با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
منظور از تابلو برق خازنی چیست؟

تابلو برق خازنی که با عنوان تابلو بانک خازنی نیز شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بدانیم بانک خازن در مدار یک تابلو برق به چه دلیل استفاده می‌شود، ابتدا توضیحی مختصر در مورد مفهوم توان راکتیو ارائه می‌دهیم. بیشتر بار‌ها در صنعت مانند الکتروموتور‌ها ترنس‌ها و کوره‌های القایی از خاصیت سلفی برخوردار هستند. همین خاصیت سلفی است که باعث می‌شود توان راکتیو در مدار ایجاد شود. توان راکتیو یک توان غیر واقعی است و به همین جهت در موتور مورد مصرف قرار نخواهد گرفت. توان راکتیو از شبکه گرفته می‌شود و به آن مجدداً باز خواهد گشت، این مسأله باعث می‌شود که تبادلات جریانی افزایش یابد و در نهایت منجر به آسیب دیدن سیم خواهد شد.

تابلو بانک خازنی به منظور کنترل توان راکتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایت فن پویان با ارائه این مقاله قصد دارد تا شما را در مورد بانک خازنی و نحوه کارکرد آن مطلع سازد. در صورتی که شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید و یا توان راکتیو در قبضتان رقم بالایی را نشان داده، توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آموزش برق صنعتی | تابلو برق خازنی

 

نحوه کارکرد بانک خازنی چگونه است؟

بانک خازنی توان راکتیو را کنترل می‌کند و از برگشت آن به شبکه جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب می توان گفت که بانک خازنی این قابلیت را دارد که از مدار محافظت کند. بانک خازن باعث می‌شود که تبادل سلف با مدار کم شده که این عمل به اصطلاح ضریب قدرت نامیده می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره شد، یکی از کاربرد‌های تابلو برق خازنی را می توان اصلاح کردن ضریب قدرت مقابله کردن با اثرات منفی سلف، دریافت کردن توان راکتیو و کاهش افت ولتاژ دانست. استفاده از تابلو بانک خازنی در مدار الکتریکی باعث می‌شود که هزینه‌های تأمین برق در مجتمع‌های صنعتی و یا ساختمان‌ها به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

 

بانک خازنی برای مدار چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

در این قسمت از مقاله، سایت فن پویان قصد دارد شما را با مزایای بانک خازنی در مدار آشنا کند. یکی از مزایای بانک خازنی در مدار کاهش توان راکتیو در مدار می‌باشد. به حداقل رساندن اثر سلفی در مدار و کاهش هزینه‌های مصرف برق از دیگر مزایای تابلو بانک خازنی محسوب می‌شوند. بانک خازنی با کاهش دادن خرابی در سیستم به افزایش بازده آن کمک خواهد کرد و به بالا بردن ضریب توان شبکه و همچنین به نزدیک نمودن آن به عدد یک نیز کمک می‌کند.

 

نحوه کارکرد بانک خازنی چگونه است؟

 

چند نوع تابلو برق خازنی در صنعت وجود دارد؟

با توجه به مزایای این وسیله کاربردی در صنعت که می‌توان از جمله آن‌ها به اصلاح ضریب توان در شبکه اشاره کرد، انواع مختلفی از تابلو بانک خازنی توسط تولیدکنندگان مختلف طراحی و وارد بازار می‌شود. تابلو بانک خازنی بسته به نوع پروژه و شرایط کاری که در آن قرار دارید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با انواع تابلو بانک یا همان برق خازنی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا کنیم.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات موبایل

 

خازن روغنی

یکی از انواع تابلو برق ها به شمار می‌رود که از دوام بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. خازن روغنی در مقابل هارمونیک از حد مقاومت بالایی برخوردار است. از معایب این نوع خازن می‌توان به قابلیت به کم در برابر هارمونیکای شدید اشاره کرد. در صورتی که هارمونیک بسیار شدید رخ دهد، خازن به علاوه قطعاتی که در اطراف آن قرار دارد می‌سوزد و یا معیوب می‌شود.

 

خازن خشک

نوع دیگری از تابلو بانک خازنی محسوب می‌شود. این نوع خازن از دوام طولانی، تلفات اندک و سازگاری بالا با محیط زیست برخوردار است.

 

خازن گازی | تابلو برق خازنی 

نوع دیگری از خازن‌های برق محسوب می‌شود. این خازن یکی از خازن‌هایی است که در صنعت برق بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خازن سرامیکی

نوع دیگری از تابلو بانک خازنی به شمار می‌رود. جنس این خازن‌ها از یک ماده سرامیکی است و به همین دلیل خاصیت دی الکتریک و ولتاژ کار در این نوع خازن بسیار بالاست. این خازن وابستگی زیادی به دمای محیط دارد و این مسأله یکی از معایب آن محسوب می‌شود.

 

چند نوع تابلو برق خازنی در صنعت وجود دارد؟

 

چه عواملی بر قیمت تابلو برق تأثیر می‌گذارد؟

همانطور که اشاره شد، تابلو برق‌ها تضمین‌کننده سلامت تجهیزات الکترونیکی هستند. از دیگر مزایای تابلو برق می‌توان به جلوگیری از آسیب‌های احتمالی اشاره کرد. استفاده از تابلو برق باعث کاهش هزینه‌های جانبی و آلودگی محیطی نیز خواهد شد.

در این قسمت از مقاله قصد داریم به عواملی که بر قیمت تابلو برق تأثیر می‌گذارند بپردازیم. سطح ولتاژ یکی از عواملی است که بر قیمت تابلو برق تأثیر می‌گذارد. همان طور که می‌دانید تابلو برق بر اساس سطح ولتاژ به دسته فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف تقسیم می‌شود.

تابلو برق‌های فشار قوی برای تغذیه تجهیزاتی به کار گرفته می‌شوند که سطح ولتاژ آن‌ها بیش از ۱۰۰۰ ولت می‌باشد. تابلو برق‌های فشار متوسط در تجهیزاتی به کار گرفته می‌شوند که سطح ولتاژ آن‌ها حداکثر ۱۰۰۰ ولت تخمین زده شده است.  تابلو برق‌های فشار ضعیف بیشتر در کار‌های عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع محفظه عامل دیگری است که بر قیمت تابلو برق تأثیر می‌گذارد.  محفظه ممکن است آهنی و یا استیل باشد و همین مسأله باعث متغیر بودن قیمت خواهد شد.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش سیم پیچی

 

فرم تابلو برق از عوامل تأثیرگذار بر قیمت این وسیله کاربردی می‌باشد. تابلو برق‌ها از انواع مختلفی از جمله سلولی پیانویی و دیگر موارد می‌باشند و همین مسئله باعث می‌شود که نصاب تابلو برق هزینه بیشتری را بابت نصب تابلو برق از شما دریافت کنند از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت تابلو برق می‌توان به برند کلید و پریز‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد.

 

ویژگی‌های یک خازن‌ایده‌آل برای به کار گذاشتن در تابلو برق خازنی شامل چه مواردی است؟

یک خازن‌ایده‌آل باید از تحمل حرارت بالایی برخوردار باشد. لازم است که خازن در مقابل دمای خیلی بالا و خیلی پایین به خوبی عایق شده باشد. خازنی که در تابلو برق خازنی به کار گرفته می‌شود باید هنگامیکه به شبکه متصل می‌شود از تحمل کافی در برابر جریان اولیه برخوردار باشد. لازم است که خازن از تحمل بسیار بالایی در مقابل تبادلات جریان نیز برخوردار باشد.

 

با نکاتی مهمی که باید هنگام نگهداری از تابلو بانک خازنی رعایت کنید، بیشتر آشنا شوید

از آن جایی که بانک‌های خازن استاتیک هستند و از بخش چرخان برخوردار نیستند، نگهداری از آن‌ها سخت و زمانبر نخواهد بود. البته بهتر است که موارد مهمی را برای نگهداری از این تجهیزات رعایت کنیم، زیرا در مواقعی که مشکلی به وجود بیاید می‌توانند خطرناک باشند.

بعد از این که بانک خازن را از منبع توان جدا می‌کنید، باید حداقل پنج دقیقه صبر کنید تا عمل تخلیه خازن توسط مقاومت دشارژ صورت پذیرد. برای این که از نبودن انرژی ذخیره شده در خازن مطمئن شوید، می‌بایست قبل از این که به خازن‌ها دست بزنید همه واحد‌های خازنی به زمین اتصال داده شوند.

نکته دیگری که باید بدان توجه کرد این است که خازن‌های بادکرده به دقت و به طور صحیح حمل شوند. از آن جایی که خازن‌های باد کرده از فشار داخلی بالایی برخوردار هستند، احتمال دارد که باعث ایجاد جرقه شوند.

هنگامی که خازن دارای نشتی است، دقت کنید که مایع نشت شونده به چشم و یا پوست شما نفوذ نکند. برای دفع این مایع نشت شونده، باید قوانین محیط زیست نیز رعایت شوند.

نکته دیگری که برای نگهداری از خازن‌های مورد استفاده در بانک خازنی رعایت شود، بازرسی و نگهداری دوره‌ای از این خازن‌ها است. این کار باید براساس عوامل محیطی و نوع کنترلی صورت پذیرد که برای روشن و یا خاموش کردن خازن‌ها مشخص شده است.

 

چه عواملی بر قیمت تابلو برق تأثیر می‌گذارد؟

 

چطور باید متوجه شویم که به یک بانک خازنی نیاز است؟

برای این که بدانید یک تابلو برق خازنی مورد نیاز شما است یا خیر، می بایست برق قبضتان را بررسی کنید. تابلو بانک خازنی در صورتی به کار گرفته می‌شود که توان راکتیو از منبع برق دریافت شود. سازمان برق این توان را در قبض برق شما محاسبه می‌کند و باید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید.

اداره برق در قبض شما میزان توان راکتیو را مشخص می‌کند. توان راکتیو با عنوان ضریب زیان بدی نشان داده می‌شود، اگر این عدد صفر باشد بدین معنی است که توان اکتیو برق برای شما محاسبه نشده است. اعداد بالای صفر در قبض نشان دهنده لحاظ شدن توان راکتیو می‌باشد. در این شرایط، شما باید نسبت به خریداری یک تابلو بانک خازنی اقدام کنید تا بتوانید هزینه ناشی از مصرف توان راکتیو که در قبض برقتان آمده است را به صفر برسانید.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

جمع‌بندی

سایت فن پویان در این مقاله و به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از توان راکتیو شما را با تابلو بانک خازنی آشنا کرد. توضیحاتی نیز در مورد مزایای استفاده از تابلو برق خازنی ارائه شد. همانطور که اشاره کردیم انواع مختلفی از تابلو بانک خازنی وجود دارد و همین مسأله بر هزینه این وسیله پرکاربرد صنعتی تأثیر می‌گذارد. همچنین به نکاتی در مورد نگهداری و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی تابلو بانک خازنی اشاره کردیم. ‌امیدواریم که با مطالعه این مقاله و بررسی قبض برق خود به یک نتیجه‌گیری مؤثر و اثر بخش برای خریداری تابلو بانک خازنی رسیده تا متحمل پرداخت هزینه‌های اضافی در این بابت نشوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *