با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
آموزش اجزای سیستم اعلام حریق - آموزش برق و الکترونیک

سیستم اعلام حریق به مرور زمان به یک ضرورت در منازل مسکونی، ادارات، مدارس و … تبدیل شده است. به طور متوسط در هر سال در ایران پنجاه هزار آتش سوزی رخ می دهد. بیشترین حوادث آتش سوزی در منازل مسکونی اتفاق می ‌افتد. با توجه به خطراتی که ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود، راه های زیادی وجود دارد که می توانید از آتش سوزی جلوگیری کنید. سیستم اعلام حریق یکی از راه های بسیار ساده و کاربردی برای جلوگیری از آتش سوزی است.

آتشسوزی ساختمان - آموزشگاه برق الکترونیک
آتشسوزی ساختمان – آموزشگاه برق الکترونیک

به طور معمول آتش سوزی در منازل مسکونی بیشتر به دلیل مسائلی مانند سیم کشی برق نادرست، بی احتیاطی در هنگام پخت و پز، از طریق وسایل گرمایشی، لوازم الکترونیکی و وسایل برقی اتفاق می افتد. بهتر است همیشه در منزل کپسول آتش نشانی داشته باشید. کپسول آتش نشانی باید به طور سالیانه سرویس شود. وجود سیستم اعلام حریق در یک منزل مسکونی یا در اماکن اداری تجاری می تواند احتمال مرگ در اثر آتش سوزی را به نصف کاهش دهد. بنابراین برای داشتن خانه ای ایمن در مقابل آتش سوزی بهتر است که منزل خود را به سیستم اعلام حریق مجهز کنید.

راه های جلوگیری از آتش سوزی - آموزش برق الکترونیک
راه های جلوگیری از آتش سوزی – آموزش برق الکترونیک

راه های جلوگیری از آتش سوزی

برای جلوگیری از آتش سوزی باید وسایل برقی و اتصالات برقی خود را به صورت مرتب چک کنید تا خرابی یا اتصال برق وجود نداشته باشد، استفاده از فیوز برق و محافظ های چند راهی هم می تواند باعث ایمنی وسایل برقی شما شود. کبریت و فندک را در منزل دور از دسترس کودکان قرار دهید. قبل از دور انداختن ته سیگار از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از علل آتش سوزی می تواند بی احتیاطی انسان در استفاده نادرست از سیگار یا کبریت و در هنگام آشپزی باشد که  استفاده از سیستم اعلام حریق می تواند این بی احتیاطی انسان را جبران کند. در فصول سرما مواد قابل اشتعال را از وسایل گرمایشی دور نگه دارید. اگر از بخاری های نفتی استفاده می کنید آن ها را در مکانی قرار دهید که رفت و آمد نباشد و هوا در اطراف آن جریان داشته باشد.

مایعات قابل آتش سوزی مانند بنزین، نفت، گازوئیل و … را در منزل نگهداری نکنید. از انباشته کردن زباله های قابل اشتعال مانند کاغذ و روزنامه در منزل پرهیز کنید. پنجره های خانه باید به راحتی قابل باز و بسته شدن باشند و هوا را از خود عبور دهند.

دوره های آموزش سیستم اعلام حریق

دوره های آموزش نصب اعلام حریق می تواند شما را برای ورود به بازار کار آماده کند. استفاده از سیستم های اعلام حریق در منازل مسکونی با استقبال زیادی روبه رو شده است.

شما می توانید با با گذراندن دوره های آموزشی اجزای سیستم اعلام حریق به طور کامل با این سیستم آشنا شده و با یادگیری آن به راحتی وارد بازار کار شوید.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق - آموزش برق الکترونیک
سیستم اعلام حریق – آموزش برق الکترونیک

سیستم اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی است که جهت آشکارسازی وقوع آتش سوزی در منازل مسکونی یا محیط های سازمانی و تجاری استفاده می شود. با استفاده از این سیستم در مواقع اضطراری می توانید از خود یا کارکنان و خانواده خود محافظت کنید. این وسایل به طور معمول در کارخانه ها و ساختمان‌های عمومی دیده می‌شود؛ اما بیشتر مردم از مزایای آن برای منازل مسکونی خود بی اطلاع هستند.

بهتر است آشکارسازهای سیستم اعلام حریق در هر طبقه به صورت جداگانه نصب شوند. بهترین مکان برای نصب این سیستم نزدیک به آشپزخانه و در فاصله ده تا بیست سانتی متری از سقف خانه است. این سیستم باید ماهی یک بار تمیز شده و باتری آن ها سالی یک بار تعویض گردد. بهتر است هر ده سال یک بار هم سیستم اعلام حریق را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنید.

مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق

استفاده از سیستم اعلام حریق در منازل مسکونی و ساختمان های پر رفت و آمد امری ضروری است. زیرا وقوع آتش سوزی می تواند سوختگی های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این سیستم در ابتدا برای نجات جان و سلامتی افراد مهم است و در مرحله دوم می تواند از دارایی های مالی شما حفاظت کند.

مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق - آموزش برق الکترونیک
مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق – آموزش برق الکترونیک

کاربرد سیستم اعلام حریق در صنایع مختلفی مانند پوشاک، کاغذ یا کارخانه های مواد شیمیایی اهمیت ویژه ای دارد. مهار آتش سوزی در مراحل اولیه بسیار ساده تر است و خسارت بسیار کمتری را به دنبال دارد.

انواع سیستم اعلام حریق

به طور کلی سیستم اعلام حریق به دو دسته تقسیم می شود: اعلام حریق دستی و اعلام حریق اتوماتیک. در سیستم های اعلام حریق دستی قدیمی فردی که آتش را مشاهده می کرد باید شخصاً دکمه هشدار مربوط به سیستم را فشار می داد تا صدای آژیر هشدار شنیده شود. این روش معایب زیادی داشت؛ به طور مثال اگر فردی در محل حضور نداشت، اعلام حریق انجام نمی شد یا این که در هنگام ایجاد صدای آژیر ساکنان مجبور به تخلیه ساختمان بودند در صورتی که نمی دانستند این آتش سوزی دقیقا در کجای ساختمان اتفاق افتاده است.

در سیستم اعلام حریق اتوماتیک، به صدا در آمدن آژیرها به صورت خودکار انجام می شود و گزارش آن به ایستگاه آتش نشانی نیز ارسال می شود. سیستم های اعلام حریق اتوماتیک به صورت دقیق محل آتش‌سوزی را هم نشان می دهند. با توجه به افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی و مواد آتش زا در منازل و درگیری ذهنی انسان ها احتمال آتش سوزی در منازل هم بالا رفته است.

آشنایی با اجزای سیستم اعلام حریق

پس از آشنایی با اجزای سیستم اعلام حریق، نصب این سیستم می تواند به یک کسب و کار پر رونق برای شما تبدیل شود. برای راه اندازی سیستم های اعلام حریق باید از اجزای سیستم اعلام حریق آگاهی داشته باشید تا بتوانید به صورت استاندارد آن را در محل مورد نظر نصب کنید.

در سیستم اعلام حریق غیر خودکار تعدادی آژیر و شستی وجود دارد که در نقاط مختلفی به وسیله یک زون مشترک یا مستقل به یک منبع اتصال پیدا می کنند و در حالت عادی کلید شستی ها باز است و جریانی از مدار عبور نمی کند و اگر شستی ها بسته شود جریان در مدار به حرکت در می آید و آژیر به صدا درمی آید.

اجزای سیستم اعلام حریق اتوماتیک

 اجزای سیستم اعلام حریق اتوماتیک شامل تعدادی دیتکتور نیز می ‌شود که به وسیله یک پنل مرکزی قابل کنترل هستند؛ البته در این سیستم ها اعلام دستی هم وجود دارد.

انواع سیستم اعلام حریق - آموزشگاه برق و الکترونیک
انواع سیستم اعلام حریق – آموزشگاه برق و الکترونیک

از اجزای سیستم اعلام حریق می توانیم به شستی اعلام اشاره کنیم که این شستی های اعلان در مواقع ضروری فشار داده می‌ شوند و آژیر ها در زمان ۲ ثانیه به صدا در می آید. معمولاً شستی ها را در مسیرهای خروجی یا پله هایی که معمولاً به مکان امن می رسند قرار می دهند. این شستی ها به طور معمول در ارتفاع یک متر و ۲۵ سانتی متر از کف زمین نصب می شود و در جایی است که به راحتی دیده می شود.

 یکی دیگر از اجزای سیستم اعلام حریق وسایل هشدار دهنده است که یا به صورت سمعی مانند آژیر و  زنگ یا به صورت بصری و فلاشر ارائه می‌شود. فرکانس زنگ ها و آژیرها در سیستم های اعلام حریق متفاوت با هم تفاوت دارد. آژیر های الکترونیکی در زمینه صوت و تن صدا تنوع بیشتری دارند و می توانید صدای آن را با توجه به محیطی که مورد استفاده قرار می گیرد تفاوت دهید. وسایل هشدار دهنده بصری یا فلاشر ها هم برای مناطقی که ایجاد صدا ناراحت کننده است یا برای افراد ناشنوا استفاده می شود.

دتکتور

 از مهم ترین اجزای سیستم اعلام حریق دتکتور ها هستند. دتکتورها انواع مختلفی دارند: مانند دتکتور حرارتی، دتکتور دود، دتکتور گاز و دتکتور های ترکیبی.

دتکتورهای حرارتی

دتکتورهای حرارتی در محیط هایی که دما ثابت است کاربرد دارند. اگر دمای محیط بیشتر شود، دتکتور به صدا درمی آید؛ در واقع دتکتور حرارتی با نرخ تغییر دما کار می کند و سنسورهای آن مانند فیوز الکترونیکی هستند. این دتکتور آلیاژی حساس به گرما دارد. زمانی که حرارت بیشتر شود سیستم اعلام حریق را فعال می کند.

دتکتور دود

از دیگر اجزای سیستم اعلام حریق دتکتور دود است. دتکتور دود به صورت معمول به محض ورود ذرات دود، جریان الکتریکی را کاهش داده و آژیر سیستم اعلام حریق روشن می‌شود. اساس کار دتکتور دود حساسیت به ذرات دود است. دتکتور دود نشت گاز را احساس کرده و به سامانه اعلام حریق اعلام می‌ کند. آشکارسازهای مونوکسید کربن هم با تشخیص میزان مونوکسید کربن در هوای اطراف سیستم اعلام حریق را فعال می کنند.

 مونوکسید کربن گازی سمی است که باعث ایجاد آتش سوزی می شود. ردیاب های مونوکسید کربن آتش نشانی هم از سنسور هایی که در خانه وجود دارد استفاده می ‌کنند؛ اما حساسیت آن ها بیشتر است و سریع تر جواب می دهند.

دتکتورهای ترکیبی

 از دیگر اجزای سیستم اعلام حریق می توان دتکتورهای ترکیبی را نام برد. دتکتورهای ترکیبی بهترین نوع در کشور هستند و از چند نوع آشکارساز استفاده می کنند؛ در واقع این دتکتورها ترکیبی از دتکتورهای حرارتی، دود و گاز هستند که می توانند در مقابل آتش سوزی بسیار سریع واکنش نشان دهند.

دستگاه کنترل مرکزی از دیگر اجزای سیستم اعلام حریق است که تمام ورودی ها، خروجی ها و پردازش در سنسورها را مدیریت می کند. در سیستم های اعلام حریق پیشرفته، دستگاه به صورت خودکار با آتش نشانی تماس می گیرد یا آن ها را به سیستم اطفاء حریق متصل می کند و خودش به صورت اتوماتیک سیستم اطفاء حریق را روشن می کند.

دستگاه کنترل مرکزی باید بتوانند نقص در هر یک از این سیستم ها را اعلام کند.

تمامی دوره های ما در آموزشگاه برق و الکترونیک دارای مدرک معتبر فنی حرفه ای می باشد. کلیه دوره های ما که بصورت حضوری ثبت نام داریم شامل موارد زیر می‌شود. پیشنهاد میکنیم تا قبل از تکمیلی ظرفیت کلاس ها سریعا با ما در تماس باشید و ثبت نام خود را نهایی کنید.

دوره های تعمیرات ما:

آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات ماشین‌ اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی

دوره های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش طراحی و مونتاژ تابلو برق ، آموزش نصب درب اتوماتیک ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش تعمیر نگهداری آسانسور ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب درب شیشه‌ای اتوماتیک ، آموزش سیم پیچی

و در نهایت دوره های تاسیسات:
آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش تعمیرات کولر گازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *