با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
امنیت در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته برای نظارت بر مکان های داخلی و خارجی استفاده می شوند. و با توجه به شرایط محیط انواع زیادی دارد. دوربین های مدار بسته دارای دوربین‌ های ویدئویی و دوربین های دیجیتال هستند. دوربین مداربسته می تواند مجموعه ای از مزیت ها را در ساختمانی که در آن نصب شده است، همراه با محتویات آن و هر کارگر یا ساکنی ارائه دهد و می توانید با نصب دوربین یک مداربسته، امنیت محیط خانه و محل کار را افزایش دهید.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا استفاده از دوربین های مدار بسته در امنیت محل کار و خانه آشنا کنیم.

 

بنر امنیت در دوربین مداربسته

 

اهمیت استفاده از دوربین مدار بسته

مزایای سیستم های مداربسته بسیار زیاد است، ما در اینجا به برخی از مزایای آن می پردازیم.

  • داشتن آرامش خاطر

دانستن اینکه شما یک سیستم دوربین مداربسته نصب شده توسط نصاب های حرفه ای دوربین مداربسته دارید تا حدی باعث می شود که ذهن شما در مورد ایمنی خانواده و خانه و محل کار خود آرام شود.

  • بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم

مجرمان با دیدن دوربین های مدار بسته از نفوذ به خانه شما و سرقت از شما یا ارتکاب جرایم دیگر مانند خرابکاری و رفتار های ضد اجتماعی منصرف می شوند.

  • پیگرد قانونی

اگر جرمی در داخل یا خارج از خانه شما رخ دهد، در صورت نصب دوربین مداربسته، پیگرد قانونی شانس بیشتری برای موفقیت دارد. مظنونان را می توان به راحتی شناسایی کرد و فیلم های دوربین مداربسته شواهد قانع کننده ای برای دادگاه ها هستند.

  • نظارت از راه دور

یکی دیگر از مزایای دوربین مداربسته این است که سیستم های مدرن امکان نظارت از راه دور را بر روی رایانه، تبلت یا تلفن همراه از طریق اتصال ایمن از طریق اینترنت می دهند. شما می توانید از راه دور از هر کجای دنیا وارد شوید و دوربین های مدار بسته خود را برای فعالیت بررسی کنید.

 

ذوره پیشنهادی ما  : آموزش تعمیرات لوازم خانگی  

 

  • ایده آل در ارتباط با هشدارهای مزاحم

اگر شما هشدار مزاحم را نیز نصب کرده باشید. هنگامی که زنگ هشدار شما فعال می شود، یک اعلان یا تماس با تلفن همراه خود دریافت خواهید کرد و اگر از خانه دور هستید، به عنوان مثال در تعطیلات، می توانید برای مشاهده فیلم دوربین خود وارد شوید و تشخیص دهید که آیا حادثه یک زنگ هشدار اشتباه است یا خیر.

 

اهمیت استفاده از دوربین مدار بسته

 

دلایلی که کسب و کار ها باید مانیتورینگ دوربین مداربسته را انتخاب کنند.

دوربین‌ های مدار بسته از فناوری پیشرفته و فرآیند های ضبط استفاده می‌ کنند تا به کسب‌ و کار ها اجازه دهند هزینه‌ های خود را کاهش دهند و در عین حال از دارایی‌ های خود محافظت کنند. مزایای مختلفی وجود دارد که مشاغل می توانند با نصب یک سیستم نظارت تصویری از آنها بهره مند شوند.

  • جلوگیری و کاهش احتمال سرقت

با قرار دادن دوربین های مداربسته در مکان های کسب و کار تان، می‌توانید از خرابکاری، سرقت و سایر جرایم جدی جلوگیری کنید.

  • نظارت تصویری در زمان واقعی

یکی از اصلی ترین مزایای تجاری دوربین های مدار بسته، فیلم ها بی‌ درنگ در دسترس صاحبان مشاغل است.  مشاهده فیلم بلادرنگ از دوربین های جداگانه در یک پنجره واحد وجود دارد و در عین حال اطمینان حاصل می‌شود که همه دوربین‌ ها خروجی را ضبط می‌کنند.

  • شواهد کیفری مفید

اگر جرمی در محل کار شما یا در اطراف آن انجام شود، فیلم دوربین مدار بسته بسیار مهم است. این فیلم نه تنها برای شناسایی و کشف عامل جنایت ارزشمند است، بلکه از آن در دادگاه به عنوان مدرک استفاده می کند.

  • بهره وری بهتر کارکنان

کارایی بهتر کارمندان باید دلیل اصلی انتخاب نظارت دوربین مداربسته به عنوان معیار امنیتی انتخابی شما باشد. ثابت شده است که کارمندان هنگام نظارت با دوربین های مداربسته بیشترین تلاش را دارند.

 

ذوره پیشنهادی ما  : آموزش سیم پیچی

 

  • حل و فصل اختلافات تجاری داخلی

صرف نظر از مقیاس کسب و کار شما یا فضای اداری که تحت پوشش قرار می دهید، اختلاف نظر وجود دارد. این اختلافات می تواند بین کارمندان و مدیران، بین کارمندان و شما یا حتی خود کارمندان باشد. معمولاً در چنین مواردی، قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود، باید دقیقاً بفهمید که چه چیزی اشتباه بوده است. یک دوربین مداربسته می تواند در چنین مواردی شواهد کافی برای حل حادثه با ارائه وضوح عادلانه ارائه دهد.

  • کاهش هزینه های مربوط به امنیت

نظارت دوربین مداربسته در کسب و کار نیز در مقایسه با سایر منابع سنتی دارای مزیت کاهش هزینه است. قرار دادن دوربین های مدار بسته در سراسر محل شما هزینه هایی را به همراه خواهد داشت که بسیار ارزان تر از استخدام یک فرد برای امنیت شبانه روزی مکان های استراتژیک است.

  • نظارت بر مناطق پرخطر

اگر صاحب یک کارخانه هستید یا با مواد شیمیایی یا کالاهای خطرناک سر و کار دارید، مطمئناً چندین منطقه پرخطر در محل خود خواهید داشت که در آن گذرگاه های انسانی بسیار محدود است. در عین حال، قرار دادن دوربین‌های مداربسته در چنین مکان‌هایی نه‌تنها خطر نظارت فیزیکی بر چنین مناطق خطرناکی را کاهش می‌دهد، بلکه به شما امکان می‌دهد مکان را در زمان واقعی مشاهده کنید.

 

نکاتی برای حفظ سیستم امنیتی دوربین مداربسته

 

نکاتی برای حفظ سیستم امنیتی دوربین مداربسته

حفظ سیستم امنیتی دوربین مدار بسته برای اطمینان از فیلمبرداری بدون وقفه و پوشش کامل مناطق کلیدی ضروری است. دوربین های مداربسته و دستگاه DVR شما مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا در بهترین حالت خود کار کنند.

  • چک لیست نهایی تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته

تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته با داشتن یک برنامه شروع می شود. اما، ابتدا باید بدانید که چه کاری باید انجام شود و چه زمانی باید انجام شود. بهترین راه برای انجام این کار، ایجاد یک چک لیست تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته است.

  • لنز های دوربین را به طور منظم تمیز کنید.

دوربین های داخلی و خارجی خود را به طور مرتب بررسی کنید تا از تمیز بودن لنزها اطمینان حاصل کنید.

  • کابل ها و اتصالات را بررسی کنید.

در مرحله بعد، به همه کابل ها و اتصالات نگاهی بیندازید تا از ایمن بودن آنها مطمئن شوید. شل شدن کابل ها می تواند باعث مشکلات کیفیت ویدیو شود.

  • سیستم خود را به طور منظم تست کنید.

مهم است که سیستم دوربین مداربسته خود را به طور منظم آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. این شامل تست دوربین ها، DVR و مانیتور می شود.

  • از فیلم ویدیویی خود پشتیبان تهیه کنید.

مطمئن شوید که به طور مرتب از فیلم های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا از دست دادن داده های مهم جلوگیری کنید.

  • نرم افزار خود را به روز نگه دارید.

یکی از مهم ترین نکات نگهداری دوربین مداربسته این است که نرم افزار دوربین های امنیتی خود را به روز نگه دارید.

  • سیستم خود را از راه دور نظارت کنید.

اگر یک سیستم نظارت از راه دور دارید، مطمئن شوید که به طور منظم آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند.

  • منابع تغذیه را بررسی کنید.

یکی دیگر از وظایف مهم تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته این است که به طور مرتب منبع تغذیه دوربین های امنیتی خود را بررسی کنید.

  • شرایط روشنایی را بررسی کنید.

هنگام بررسی دوربین های امنیتی خود، به شرایط نوری اطراف آنها توجه کنید. بنابراین اگر متوجه شدید که دوربین نور کافی دریافت نمی کند، ممکن است لازم باشد موقعیت دوربین را تنظیم کنید یا نور اضافی اضافه کنید.

  • هارد دیسک ها را هر چند وقت بررسی کنید.

فراموش نکنید که هارد دیسک های دوربین های امنیتی خود را به طور مرتب چک کنید. این شامل بررسی هرگونه خطا یا مشکل و اطمینان از داشتن فضای خالی کافی است.

 

 

نکات کلیدی برای حفظ امنیت دوربین مداربسته و جلوگیری از نفوذ غیر مجاز

حفظ کردن امنیت دوربین های مداربسته برای ایجاد امنیت محیط لازم است؛ زیرا باید شرایطی را مهیا کنید تا افراد دیگر نتوانند به دوربین شما و همچنین سایر تجهیزات دوربین مدار بسته دسترسی پیدا کنند و باعث اختلال در فرآیند و همچنین عملکرد در ارائه و ذخیره ویدئو ها شوند.

  • تغییر رمز عبور

هرگز در سیستم دوربین مداربسته، از رمز ساده استفاده نکنید. برای امنیت بیشتر رمز پیش فرض را تغییر دهید و از یک رمز پیچیده استفاده کنید.

  • تغییر رمز به صورت مداوم

برای حفظ امنیت دوربین مداربسته، رمز دستگاه و دوربین مداربسته را هر چند وقت تغییر دهید.

  • استفاده از رمز عبور متفاوت

هیچ وقت از یک رمز عبور یکسان برای همه دستگاه ها و و دوربین های مداربسته استفاده نکنید؛ چون اگر کسی  رمز یکی از دستگاه های را پیدا کند، به آسانی به دستگاه های دیگر دسترسی پیدا می کند.

  • بروز رسانی

برای حفظ امنیت دوربین مداربسته، همیشه باید دوربین مداربسته و دستگاه آپدیت باشند، فریم ورهای جدید، امکانات زیادتری به دستگاه و دوربین مداربسته افزوده اند.

  • تغییر پورت

پورت های پیش فرض TCP و HTTP را نیز می توانید برای امنیت بیشتر عوض کنید، استفاده کردن از پورت های غیر پیش فرض، می تواند امنیت شبکه را افزایش دهد و همچنین موجب حفظ امنیت دوربین مداربسته شود و د  این صورت حدس زدن پورت دستگاه و دوربین مدار بسته سخت می شود.

 

 

جداسازی شبکه دستگاه ها و دوربین ها

 

  • فوروارد پورت های مورد نیاز

برای حفظ امنیت دوربین مداربسته، پورت هایی را فقط فوروارد کنید که به منظور انتقال تصویر نیاز دارید و هیچ گاه یک رنج از پورت ها را نیز فوروارد نکنید و با استفاده از DMZ انتقال تصویر را انجام ندهید. شما می توانید پورت ها را تکی برای IP که مد مظرتان است فوروارد کنید.

  • استفاده از HTTPs/SSL

پروتکل HTTPs/SSL یک پروتکل بسیار امن است و برای انتقال تصویر در شبکه اینترنت می توانید از این پورت استفاده کنید.

  • فعال کردن IP Filter

با فعال کردن IP Filter، تنها دستگاه هایی که آدرس IP آن ها در دوربین و دستگاه ثبت شده است، می توانند به سامانه دوربین مداربسته وصل شوند.

  • گزینه ورود خودکار (Auto Login) در برنامه Smart PSS را غیر فعال کنید.

اگر از یک کامپیوتر و نرم افزار SmartPSS برای نظارت بر دوربین های مدار بسته استفاده می کنید، گزینه Auto Login را باید غیر فعال کنید، تا هیچ کط نتواند به سامانه دوربین مداربسته دسترسی داشته باشد.

  • تعیین کردن نام کاربری و رمز عبور متفاوت برای SmartPSS

هیچ وقت از نام کابری و رمز عبور دستگاه ها و دوربین های مداربسته برای ورود به SmartPSS استفاده نکنید و تا حد امکان نام کاربری و رمز عبور متفاوت برای SmartPSS استفاده کنید تا امنیت دوربین مداربسته شما حفظ شود.

  • اعمال دسترسی به کاربرها

اگر با فرد دیگری به یک دستگاه متصل می شوید، هیچ وقت کاربر خود را در اختیارش نگذارید و برای او یک کاربر دیگر تعریف کنید و به هیچ وجه اختیار کامل را به کاربر جدید ندهید.

  • غیر فعال کردن UPnP

قابلیت UPnPدر مودم و روتر، به صورت خودکار پورت های که برای دستگاه مورد نیاز است را فوروارد می کند، به همین علت قابلیت UPnP را هم در مودم و روتر و هم در دستگاه و دوربین مدار بسته بهتر است غیر فعال کنید و فقط پورت های که نیاز دارید، به صورت دستی می توانید فوروارد کنید.

  • غیر فعال کردن SNMP

از قابلیت SNMP  برای مدیریت شبکه استفاده می شود و اگر به این قابلیت نیاز ندارید بهتر است آن را غیر فعال کنید.

  • غیر فعال کردن Multicast

از قابلیت Multicast برای اشتراک گذاری جریان تصویر میان دو دستگاه مختلف استفاده می کنند، اگر به این قابلیت نیاز ندارید بهتر است آن را غیر فعال کنید.

  • فعال کردن Firewall در مودم/روتر

بیشتر مودم و روتر ها، از قابلیتی به نام Firewall برخوردار هستند که می توانند با این قابلیت از حملات هکر و برنامه های مضر در شبکه جلوگیری کنند، با فعال کردن این قابلیت در مودم و روتر می توانید، امنیت دوربین مداربسته و همچنین شبکه خود را بیشتر کنید.

  • بررسی گزارشات دستگاه

اگر متوجه شدید در دستگاه یا دوربین مدار بسته تغییراتی به وجود آمده است، می توانید با مراجعه به بخش گزارشات آدرس IP شخصی که به دستگاه وصل شده و عملیاتی را نیز که انجام داده است را بررسی کنید تا هر نا امنی که در سیستم دوربین مداربسته است اطلاع یابید.

  • حفاظت فیزیکی از دستگاه

حفظ فیزیکی دستگاه نیز یکی از نکات بسیار مهم در حفظ امنیت دوربین مداربسته، به شمار می رود. هیچ گاه دستگاه خود را در جایی که در دسترس باشد نصب نکنید، سعی کنید همیشه دستگاه خود را در یک اتاق قفل شده قرار دهید و حتما یک دوربین هم برای نظارت از دستگاه نیز نصب کنید.

  • استفاده از پورت PoE

اگر شما از دوربین های که تحت شبکه هستند استفاده می کنید، دستگاه دارای پورت PoE را تهیه کنید و دوربین ها را نیز به پورت PoE در پشت دستگاه متصل کنید، به این صورت دوربین ها از شبکه اصلی جدا می شوند و به هیچ وجه از خارج از دستگاه نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند.

  • جداسازی شبکه دستگاه ها و دوربین ها

هیچ وقت از شبکه اصلی که در محل موجود است، برای برقراری ارتباط دستگاه ها و دوربین های مدار بسته استفاده نکنید، شبکه اصلی همیشه در معرض حمله هکر ها هستند، همیشه تلاش کنید از یک بستر جداگانه برای تجهیزات حفاظتی اخود ستفاده کنید و ارتباط شبکه اصلی و شبکه دوربین های مدار بسته را با استفاده از یک روتر و یا سوییچ مدیریتی نیز برقرار کنید.

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با امنیت در دوربین مداربسته آشنا کنیم، امیدواریم سودمند بوده باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *