با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
تجهیزات هوشمندسازی ساختمان - آموزشگاه برق و الکترونیک

کاربرد تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

هدف اصلی استفاده از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، کنترل و مدیریت ساختمان است. هوشمندسازی ساختمان امکان نظارت بر موتور خانه‌ها و استفاده راحت از درب‌های خروجی و ورودی پارکینگ را فراهم کرده است. کنترلرها جزو اصلی هوشمندسازی ساختمان به حساب می­آیند. از سری دیگر این تجهیزات می‌توان به روشنایی چراغ‌ها، پرده‌ها، شیرهای برقی، کلیدهای لمسی هوشمند، عملگرهای هوشمند، ترموستات هوشمند و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اشاره کرد. می‌توان سیستم‌های برقی و تاسیسات را به راحتی کنترل و نظارت کرد.

یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی، تجهیزات حفاظتی هستند که امنیت ساختمان را تامین می­کنند. مجموعه آموزشی برق الکترونیک با برگذاری دو دوره مقدماتی و پیشرفته، مراحل نصب و تنظیمات تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را آموزش می­دهند. سرفصل­های دوره‌­ها مشخص هستند و جهت ثبت نام دوره می­توانید از طریق شماره تماس‌­های موجود در سایت آموزشگاه برق الکترونیک اقدام نمایید.

همچین یکی از دوره های ویژه ما آموزش هوشمند سازی ساختمان است. که جهت تماس از طریق وبسایت، تخفیف برایتان تعلق می گیرد.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان شامل چه بخش­هایی می­شود؟

  • بررسی بخش­های اصلی تجهیزات هوشمندسازی

1- سیستم پردازش مرکزی

مهم­ترین بخش تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان سیستم پردازش مرکزی است که وظیفه آن، کنترل سایر تجهیزات است. نحوه­ی کنترل سایر تجهیزات بر اساس تنظیماتی است که کاربر در سیستم پردازش مرکزی وارد کرده است. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، تنظیمات ورودی را به وسیله­ی تلفن همراه یا پنل اصلی دریافت می­کند. سیستم پردازش مرکزی پلی میان دستورات ورودی و سایر تجهیزات است و پس از اجرای دستورات ورودی، نتیجه و وضعیت را به کاربر نمایش می­دهد.

عدم وجود سیستم پردازش مرکزی در بین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، به معنای قطعی و از کار افتادن تمام تجهیزات است. چرا که دیگر سیستمی جهت دریافت تنظیمات و رد و بدل کردن دستورات بین ماژول­ها و سنسورها وجود ندارد. تنوع سیستم پردازش مرکزی شامل قابلیت­های متفاوت، تعداد کانال­های خروجی، برند و نوع آن می­شود. میکروکامپیوتر‌های رزبری پای، Plcها و میکروکنترلر‌های arm همگی به عنوان سیستم پردازش مرکزی هستند که در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان کاربرد دارند.

2- پنل اصلی

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان شامل یک یا چند پنل اصلی می­باشد که قابلیت دسترسی و ورود تنظیمات مختلف را برای کاربر فراهم کرده است. پنل اصلی به صورت دستی یا صوتی تنظیمات را دریافت می­کند و تنظیمات را به سیستم پردازش مرکزی می­رساند. ناگفته نماند که علاوه بر پنل اصلی، تلفن همراه و لپ تاپ نیز قابلیت دریافت اطلاعات ورودی را دارند.

پنل اصلی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان - آموزشگاه برق الکترونیک

3- سیستم امنیتی

یکی دیگر از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، سیستم امنیتی می­باشد که شامل دوربین­، دزدگیر و قفل هوشمند می­شود. البته سیستم امنیتی فقط مربوط به ساختمان­های هوشمند نیست، بلکه تمام ساختمان­ها می­توانند از این نوع سیستم استفاده کنند. ناگفته نماند که حضور سیستم امنیتی در ساختمان­های هوشمند، الزامی است.

سیستم امنیتی قابلیت چک و کنترل قفل­ها، بررسی تمام زوایای دوربین­ها و فعال کردن و غیر فعال کردن دزدگیر ساختمان را برای کاربر فراهم می­کند. برای تنظیمات سیستم امنیتی می­بایست از پنل اصلی، لپ تاپ و یا تلفن همراه استفاده کرد.

سیستم امنیتی - تجهیزات هوشمند ساختمان - آموزش برق الکترونیک
سیستم امنیتی – تجهیزات هوشمند ساختمان – آموزش برق الکترونیک
  • بررسی بخش­های جانبی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

1- سنسورها

سنسور‌ها همان حسگرها هستند که شرایط محیطی را بر اساس ساختار و عملکرد متعارف کنترل می­کنند. اگر شرایط محیطی تغییر کنند و دامنه­ی متعارف سنسورها و حسگرها خارج شوند، اعلان سنسورها فعال می­شود. تنوع سنسورها بسیار بالاست و شامل سنسورهای نوری، سنسورهای دمایی، سنسورهای دودی و حرارتی، سنسورهای الکتراسونیک و سنسورهای حرکتی می­شود. پس از تغییر شرایط محیطی، سنسورها به صدا درمی­آیند و وضعیت موجود را گزارش می‌دهند و اعلام خطر می­کنند.

تنوع سنسورهای ساختمان - آموزش برق الکترونیک
تنوع سنسورهای ساختمان – آموزش برق الکترونیک

2- ماژول‌ها

به تجهیزات جانبی که وظیفه‌ی ارسال و دریافت اطلاعات و پیاده­سازی دستورات و پروتکل­ها را دارد، ماژول‌ گفته می­شود. ماژول­ها نقش اساسی در پیاده­سازی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان دارند.
ابزارآلات مکانیکی نوعی ماژول هستند که شامل موتور‌های جابه­جاکننده­ی پرده‌ها و یا بازو‌های باز و بسته کن پنجره‌ها می­شود. ابزارآلات مکانیکی نقش مهمی در حرکت و فعالیت سایز تجهیزات دارند. از این رو ماژول­ها عضو جدا نشدنی تجهیزات هوشمندسازی هستند.

3- کلیدها

کلیدها یکی دیگر از بخش­های فرعی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان هستند که امکان کنترل دستی را برای کاربر فراهم می­کنند. کلیدها لمسی هستند و به صورت دستی کار می­کنند.

کلید لمسی در تجهیزات هوشمند ساختمان - آموزش برق و الکترونیک
کلید لمسی در تجهیزات هوشمند ساختمان – آموزش برق و الکترونیک

4- عملگرها

عملگرها یکی از کلیدی‌ترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان به­حساب می­آیند. وظیفه عملگرها همان­طور که از اسم آن مشخص است، اجرای دستورات صادر شده را برعهده دارند. باز کردن درب پارکینگ، حرکت موتورهای پرده برقی و روشن کردن پمپ تصفیه استخر همگی جزو وظایف عملگرها هستند. عملگرها یا حرکت­دهنده­ها برای فعالیت نیاز به سیگنال کنترل منبع انرژی از سمت ولتاژ الکتریکی، فشار پنوماتیک، فشار هیدرولیک و یا حتی نیروی انسانی دارند.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

1- بررسی از لحاظ سطح کارایی: تجهیزات هوشمند سازی ساختمان از نظر سطح کارایی به چهار دسته تقسیم­بندی شده است که هر دسته دارای قابلیت‌های مختلف و هزینه‌های مختلف می‌باشد. هر چه سطح کارایی بالاتر باشد، قابلیت­های آن بیشتر و در نتیجه قیمت خرید و اجرا و نصب آن بیشتر می­شود.

  • سطح پایه
  • سطح سفارشی
  • سطح پیشرفته
  • سطح لوکس

2- بررسی از لحاظ تکنولوژی ارتباط: نحوه­ی برقراری ارتباط تجهیزات مختلف با یکدیگر و هم با اپراتور به سه دسته تقسیم­بندی می­شوند. قائدتا تفاوت تکنولوژی­ها با یکدیگر، نحوه­ی برقراری ارتباط را تغییر می­دهد.

  • بی­سیم
  • سیم­دار
  • ترکیبی از هر دو

رایج‌ترین و به­روزترین نوع برقراری ارتباط، نوع بی‌سیم است. تکنولوژی بی­سیم برای برقراری ارتباط داخلی و ارتباط با اپراتور نیازمند اینترنت است. تکنولوژی سیم­دار برای برقراری ارتباط به تجهیزاتی همچون  KNX،BUS و Mod bus نیاز دارد.

تجهیزات هوشمند ساختمان - آموزش برق الکترونیک
تجهیزات هوشمند ساختمان – آموزش برق الکترونیک

تجهیزات هوشمند

ویژگی تجهیزات بی­سیم هوشمندسازی ساختمان

  1. برقراری ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی در بستر اینترنت: برقراری ارتباط داخلی (ارتباط بین تمامی تجهیزات هوشمندسازی) و برقراری ارتباط با کاربر/ اپراتور نیازمند متصل بودن اینترنت است.
  2. قابلیت برقراری ارتباط از راه دور با وسایل مختلف: برقراری ارتباط اپراتور به تجهیزات از راه دور، با تلفن همراه و لپ تاپ ممکن است.
  3. اتصال مستقیم به سیستم پردازش مرکزی: تجهیزات بی­سیم سرعت عمل بالاتری دارند و دستورات با سرعت انجام می­شوند.
  4. ایفای نقش واسطه بین دستورات و عملگرها: بستر اینترنت، انتقال­دهنده­ی دستورات می­باشد.
  5. ایمن در برابر نفوذ عوامل خارجی: سطح ایمنی در تجهیزات هوشمندسازی که با تکنولوژی بی­سیم کار می­کنند، بسیار بالا است.
  6. حفظ امنیت اطلاعات: امنیت بالای تجهیزات بی­سیم مانع از هک شدن سیستم آن می­شود.

ویژگی تجهیزات سیم­دار هوشمندسازی ساختمان

  1. برقراری ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی با سیم: ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با سیستم پردازش مرکزی از طریق سیم امکان­پذیر است.
  2. هزینه­بر بودن تجهیزات سیم­دار: چرا که سیم­کشی و برقراری ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی هزینه­بر است و نیاز به سیم­کشی گسترده دارد. از این رو هزینه تجهیزات سیم­دار بیشتر از هزینه تجیهزات بی­سیم است.

پرطرفدارترین دوره های آموزشگاه برق الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش نصب کولرگازی ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری و… می باشد. برای مشاهده شهریه دوره ها در <<اینجا کلیک>> کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *