با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
انواع تابلو برق صنعتی - آموزشگاه برق الکترونیک

انواع تابلو برق صنعتی

امروزه در مراکز مختلف با توجه به وجود انواعی از دستگاه های الکترونیکی، استفاده از تجهیزات حفاظتی الزامی می باشد. جهت تعبیه و نصب این تجهیزات حفاظتی به جعبه های متفاوتی به نام تابلو برق نیاز پیدا می شود. در واقع تابلوبرق جعبه ای می باشد که از آن جهت توزیع و کنترل انرژی الکتریکی استفاده می شود. پس تابلو برق به فضایی می گویند که در آن وسایل و تجهیزات الکتریکی نصب می شود. تابلوبرق ها دارای انواع مختلفی می باشند و بر اساس کاربرد آن ها، در مکان های مختلف به کار برده می شوند. یکی از رایج ترین نوع تابلو های برق، تابلو برق فلزی می باشد که به احتمال زیاد آن ها را دیده اید. جهت آشنایی و یادگیری نحوه طراحی و مونتاژ انواع تابلو برق ها، ما را همراهی کنید.

تابلو برق

تابلو های برق نوعی تجهیزات الکتریکی می باشند که دارای انواع تجهیزات کنترل، حفاظت، اندازه گیری، تنظیم و چند وسیله کلیدی می باشند که از آن ها در صنایع برق برای توزیع انرژی الکتریکی، نیرو رسانی و کنترل استفاده می شود. تابلوبرق یکی از انواع تابلو های پرکاربرد در صنعت برق می باشد که تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی را داخل آن قرار می دهند و روی این تابلو ها دستگیره ها، کلید ها و ابزار های نمایشی دیگری نصب می شوند. از تابلو های برق به منظور حفاظت از تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می شود. همچنین از آن جهت جلوگیری از وارد شدن صدمه به افراد استفاده می کنند.

امروزه به دلیل افزایش ولتاژ، شوک های الکتریکی و نوسانات جریان برق، وسیله های برقی آسیب زیادی می بینند و حتی بعضی از آن ها دچار سوختگی می شوند. برای جلوگیری از این اتفاقات، تابلو برق ها را بر اساس استاندارد های بین المللی می سازند و آن ها را معمولا در جریان اصلی برق ورودی قرار می دهند. در واقع تابلو برق ها از محفظه فلزی یا غیر فلزی ساخته می شوند و همگی قطعات نمایشگر، کلید های قطع کننده، فیوز ها، سیم کشی داخلی و تجهیزات کنترلی، داخل آن قرار دارند.  طراحی این نوع تابلو ها کار تخصصی می باشد که جهت کار با این تابلو ها باید دوره های آموزشی را در موسسات بگذرانید. در آموزشگاه برق الکترونیک اطلاعات تئوری و عملی جامعی را در رابطه با تابلو برق ها در اختیار شما می گذارند. جهت ثبت نام در دوره های آموزشی، به وبسایت آن ها به نشانی amoozeshbarghelectronic.com مراجعه کنید.

"<yoastmark

هدف استفاده از تابلو برق ها

امروزه یکی از عناصر اصلی هر واحد مسکونی و تجاری، تابلو برق می باشد. معمولا در مراکز مسکونی از تابلو برق کنتوری و در اماکن تجاری و صنعتی از آن به عنوان تابلو توزیع برق استفاده می کنند. این تابلو ها دارای مزایای زیادی می باشند که در ادامه متن، همگی آن ها را بیان می کنیم. یکی از دلایل استفاده از این تابلو ها، حفاظت از موجودات و سیستم های ایمنی می باشد. نگهداری، سرویس و تعمیر این سیستم ها بسیار آسان و راحت می باشد و می توانید از آموزشگاه برق الکترونیک این کار را به خوبی یاد بگیرید. همچنین شما به وسیله آن، امکان استفاده از سیستم های الکتریکی به هم پیوسته را دارید.

یکی از دلایل استفاده از تابلو برق در مجموعه های صنعتی، توزیع نیروی برق می باشد. در واقع تابلو برق نوعی واسطه بین مصرف کننده و منبع می باشد. تابلو برق این امکان را فراهم می کند که با استفاده از یک ورودی، چندین مصرف کننده را تغذیه کنید. به عبارت دیگر این تابلو ها برق ورودی را بین چند مصرف کننده توزیع می کنند. همچنین گاهی اوقات نوساناتی در جریان برق اتفاق می افتد و ولتاژ آن کم و زیاد می شود. این تغییرات ولتاژ به وسایل الکتریکی داخل خانه آسیب می رسانند. بنابراین با استفاده از تابلو برق ها می توانید از نوسانات برق خانه خود جلوگیری کنید. شما با استفاده از این تابلو ها می توانید تجهیزات و مصرف کننده ها را به خوبی کنترل کنید.

تابلو برق ها در زندگی همگی ما بسیار پرکاربرد هستند. جهت آشنایی با انواع تابلو برق ها ما را راهنمایی کنید. کسانی که در حوزه برق و الکترونیک فعالیت می کنند، باید حتما با نحوه کارکرد و طراحی این تابلو ها آشنا شوند. جهت آموزش طراحی این تابلو ها به آموزشگاه برق الکترونیک مراجعه کنید.

"انواع

تابلو سازی

یکی از رشته های محبوب و پرکاربرد، رشته تابلو سازی می باشد. تابلو سازی رشته ترکیبی می باشد و از مهارت های مختلف تشکیل شده است. جهت یادگیری این رشته چند تا آیتم اصلی وجود دارد که باید همگی آن ها را به خوبی یاد بگیرید. قبل از هر چیزی شما باید آموزش های لازم را در رابطه با برق تک فاز، سه فاز و انواع سیگنال ها ببینید. لازم است شما با همگی تجهیزات تابلو برق آشنایی پیدا کنید و بتوانید کارکرد هر کدام از آن ها را توضیح دهید. بعد از یادگیری این ها باید نقشه خوانی مدار های برق صنعتی را به خوبی یاد بگیرید. بعد از این ها شما باید در رابطه با کانکشن تابلو برق، روش های حفاظت از موتور ها، نحوه انتخاب کنتاکتور، طراحی تابلو، نحوه جانمایی تجهیزات، محاسبه شینه های فاز، ارت و نول و… آموزش های لازم را ببینید. همچنین شما باید با راه اندازی انواع الکتروموتور ها، طراحی مدار های فرمان و قدرت، اینورتر و درایو و… آشنایی پیدا کنید.

در لحظه اول یادگیری این فنون شاید کار سختی به نظر آید، اما در واقع این رشته بسیار لذت بخش و کاربردی می باشد و همگی افراد به یادگیری این اطلاعات نیاز دارند. امروزه خوشبختانه آموزش برق الکترونیک همگی این اطلاعات را  توسط مدرسان باسواد و با تجربه به شما یاد می دهد و برای شما گواهی معتبر صادر می کند. تابلو های برق دارای انواع مختلفی می باشند و هر کدام از آن ها ساختمان متفاوتی دارند. جهت آشنایی با انواع تابلو برق ها ما را همراهی کنید.

"آموزش

انواع تابلوبرق ها از نظر ولتاژ

انواع تابلو برق ها در زندگی ما کاربردی هستند. از نظر ولتاژ این تابلو ها به دو دسته فشار متوسط و فشار ضعیف تبدیل می شوند. معمولا مونتاژ تابلو برق فشار متوسط به صورت چند سلولی می باشد این نوع تابلوها در سطح ولتاژ 1 تا 36 ولت قرار دارند. داخل این تابلو ها انواع تجهیزات مختلف از جمله تجهیزات کنترلی، باس بار، رله، کنتاکتور های فشار متوسط، کلید های جدا کننده، ترانسفورماتورهای اندازه گیری، دژنکتور، انواع کلید های قدرت و… قرار دارد. در مقابل این نوع تابلو ها، تابلوی فشار ضعیف قرار دارد. تابلو های فشار ضعیف از ترکیب چند تا وسیله وصل و قطع کننده، تنظیم کننده ها، حفاظتی، نشانگر، قطعات اندازه گیری کننده، تجهیزات کنترلی و… تشکیل می شوند. این تابلو ها کلیه اتصالات مکانیکی داخلی، اتصالات الکتریکی و قطعات ساختمانی را شامل می شوند. هنگامی که در ترانس ها، ولتاژ فشار قوی به ولتاژ فشار ضعیف تبدیل می شود، جهت توزیع این ولتاژ ها از تابلو برق فشار ضعیف استفاده می شود.

جنس تابلو های برق فشار ضعیف ممکن است از فلز، چدن، عایق و… باشد و به شکل های مختلفی همچون روکار، توکار، ایستاده و … نصب می شوند. معمولا تابلو های موتورخانه از نوع ایستاده می باشند و بقیه تابلو ها از نوع توکار می باشند. این تابلو ها معمولا دارای در جلویی هستند و روی آن ها لامپ سیگنال، انواع پوش باتن، وسایل اندازه گیری و دسته کلید ها نصب شده است. روی این تابلو ها کلید Start/Stop قرار دارد و از آن برای روشن و خاموش کردن موتور استفاده می شود. در این تابلو ها سیم نول با رنگ سیاه و سیم ارت با رنگ سبز مشخص شده است. همچنین خطوط T-S-R به ترتیب دارای رنگ زرد-قرمز-آبی می باشند. جهت آموزش طراحی و مونتاژ تابلو برق به آموزشگاه برق الکترونیک مراجعه کنید.

"<yoastmark

انواع تابلو فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف دارای ولتاژ کمتر از 1000 ولت می باشد. ولتاژ سرویس این تابلو ها معمولا 500 ولت و ولتاژ نامی آن ها معمولا 690 ولت می باشد. این نوع تابلو ها در سه دسته  تابلو ایستاده کشویی، تابلو ایستاده ثابت، تابلو دیواری تولید می شوند. همچنین این نوع تابلو ها بر اساس نقش آن ها در کنترل و توزیع برق به چهار دسته تقسیم می شوند. یکی از این دسته ها تابلو اصلی فشار ضعیف می باشد و برق کل مجموعه را توزیع می کند. دسته دیگر آن، تابلو نیمه اصلی نام دارد و برق قسمت مستقلی از ساختمان را تامین می کند. یکی دیگر از دسته ها، تابلو فرعی تاسیسات می باشد و به منظور تامین برق قسمت های ویژه ساختمان ها از آن استفاده می کنند. دسته آخری آن ها تابلو فرعی روشنایی می باشد و به منظور توزیع برق روشنایی و پریز های عمومی از آن ها استفاده می شود.

انواع تابلوبرق از نظر محل نصب

تابلوهای برق صنعتی از نظر محل نصب به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم می شوند. این نوع تابلو ها تفاوت های اساسی با هم دارند. تابلو برق بیرونی در فضای بیرون از خانه نصب می شود و باید به گونه ای طراحی شود که از تجهیزات در برابر عوامل آب و هوایی و محیطی محافظت کند. تابلو برق بیرونی فقط با درب دسترسی از قسمت جلو ساخته می شود. باید ورق های بدنه این تابلو ها باید حداقل 2 میلی متر ضخامت داشته باشند و سقف آن از هر طرف 5 سانتی متر بزرگ تر از بدنه تابلو باشد. درب این تابلو ها باید مجهز به قفل باشد و این تابلو ها روی سکو هایی به ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر ساخته می شوند. همچنین باید از رنگ های مقاوم در برابر نور خورشید در رنگ آمیزی آن ها استفاده شود.

"<yoastmark

در مقابل این نوع تابلو ها، تابلو های برق درونی قرار دارد که در مکان های سرپوشیده از آن ها استفاده می کنند. این تابلو ها وظیفه محافظت از تجهیزات را در برابر ضربات ناخواسته بر عهده دارند. بعضی از این تابلو ها دارای درب دسترسی از هر دو طرف می باشند و بعضی از آن ها فقط از قسمت جلو درب دسترسی دارند. ضخامت ورقه بدنه این تابلو ها معمولا 2 میلی متر می باشد و تا حدی به ارتفاع آن ها بستگی دارد. حداکثر ارتفاع نصب تابلو های دیواری درونی تا 210 سانتی متر می باشد. همچنین به وسیله گلند مناسب محل ورود و خرج تابلو ها مسدود می شود.

انواع تابلو های برق از نظر کاربرد

انواع تابلو برق ها از نظر کاربرد دو نوع کنترل و توزیع را شامل می شود. تابلو برق توزیع با هدف انتقال و توزیع برق ساخته می شود و این نوع تابلو ها در انواع و سایز های مختلف ساخته می شوند. ورودی این تابلو ها معمولا برق شبکه سراسری می باشد و خروجی آن ها مصرف کننده ها می باشد. جهت اتصال آن ها به خروجی و ورودی از ترمینال استفاده می شود. با استفاده از این تابلو ها انرژی ورودی بین تابلو های فرعی تقسیم می شود. در تابلو برق کنترل از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که به وسیله آن ها وضعیت سیستم سنجیده و نشان داده می شود.

انواع تابلو برق ها از نظر ساختار

تابلوهای برق از نظر ساختار به دو دسته Metal Clad  و Metal Enclosed تقسیم می شوند. در تابلوهای Metal Enclosed از محفظه های تمام بسته فلزی استفاده می شود و در آن ها انواع تجهیزات الکتریکی نصب می شوند. در واقع تابلو برق Metal Clad نوعی از تابلو Metal Enclosed می باشد که در آن محفظه های مختلف از یکدیگر تفکیک شده اند.

انواع تابلوبرق از نظر ایستاده

تابلو برق از نظر ایستادگی به چند نوع ایستاده، ایستاده ثابت، دیواری  تقسیم می شوند. تابلو های دیواری به دو شکل روکار و توکار نصب می شوند. همچنین معمولا تابلو های موتورخانه ها از نوع ایستاده می باشند.

"<yoastmark

انواع تابلوهای برق از نظر تحرک

تابلو های برق بر اساس تحرک به دو دسته کشویی و ثابت تقسیم می شوند. در تابلو های کششی هنگامی که یکی از قطعات آن تخریب می شود، می توان آن را سریع جایگزین کرد. شما جهت طراحی و تعمیر این تابلو ها نیاز به آموزش دارید. خوشبختانه آموزشگاه برق الکترونیک دوره های آموزشی در رابطه به تابلو های برقی برگزار می کند و اطلاعات جامع، مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما می گذارند. همچنین در این دوره ها برای همگی کارآموز ها مدرک صادر می شود. لذا می توانید جهت ثبت نام در دوره های آموزشی به وبسایت آموزشگاه برق الکترونیک به نشانی amoozeshbarghelectronic.com مراجعه کنید.

دوره های برگزار شونده توسط ما شامل موارد زیر می‌شود:

دوره های تعمیرات ما :

آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات ماشین‌ اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات ماکروفر

دوره های برق :

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش تعمیر آسانسور ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب درب شیشه‌ای اتوماتیک ، آموزش سیم پیچی

و در نهایت دوره های تاسیسات :
آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش تعمیرات کولر گازی

لیست شهریه دوره های ما را در صفحه شهریه دوره ها مشاهده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *