های عملی تبدیل به یک متخصص در زمینه تعمیرات یخچال و فریزر بشوید. همچنین برای یادگیری تعمیرات سایر لوازم خانگی به صفحه آموزش تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کنید.

نیاز به تعمیرکار یخچال

از یک فرد متخصص در زمینه ی تعمیرات یخچال به خواهید یخچال و فریزر شما بررسی نمایید. گاز یخچال را اندازه بگیرد قطعات مهم را چک کند اگر نیاز به تعویض و یا تعمیر داشت انجام دهد. بهتر است از تعمیرکاری که تخصص داشته و از کار او مطمئن هستید بخواهید که یخچال شما را سرویس و یا بررسی کند. همان طور که میدانید امروزه به سختی می توان وسایل برقی مانند : یخچال و فریزر را دوباره خریداری نمود. چرا که قیمت بسیار بالایی دارد.

زمان شارژ گاز یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

چه زمانی نیاز به شارژ گاز یخچال است ؟

برای این که متوجه شوید چه زمانی نیاز به شارژ گاز یخچال دارید از دو روش می توانید استفاده کنید.

1-کندانسور را لمس کنید. اگر سرد باشد و یخچال شما در حال کار کردن بدانید که گاز یخچال شما نشت کرده است. کندانسور یخچال گرمای هوا را به خود جذب می نماید به همین خاطر لوله های آن باید مقداری گرم باشند. البته نکته ی مهم آن است که سرد بودن کندانسور به صورت قطع نشان نشتی گاز یخچال نیست شاید علت دیگری نیز داشته باشد.

2- یخچال خود را از برق بکشید. به صداهایی آن گوش دهید اگر متوجه جریان گاز یخچال شدید به این معنا است که گاز یخچال خالی نشده است. اما اگر متوجه جریان گاز یخچال نشدید بدانید یخچال شما نیاز به شارژ گاز یخچال دارد.

علاقه مندان به تعمیرات برق و الکترونیک، سایر دوره های آموزشی ما در آموزشگاه برق الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق صنعتی ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش نصب کولر گازی ، آموزش برق ساختمان درجه 2 ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی می‌باشد که برای مدت محدود دارای تخفیف می‌باشد، برای دریافت مشاوره و ثبت نام با ما در تماس باشید. همچنین برای مشاهده هزینه دوره به صفحه شهریه دوره‌ها بروید.

شارژ گاز یخچال به چه شکل است؟

شارژ گاز یخچال همان تزریق گاز به داخل سیستم خنک کننده ی یخچال است. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود. قبل از انجام کار تزریق گاز به داخل یخچال باید از سوراخ نبودن کویل ها مطمئن شوید و سپس گاز را تزریق نمایید. برای این که بدانید کویل های یخچال سوراخ است یا نه می توانید محلول آب و صابون درست کرده و در محل مورد نظر استفاده نمایید. در محلی که نشتی وجود داشته باشد حباب ایجاد می شود. از دستگاه نشتی یاب الکترونیکی هم می توانید برای پیدا کردن نشتی استفاده کنید.

اگر نشتی در کویل ها وجود دارد ابتدا باید کویل ها را تعمیر نموده و سپس گاز فریون را وارد لوله ها نمایید. بعد از آن که کار تعمیرات نشتی تمام شد باید از این که سیستم یخچال از مواد خنک کننده ی قبلی و هوا و رطوبت تخلیه شده است اطمینان حاصل کنید. برای این کار از دستگاه وکیوم استفاده می کنند. این عمل باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.

شارژ گاز یخچال در منزل - آموزشگاه برق و الکترونیک

گام بعدی در شارژ کردن گاز یخچال

در گام سوم شارژ گاز یخچال باید بعد از تمام شدن کار دستگاه وکیوم آن را چند دقیقه به گیج فشار ضعیف متصل نمایید. تا مقدار وکیوم را به شما نشان دهد. اگر در سیستم یخچال هنوز نشتی وجود داشته باشد با پایین آمدن گیج مشخص می شود. اما اگر هیچ گونه نشتی در سیستم وجود نداشته باشد با گذشت زمان گیج هیچ تغییری نمی کند. در این زمان شما می توانید به شارژ گاز یخچال بپردازید.

برای شارژ گاز یخچال لوله گیج را به کپسول گاز وصل کنید و گاز فریون را باز نمایید تا وارد سیستم یخچال شود. سپس سمت دیگر لوله را که به دستگاه گیج متصل است را کمی شل کنید تا مقداری از گاز خارج شود. دلیل انجام این کار این است که گازهای باقی مانده در یخچال آزاد شوند. حالا می توانید والف دستگاه گیج را باز نمایید تا گاز وارد یخچال شود. برای این که متوجه شوید چه مقدار گاز وارد یخچال نموده اید شارژ کردن را باید به آرامی انجام دهید.

آخرین گام برای شارژ گاز یخچال : هنگامی که عدد روی دستگاه گیج در فصل تابستان بر روی عدد 10 و در فصل زمستان بر روی عدد 7 یا 8 قرار گرفت گاز یخچال کاملا پر شده است و می توانید دستگاه را جدا نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *