با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
اصول باز و بست کردن موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک

آیا تاکنون به این نکته فکر کرده اید که چرا هر شخصی به سادگی نمی تواند اقدام به باز و بست کردن موبایل نماید؟ آیا این که چگونه موبایل باز و بسته شود اهمیتی دارد؟ بدون تردید بله. باز و بسته کردن گوشی موبایل برای تعمیر، از مهمترین فعالیت هایی است که تنها تعمیرکاران موبایل با آن آشنا هستند. آنها می دانند باید به چه صورت گوشی موبایل را برای تعمیر باز و بسته کنند که هیچ آسیبی به دیگر اجزای آن وارد نشود.

به طور کلی باز و بسته کردن گوشی موبایل یک کار ظریف و حساس است که نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد. زیرا گوشی های موبایل دستگاه های حساسی به شمار می رود که اگر با دقت باز و بسته نشوند، تمام قطعات به کار رفته در آنها آسیب خواهد دید. حتی ممکن است قاب گوشی شکسته و یا در کابل های آن پارگی ایجاد شود.

از این رو افرادی که به عنوان تعمیرکار در زمینه باز و بست کردن موبایل فعالیت می کنند، لازم است برخی اصول و نکات مهم را رعایت کنند. برخی از مهمترین نکات در این زمینه عبارتند از:

  • دقت و حساسیت در جداسازی اجزای موبایل
  • استفاده از تجهیزات و ابزارهای تخصصی برای باز و بسته کردن موبایل
  • مرتب نگه داشتن میز تعمیر گوشی موبایل
  • استفاده از ابزارهای تخلیه الکترواستاتیکی
  • چیدن منظم و مرتب قطعات پس از اتمام تعمیر گوشی موبایل
  • استفاده از ابزارهای مناسب گرما دهنده
  • جا زدن درست پیچ ها بعد از تعمیر موبایل
  • و موارد دیگر

نکات باز و بست کردن موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک

با توجه به بالا بودن هزینه تعمیرات موبایل لازم است تا نکات لازم را بشناسید تا کمترین آسیبی به گوشی نرسد، برای اطلاع از میزان درآمد این رشته وارد صفحه درآمد تعمیرات موبایل شوید.

بررسی هر یک از اصول باز و بست کردن موبایل

همانطور که پیش از این نیز بیان نمودیم، باز و بسته کردن تلفن همراه یک کار تخصصی است که تنها افراد ماهر باید انجام دهند. این فرایند به دلیل حساسیت بالایی که دارد، جای هیچ خطا و اشتباهی برای تعمیرکار نگذاشته است. یعنی تعمیرکاران نباید هیچ خطایی در حین تعمیر موبایل انجام دهند. در غیر این صورت ممکن است آسیبی به سیستم گوشی وارد نمایند که دیگر قابل جبران نباشد.

از این رو تعمیرکاران بهتر است تمامی اصول یاد شده را با دقت بررسی نمایند تا بدانند باید این نکات و اصول را در زمان باز و بست کردن گوشی موبایل چگونه رعایت کنند. در ادامه ما به بررسی برخی از این اصول خواهیم پرداخت.

دقت و حساسیت در جداسازی اجزای موبایل

گوشی های موبایل دارای اجزای سخت افزاری ظریف و ریزی همچون سیم آنتن، کانکتورهای روی برد، دوربین های سلفی، کابل های متصل کننده برد به صفحه نمایش و … هستند. اگر تعمیرکار در زمان جداسازی قطعات موبایل برای تعمیر، از دقت لازم برخوردار نباشد، ممکن است به هر یک از این اجزا آسیب برساند.

از این رو یکی از اصلی ترین نکات برای باز و بست کردن موبایل، داشتن دقت و حوصله بالا در مونتاژ قطعات گوشی است. اگر تعمیرکار فرد کم حوصله و عجولی باشد، مسلما در زمان مونتاژ قطعات، دقت کافی نداشته و منجر به وارد آمدن آسیب به گوشی خواهد شد.

اصول باز و بست کردن گوشی - آموزشگاه برق و الکترونیک

استفاده از تجهیزات و ابزارهای تخصصی برای باز و بست کردن موبایل

همانطور که پیش از این نیز بیان نمودیم، تمام قطعات و اجزایی که در گوشی موبایل است، حساس و ظریف هستند. از این رو باید برای باز و بسته کردن گوشی موبایل، از تجهیزات مخصوص استفاده کرد. برای این کار پیچ گوشتی های مخصوص در ابعاد متناسب با پیچ های گوشی موبایل وجود دارند، که تعمیرکاران باید آنها را تهیه نمایند.

در اصل این پیچ گوشتی ها به گونه ای ساخته شده اند که با انواع مدل های مختلف پیچ های گوشی موبایل سازگار باشند. از سوی دیگر برای هر مدل گوشی نیز، تجهیزات خاصی وجود دارد. مثلا برای باز و بسته کردن موبایل آیفون، از ابزاری به نام قاب کش یا iSclack استفاده می شود. اما تعمیرکاران بسیاری نیز وجود دارند که از پیچ گوشتی های معمولی برای این کار استفاده می کنند.

آنها برای باز و بست کردن موبایل از ابزارهای مناسب استفاده نمی کنند، در نهایت نیز به گوشی آسیب وارد خواهند کرد. پس باید بگوییم استفاده از ابزارهای تخصصی اصل دیگری است که باید در حین تعمیر گوشی های موبایل در نظر داشت.

مرتب نگه داشتن میز تعمیر گوشی موبایل

از دیگر اصول مهم برای باز و بست کردن موبایل باید به تمیز نگه داشتن میز کار اشاره کنیم. زیرا هر چه میز کار تمیزتر باشد، مراحل تعمیر گوشی آسان تر و سریع تر انجام خواهد شد. همچنین قطعات و پیچ ها به سادگی گم نمی شوند و برای تعمیرکار مشکلی به وجود نمی آورند. حتی در برخی مواقع اگر میز کار تمیز نباشد، ممکن است تعمیرکار از پیچ های دیگری برای بستن موبایل استفاده کند یا آنکه ترتیب بستن قطعات را فراموش نماید.

دقت و حساسیت در جداسازی اجزای موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک

پس برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، ساده ترین راهکار تمیز نگه داشتن میز تعمیر است. با این عمل می توان سرعت و کیفیت تعمیر گوشی موبایل را افزایش داده و با دقت و حساسیت بیشتری این عمل را انجام داد.

استفاده از ابزارهای تخلیه الکترواستاتیکی

استفاده از ابزارهای تخلیه الکترواستاتیکی اصل مهم دیگری است که باید بگوییم نسبت به دیگر اصول از حساسیت بیشتری برخوردار است. زیرا این ابزار علاوه بر حفظ امنیت جانی و سلامت تعمیرکار، از وارد شدن آسیب به قطعات داخلی گوشی موبایل در حین تعمیر نیز جلوگیری می کند. زمانی که دو جسم با یکدیگر برخورد کنند، اتصال الکترواستاتیکی ایجاد می شود که می تواند به دیگر قطعات موبایل آسیب وارد کند.

تعمیرکار باید حین باز و بست کردن موبایل از ابزارهای تخلیه الکترواستاتیکی استفاده کند تا از بروز هرگونه آسیبی جلوگیری نماید. از رایج ترین این ابزارها باید به مچ بندهای خنثی کننده جریان الکتریکی اشاره کنیم. البته بیشتر تعمیرکاران به این مسئله توجه نمی کنند و همین مسئله نیز منجر می شود تا به دیگر قطعات موبایل آسیب وارد کنند.

جا زدن درست پیچ ها بعد از تعمیر موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک

چیدن منظم و مرتب قطعات پس از اتمام تعمیر گوشی موبایل

تعمیرکاران بسیاری هستند که به سادگی موبایل را باز کرده و تعمیر می کنند، اما برای بستن آن دچار مشکل می شوند. آنها نمی دانند باید اول از چه قطعه ای روند بستن گوشی را آغاز نمایند. البته که بستن گوشی موبایل نسبت به باز کردن آن دشوارتر خواهد بود. اما اگر تمامی اصول باز و بسته کردن تلفن همراه که پیش از این بیان نمودیم رعایت شود، این فرآیند به سادگی طی خواهد شد.

از این رو اصل دیگر برای باز و بست کردن موبایل، چیدن تمام قطعات باز شده از داخل گوشی به ترتیب بر روی میز است. پس از آن می توان این قطعات را به صورت معکوس درون گوشی جایگذاری نموده و روند بستن را به اتمام رساند. با این کار دیگر نیازی به حفظ کردن مراحل بستن گوشی هم نخواهد بود.

استفاده از ابزارهای مناسب گرما دهنده

قطعات در سری جدید موبایل هایی که ساخته می شوند، با استفاده از لاستیک آب بندی مخصوص به هم چفت می شوند. لازم است برای جداسازی این قطعات از یکدیگر، از ابزارهای مناسب گرما دهنده استفاده شود. تعمیرکاران لازم است برای این کار از ابزاری همچون هیتر مادون قرمز استفاده کنند، اما بیشتر آنها استفاده از سشوار را ترجیح می دهند که البته به هیچ وجه کار اصولی و درستی نیست.

جا زدن درست پیچ ها بعد از تعمیر موبایل

در انتها باید به یکی دیگر از اصول مهم باز و بست کردن موبایل اشاره کنیم، آن هم درست جا زدن تمام پیچ های باز شده موبایل است. تعمیرکاران زیادی هستند که بعد از اتمام کار تعمیر گوشی، با پیچ های اضافی روبه رو می شوند که این امر اصلا عادی نیست. یک تعمیرکار حرفه ای باید بتواند هر پیچ را از هر جایی که باز کرده است، با دقت و مجددا در همان مکان نصب کند.

جا نزدن درست پیچ ها، باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. از این رو باید حتما با دقت انجام شود. در غیر این صورت گرد و غبار و آب به راحتی وارد دستگاه می شود. سست شدن قطعات سخت افزاری یا فشار وارد شدن به قطعات داخلی موبایل، منجر به بروز آسیب های جبران ناپذیری خواهد گردید.

آموزش تعمیرات موبایل | اصول باز و بست کردن موبایل

جمع بندی

در این مقاله به اصول باز و بست کردن موبایل اشاره کردیم، برای یادگیری تعمیرات موبایل در دوره ما شرکت کنید که شامل نرم افزار و سخت افزار گوشی می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *