با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
تعویض فیلتر یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

فیلتر آب یخچال بخش مهمی در یخچال است. این وسیله برای تصفیه کردن آب و تهیه یخ استفاده می شود. فیلتر های یخچال عمر محدودی دارند. تعویض فیلتر آب یخچال باید به طور مرتب انجام شود. مردم اغلب فراموش می کنند که فیلتر ها را عوض کنند. ممکن است ندانید آخرین بار کی فیلتر عوض شده است. ما در این مقاله زمان مناسب تعویض فیلتر یخچال و چگونگی این کار را کامل توضیح می دهیم. تا انتها با وبسایت آموزشگاه برق الکترونیک همراه باشید.

راهنمای تعویض فیلتر یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

چرا تعویض فیلتر یخچال بسیار مهم است؟

رایج ترین فیلتر های استفاده در فیلتر های آب یخچال، کربن فعال است. کربن فعال با اکسیژن تصفیه می شود. میکروب ها، بو ها و ترکیبات آلی فرار در آب را فیلترها به دام می اندازند. با گذشت زمان، کربن فعال توانایی خود را در حذف آلاینده ها از دست می دهد و شروع به مسدود کردن فیلتر می کند. وقتی که این اتفاق می افتد باکتری ها می توانند در فیلتر آب یخچال شما رشد کنند. باکتری ها می توانند روی سلامت کسانی که از آب یخچال استفاده می کنند تاثیر بگذارند. یکی از راه های تشخیص زمان تعویض فیلتر آب، این است که متوجه تغییر در مزه، بو یا طعم شوید. در ادامه راه های تشخیص زمان تعویض فیلتر آب را برای شما شرح می دهیم.

زمان تعویض فیلتر یخچال

  • طعم بد آب: آبی که از یخچال شما می آید باید طعم ملایمی داشته باشد، مانند چیزی نباشد و بوی تندی نداشته باشد. آب لوله کشی از فیلتر یخچال عبور می کند و سپس از یخساز و آب سرد کن. اگر آب شما طعم بدی داشته باشد، مشکلی پیش آمده است. لوله های داخل یخچال باید تمیز باشند و اگر تمیز نباشند به این معنی است که فیلتر آب، دیگر آب آشامیدنی شما را تمیز نمی کند. اگر فیلتر کثیف برای مدت طولانی بدون تغییر باقی بماند، می تواند شروع به انتشار آلاینده هایی در خودش کند. طعم کپک زده ممکن است نتیجه ی شکوفه های جلبک یا باکتری باشد. اگر آب مزه فلزی و تلخی دارد، احتمال دارد مس محلولی که در اثر خوردگی یا زنگ زدگی ایجاد می شود، در آب وجود داشته باشد.
  • بوی بد آب: بو نقش مهمی در تشخیص طعم و مواد شیمیایی دارد. بارز ترین چیزی که در آب فیلتر نشده حس می کنید، بوی تخم مرغ گندیده است. این بوی گوگرد یا سولفات است که می تواند در لوله های آب زیرزمین محلی به داخل آب نفوذ کند. اگر بینی شما چیزی را در آب حس می کند از نوشیدن خود داری کنید و به فکر تعویض فیلتر یخچال باشید.
  • تعداد زیادی لکه های سیاه: گهگاهی لکه های کوچک سیاه در اکثر یخچال ها طبیعی است. کربن محتویات مضر در آب لوله کشی را از بین می برد. با بالارفتن سن فیلتر آب، توری کربن ممکن است از کار بیفتد. اگر لکه های سیاه زیادی را در آب مشاهده می کنید، فیلتر آب شما قدیمی است و نیاز به تعویض دارد.
  • رنگ یا تیرگی آب: نشانه های ظاهری دیگری برای تعویض فیلتر یخچال وجود دارد. زمانی که آب به درستی فیلتر شده باشد، شفاف است و تغییر رنگ را در آب مشاهده نمیکنید. رنگ قرمز می تواند به معنی آهن در آب باشد. رنگ خاکستری مربوط به گرد و غبار است. مهم نیست که آب یخچال شما چه رنگی است. فیلتر آب باید عوض شود.
  • تراوش آهسته آب: فیلتر آب یخچال به سیستم آب سرد کن متصل است. اگر فیلتر آب پر از ذرات باشد، لوله ها مسدود می شوند و آب برای عبور به زمان بیشتری نیاز دارد. مسدود شدن فیلتر یخچال می تواند منجر به فشار ناکافی آب در سراسر یخچال شود.

اینها مهم ترین نشانه ها برای تعویض فیلتر یخچال هستند.

شما عزیزان برای یادگیری مهارت تعمیرات یخچال می‌توانید در دوره عملی و حضوری آموزشگاه برق و الکترونیک ثبت نام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده سر فصل های دوره وارد صفحه آموزش تعمیرات یخچال بشوید. همچنین ما دوره تعمیرات برای سایر لوازم خانگی را داریم که می توانید در پک کامل آن شرکت کنید. و برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش تعمیرات لوازم خانگی بشوید.

تعویض فیلتر یخچال و فریزر - آموزشگاه برق و الکترونیک

دیگر مواردی که باید به آنها توجه داشت

یخ

اگر هنگام آب شدن یخ بوی بدی مثل ترشی یا فلزی را حس کردید، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر فریزر و سطل یخ شما تمیز هستند، محتمل ترین دلیل فیلتر قدیمی آب است. به عقب انداختن تعویض فیلتر یخچال نوشیدنی های یخی شما را بد مزه می کنند.

به همان دلایلی که آب سرد کن شما قطره چکانی می شود، یخ یخچال شما نیز ممکن است کوچکتر از حد معمول خارج شود. اگر دستگاه پخش کننده آب ندارید، یخ کوچک واضح ترین نشانه برای این است که باید فیلتر یخچال تان را عوض کنید. دلیل این که یخ کوچک بیرون می آید این است که دهانه ی پر کننده ای که قالب یخ را با آب پر می کند به اندازه کافی سریع نیست و مسدود شده است، در نتیجه در مدت زمان تعیین شده قالب یخ کامل پر نمی شود و کمبود آب باعث کوچک شدن یخ ها می شود.

چراغ فیلتر

ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا نیاز به تعویض فیلتر یخچال دارید یا خیر، روشن شدن چراغ فیلتر آب است.  در یخچال هایی که دارای آب سرد کن یا پنل دیجیتالی هستند، چراغ فیلتر آب بسیار در این مدل ها رایج است و وجود دارد. اگر چراغ فیلتر روشن شد، به این معنی است که باید فیلتر یخچال خود را تعویض کنید. دکمه فیلتر را فشار داده و نگه دارید تا تایمر مجددا تنظیم شود. برخی از فیلتر های آب پس از عبور مقدار مشخصی آب از فیلتر یخچال، به طور خودکار خاموش می شوند.

زمان استفاده

اگر نمی دانید که آخرین باری که فیلتر یخچال را عوض کرده اید چه زمانی بوده است و حدس می زنید که بیش از یکسال گذشته است، فیلتر یخچال را حتما عوض کنید.

چگونه فیلتر آب مناسب را پیدا کنم؟

شاید در ابتدا برای شما یافتن فیلتر آب مناسب گیج کننده باشد. با توجه به نام تجاری و مدل یخچال و همچنین دفترچه راهنمای نصب آن می توانید شماره مدل فیلتر یخچال را پیدا کنید.

هنگامی که زمان تعویض فیلتر یخچال فرا می رسد، شما متوجه می شوید که دو برند برای تعویض فیلتر آب وجود دارد. شما می توانید یک فیلتر جایگزین OEM خریداری کنید.  فیلتر های OEM که به نام فیلتر های تجاری شناخته می شوند و معمولا از سازنده های اصلی یعنی سامسونگ یا ال جی هستند. همچنین می توانید فیلتر جایگزین Aftermarket که به عنوان فیلتر برند عمومی شناخته می شود را خریداری کنید. هنگامی که در حال خریداری یک فیلتر یخچال جایگزین هستید مطمئن شوید که با اطلاعات مربوط به گواهینامه ها مثل NSF مطابقت داشته باشد.

زمان تعویض قیلتر یخچال - آموزشگاه برق و الکترونیک

فیلتر یخچال را خودتان عوض کنید

مطمئن شوید که فیلتر جایگزین مناسبی را خریداری کرده اید. بهتر است یک حوله برای جمع کردن آبهایی که حین تعویض فیلتر یخچال چکه می کند داشته باشید. ممکن است لازم باشد، یخچال را از برق بکشید و دستگاه را خاموش کنید.

مرحله اول: فیلتر را پیدا کنید. در برخی مدل ها، فیلتر آب یخچال در توری و در پایه دستگاه قرار دارد. فیلتر یخچال ممکن است داخل یخچال در جلوی محفظه آب سرد کن یا در پشت، گوشه یا بالا سمت راست باشد. در برخی از مدل ها ممکن است دستگیره یا دکمه ای برای آزاد کردن فیلتر ببینید.

مرحله دوم: فیلتر آب قدیمی را از یخچال خارج کنید. هنگام تعویض فیلتر یخچال ممکن است آب چکه کند، بنابراین یک حوله زیر فیلتر قرار دهید.

  • با چرخاندن دستگیره در خلاف جهت عقربه های ساعت در برخی از مدل ها فیلتر آزاد می شود. هنگامی که درپوش در حالت عمودی قرار گرفت، آن را بکشید تا فیلتر خارج شود. درپوش را از روی کارتریج فیلتر خارج کرده و آن را در مکانی قرار دهید. بعدا در نصب فیلتر جدید دوباره از آن استفاده خواهید کرد.
  • اگر فیلتر دکمه ای دارد، در حالی که فیلتر آب را می کشید، دکمه را فشار دهید تا آن را خارج کنید. برای آزاد کردن درپوش آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا از فیلتر جدا شود. درپوش را در جایی مناسب بگذارید تا در زمان تعویض فیلتر یخچال از آن استفاده کنید.
  • برخی فیلتر ها در یک پوشش قرار می گیرند. درپوش را باز کنید یا درپوش را پایین بیاورید و فیلتر را بردارید.

برای جلوگیری از نشت آب فیلتر را عمودی نگه دارید و از یک حوله یا یک پارچه برای جذب آب استفاده کنید.

مرحله سوم: فیلتر آب یخچال جدید را از بسته بندی خارج کنید. اگر روی درپوش فیلتر جدید گرد و غبار وجود دارد ،تمیز کنید.

مرحله چهارم: فیلتر جدید را نصب کنید. مطمئن شوید که کلاهک در حال عمودی قرار دارد. آن را داخل سوراخ فیلتر بلغزانید. فیلتر آب را بیش از حد سفت نکنید. درپوش را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای مناسب خود قرار گیرد.

برای دستگاه های دکمه ای هنگام تعویض فیلتر یخچال، درپوش فیلتر را تراز کرده و سپس آن را قرار دهید. هنگامی که به درستی فیلتر را وارد کنید، دکمه تخلیه ظاهر می شود.

برای تعویض فیلتر یخچال های محصور در پوشش کافی است که فیلتر را جایگزین کنید.

مرحله پنجم: برق و آب را به یخچال برگردانید.

مرحله ششم: چند لیتر آب را از فیلتر جدید عبور دهید. این کار ناخالصی های باقی مانده داخل محفظه آب سرد کن و لوله ها را پاک می کند. همچنین نشتی فیلتر یخچال را بررسی کنید.

مرحله هفتم: بسیاری از فیلتر ها داری یک برچسب برای زمان تعویض فیلتر یخچال هستند که به شما این امکان را می دهند زمان تعویض را متوجه شوید. برخی یخچال ها چراغ تعویض فیلتر آب دارند. به طور کلی مدت زمان مفید فیلتر های یخچال بین 6 الی 9 ماه است و توصیه می شود اگر از آب سرد کن و یخساز زیاد استفاده می کنید بهتر است زود به زود فیلتر یخچال را عوض کنید.

مرحله هشتم: اگر دستگاه شما چراغ تعویض فیلتر یخچال دارد، آن را ریست کنید. از کتابچه راهنما ی نصب می توانید برای این کار استفاده کنید. در اکثر مدل ها به این شکل است که باید دکمه ریست را چند بار فشار دهید یا آن را برای چند ثانیه نگه دارید.

سایر دوره های پر مخاطب مجتمع آموزشی برق و الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش برق صنعتی و… می باشد. برای مشاهده سایر دوره های ما به همراه شهریه وارد صفحه شهریه دوره ها بشوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *