با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
اجزای به کار رفته در پکیج

اجزای به کار رفته در پکیج؛ امروزه به جای استفاده از وسایل پر مصرف، جاگیر و پر هزینه ای مثل موتورخانه ها ئو یا بخاری های نفتی برای گرم کردن اماکن مسکونی، تجاری، اداری و… ار پکیج استفاده می شود؛ پکیج ها به دلیل کم جا بودن، کم هزینه بودن، کم خطر تر بودن و… مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرند.

شما در این مقاله با اجزای به کار رفته در پکیج که همان که گفتیم تبدیل به وسیله ای پر طرفدار شده و همچنین سایر مطالب مرتبط با موضوع آشنا خواهید شد.

انواع قطعات به کار رفته در پکیج

در این قسمت از مقاله به صورت جامع و کاملا کاربردی با اجزای به کار رفته در پکیج و کارکرد هر یک از آن ها آشنا خواهید شد تا در حین انجام کار تعمیر کار پکیج نظارت بیشتری بر کار تعمیرکار پکیج بتوانید داشته باشید تا احیانا دستگاه پکیج شما دچار مشکل جدی نشود.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات موبایل

 

انواع قطعات به کار رفته در  پکیج را می توان در دسته های زیر طبقه بندی کرد که عبارتند از:

  • برد الکترونیکی
  • قطعات مکانیکی
  • حسگرهای پکیج

در ادامه مقاله در مورد کارکرد و وظایف هر یک از انواع و اجزای به کار رفته در پکیج توضیح بیشتری را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

 

 

انواع قطعات به کار رفته در پکیج

 

اجزای به کار رفته در پکیج؛ برد الکترونیک

مهم ترین بخش پکیج، برد الکترونیکی آن است که در واقع نقش مغز پکیج را ایفا می کند که وظیفه این قطعه مهم به کار رفته در پکیج دریافت گزارشات و دستورات لازم از حسگرها و اوپراتور  و ارائه دستورات به بخش قطعات اجرا کننده فرمان می باشد.

برد الکترونیکی که وظیفه تجزیه و تحلیل داده های ورودی و خروجی پکیج را بر عهده دارد، دارای دو قسمت است؛ یک قسمت برای نمایشگر و یک قسمت برای کنترل.

خود برد پکیج از قسمت ها و قطعاتی تشکیل شده که هر یک از این بخش ها عبارتند از:

  • آی سی رگوالاتور
  • ترانس تغذیه
  • رله
  • فیوز

آی سی رگولاتور

به دلیل آن که قطعات الکترونیکی به کار رفته در پکیج حساس هستند به منظور جلوگیری از نوسان ولتاژ تغذیه و قطعات و ثابت نگه داشتن آن از آی سی رگولاتور استفاده می کنند.

ترانس تغذیه

از انواع قطعات به رفته در پکیج در قسمت برد الکترونیکی پکیج است که وظیفه تبدیل ولتاژ 220 ولتی به 9 ولت و 18 ولت را بر عهده دارد.

رله

یک سوییچ الکترومکانیکی و یکی دیگر از اجزای به کار رفته در پکیچ در قسمت برد الکترونیکی است که برای متصل کردن مدار برق از آن استفاده می کنند که بعد ازقرار گرفتن در کنار شناور الکترون ها را آزاد کرده که موجب عملکرد بهتر مدار برق می گردد که خود قطعه رله نیز از ترکیب دو قطعه بوبین و یکسری کنتاکت تشکیل شده است.

فیوز

در ورودی برق اصلی قرار گرفته و هنگامی که در برد الکترونیکی اتصال رخ دهد، وظیفه فیوز این است که جریان برق را قطع کند تا از آسیب به دیگر اجزای به کار رفته در پکیج جلوگیری نماید. قطعه فیوز به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل برای این قطعه، باید توسط تعمیر کار پکیج قطعه تعویض شود.

قطعات تحت فرمان برد الکترونیکی پکیج

همان طور که گفتیم، برد الکترونیکی از جمله مهم ترین اجزای به کار رفته در پکیج است و مغز پکیج محسوب می شود و به قطعات به کار رفته در پکیج فرمان هایی را ارسال می کند که این قطعات عبارتند از:

  • پمپ سیرکولاسیون
  • شیر سه راهی
  • فن پکیج

 

قطعات تحت فرمان برد الکترونیکی پکیج

 

پمپ سیرکولاسیون

این پمپ که یکی از اجزای به کار رفته در پکیج و از جمله قطعات تحت فرمان برد الکترونیکی پکیج است، در قسمت مدار الکترونیکی نصب شده که برای جریان گردش آب گرم و افت فشار از آن استفاده می شود. در پمپ سیرکولاسیون یک پروانه به کار رفته که با استفاده از نیروی گریز از مرکز آب دخل پکیج را به گردش در می آوزد.

 

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش سیم پیچی

 

شیر سه راهی

یکی دیگر اجزای تحت فرمان برد الکتریکی است که آب گرم را از مبدل به سمت مدار آب گرم و یا رادیاتورها به گردش در می آورد و فقط در پکیج های دو مبدل از آن استفاده شده می شود.

شیر کنترل گاز

یکی دیگر از اجزای به کار رفته در پکیج است که تحت فرمان برد الکترومنیکی دستگاه به منظور کنترل گاز مورد استفاده برای تنظیمات شعله، ایجاد شعله و روشن شدن پکیج به کار می رود.

شیر هواگیری

از جمله اجزای به کار رفته در پکیج است که در نوع پلاستیکی برنجی به منظور تخلیه هوای پکیج ها مورد استفاده قرار می گیرند که نوع برنجی آن به دلیل عدم ایجاد رسوب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر موتوری

در صورت نیاز به آب گرم، شیر موتوری فعال شده و قسمت سوپاپ آن به سمت داخل فشار وارد می کند تا آب گرم وارد مبدل ثانویه شود.

کیت شیر موتوری

با فشاری که شافت شیر موتوری به این قسمت می آورد، مسیر عبور  آب در میان دو میبدل اصلی و ثانویه باز و بسته می شود.

بای پس

از این قطعه هنگامی استفاده می شود که به دلیل رسوب شکل گرفته در آب موجود در پکیج، آب به پمپ نمی رسد که در این گونه مواقع، با باز شدن فنری که درون بای پس قرار دارد مشکل حل شده و آب به پمپ می رسد.

شیر اطمینان

این قطعه به دما و فشار حساس بوده و در زمانی که فشار و یا دمای سیستم در حالت متعادل نباشد، مجرای خروجی این شیر باز می شود تا فشار و آب اضافی خراج شود.

شیر هوا گیری

به منظور تخلیه هوا از شیرهای هواگیری در داخل پکیج ها استفاده می شود که در دو نوع پلاستیکی و برنجی موجود است؛ اما به دلیل جلوگیری از ایجاد رسوب، نوع پلاستکی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر تخلیه آب

گاهی ممکن است مشکلی در پکیج به وجود بیاید و نیاز به تعمیر داشته باشد که در این صورت از  این قطعه برای خالی کردن آب موجود در سیستم استفاده می شود.

گیج فشار و دما

وظیفه این دو گیج، نشان دادن فشار و دمای دستگاه است.

شیر پر کن

یکی از اجزای به کار رفته در پکیج است که وظیفه تنظیم فشار آب را بر عهده دارد.

فن پکیج

این قطعه از پکیج وظیفه دارد تا دود حاصل از  احتراق را به سمت بیرون هدایت کرده و هوای تازه را به داخل دستگاه مکش کند و برای انجام وظایف خود به 220 ولت برق احتیاج دارند.

 

پیشنهاد تخصصی ما : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

فن دودکش

محفظه دستگاه باید عاری از گازهای اضافی حاصل از احتراق باشد که فن دودکش این وظیفه را بر عهده دارد.

اجزای به کار رفته در پکیج؛ قطعات مکانیکی

قطعات مکانیکی پکیج به آن بخش از قطعاتی می گویند که برای انجام کاری ساخته شده اند و همان کاری که وظیفه دارند تا انجام دهند را بدون عیب و نقص انجام می دهند.

این قطعات نیازی به فرمان برد ندارند و وظایف تعریف شده را بدون نیاز به صدور دستور از مرجع بالاتر انجام می دهند! این بخش از اجزای به کار رفته در پکیج نیز از قسمت هایی تشکیل شده که عبارتند از:

 

اجزای به کار رفته در پکیج؛ قطعات مکانیکی

 

 

مبدل حرارتی

عمل انتقال گرما و حرارت مورد نیاز برای گرما دهی به آب توسط این قطعه از اجزای به کار رفته در پکیج انجام می گیرد. جنس این قطعه از مس است و  در برابر شعله مشعل به شکل لولله قرار گرفته است و هنگامی که آب از این قسمت عبور می کند، مبدل گرمای که از آب تولید می شود را به خود جذب می کند. خود همین مبدل ها نیز به دو دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • مبدل های تک منظوره
  • مبدل های دو منظوره
مبدل های تک منظوره

در این نوع مبدل ها آب مدار گرمایشی از یک راه سیال عبور می کند.

مبدل های دو منظوره

در مبدل های دو منظوره برای عبور آب مصرفی و آب مدار گرمایشی دو میر سیال وجود دارد؛ در ساختار مبدل های حرارتی قطعه ای تیغه مانند به نام فین وجود دارد که هر چه تعداد آن ها در مبدل ها بیشتر باشد، مبدل انرژی و حرارت بیشتری ار از شعله ایجاد شده می گیرد.

محفظه احتراق

یکی از اجزای به کار رفته در پکیج در قسمت قطعات مکانیکی است که عمل تهویه و احتراق در آن اتفاق می افتد. محفظه احتراق به کار رفته در انواع پکیج ها می تواند از نوع محفظه احتراق باز و محفظه احتراق بسته باشد که بسته به میزان تولید گرمای یک سیستم گرمایشی از مواد و متریال های متفاوتی ساخته شده است.

منظور از محفظه احتراق باز نوعی از محفظه است که محل تشکیل شعله به صورت مسدود نیست و گرمای شعله آزادانه وارد محیط می شود؛ اما محفظه های بسته نوعی از محفظه هستند که بر عکس محفظه باز دارای فضای بسته بوده و تنها یک خروجی برای هدایت گازهای تولید شده به بیرون دارد.

منبع انبساط دیافراگمی

انتقال گرما در پکیج به منظور ایجاد گرما در آب باعث افزایش حجم و انبساط شده و باعث خرابی و نشت لوله ها می شود و حتی ممکن است دستگاه منفجر شود. منبع انبساط دیافراگمی که یکی از اجزای به کار رفته در پکیج از نوع مکانیکی است وظیفه دارد تا این فشار اضافی را خنثی کرده و  آب اضافی دستگاه را تخلیه نماید.

همچنین این قطعه به کار رفته در پکیج مانع از ورود هوا به داخل دستگاه می شود و با توجه به نقش مهمی که این قسمت از پکیج در عملکرد دستگاه دارد لازم است تا قبل از نصب پکیج، فشار منبع انبساط کنترل و بررسی گردد.

سایر قطعات مکانیکی پکیج
  • برنر شعله
  • بلوک های چپ و راست پکیج
  • مشعل
  • و…

اجزای به کار رفته در پکیج؛ حسگرهای پکیج

یکی دیگر از اجزای به کار رفته در پکیج، حسگرهای پکیج است و وظیفه اعلام وضعیت دستگاه از طریق ارسال گزارش به برد الکتریکی را بر عهده دارد. در یک پکیج حسگرهای مختلفی به کار رفته است که عبارتند از:

سنسور حرارتی ( NTC)

از این قطعه که یکی از اجزای به کار رفته در پکیج در بخش حسگر است، به منظور اندازه گیری و کنترل دمای لوله مبدل از آن استفاده می شود و در صورتی که دمای لوله از حد معمول بیشتر شود، به منظور پیشگیری از وقوع حوادثی مثل آتش سوزی، سنسور حرارتی دمای بالای لوله را به برد الکتریکی دستگاه گزارش داده و در نتیجه شعله پکیج خاموش خواهد شد.

سنسور شوفاژ

این قطعه دمای تنظیم شده شوفاژ را با دمای آبی که قرار است به داخل شوفاژ برود مطابقت می دهد تا رادیاتورها به اندازه مورد نیاز گرم شوند.

ترموستات دود

گازهای حاصل از احتراق باید از دودکش خارج شوند که گاهی این کار به درستی انجام نمی گیرد؛ بنابراین ترموستات دود در قسمت بالای کلاهک تعدیل تعبیه گردیده است.

ترموستات اتاقی

یکی از اجزای به کار رفته در پکیج است که بعد از چک کردن دمای اتاق به برد فرمان قطع و وصل، کاهش و یا افزایش دمای سیستم را می دهد و باعث جلوگیری از کارکردن دائمی و استهلاک دستگاه خواهد شد.

ترموستات حد

گاهی اتاق سنسور حرارتی دچار مشکل می شود تا با افزایش غیر نرمال دمای آب ناشی از عدم عملکرد صحیح سنسور حرارتی، ترموستات دستور توقف را به برد ارسال کند و چراغ قرمز به عنوان هشدار روشن شود.

ترانس جرقه زن

یکی از اجزای به کار رفته در پکیج است که تا زمانی که شعله ایجاد شود وشعله تشخیص داده شود، ترانس جرقه زن وظیفه جرقه زدن را برعهده دارد.

 

اجزای به کار رفته در پکیج؛ حسگرهای پکیج

 

 

حسگر فشار آب

پکیج ها با آب کار می کنند و آب داخل این دستگاه ها جریان دارد؛ وظیفه این قطعه از  قطعات پکیج کنترل آب مورد استفاده بوده که در صورت عدم موجود بودن آب و یا کم فشار بودن آن، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد.

فلومتر

در قسمت بعد از مسیر ورودی آب به پکیج قرار گرفته و وظیفه آن تنظیم دمای آب است.

فلوگاتور

در مسیر ورودی آب قرار داشته و علکرد آن به این صوزت است که با باز کردن آّب، یک فنر در داخل به سمت بالا حرکت می کند و سنسور قرمز فرمان باز شدن را به قسمت برد دستگاه ارسال می کند.

کلید جریان

آب ورودی پکیج آب سرد است. این قطعه که یکی دیگر از اجزای به کار رفته در پکیج است، در مسیر ورودی آب سرد قرار گرفته است؛ همچنین سوکت هایی روی برد اصلی وجود دارد تا در صورت نیاز به گرم شدن آب، توسط اتصالی که ایجاد خواهد شد، کلید جریان پیام نیاز به آب گرم را به برد ارسال کرده تا دستگاه در جهت تامین آب گرم عمل کند.

حسگر فشار هوا

وظیفه این قطه کنترل گازهای حاصل است و عملکرد آن به این صورت است که قبل از آن که فن روشن شود آن را چک می کند تا از عدم مسدود بودن آن اطمینان حاصل کند؛ در صورت مسدود بودن، دستگاه خاموش می شود؛ اما در صورت باز بودن، فن روشن می شود و دستگاه توسط برد کنترل خواهد شد.

میله یونیزاسیون

این قطعه از قطعات به کار رفته در پکیج، وظیفه تشخیص شعله را بر عهده دارد که در صورت خرابی، شعله به درستی تشخیص داده نخواهد شد و در نتیجه پکیج خاموش می شود.

سخن آخر

در این مقاله به طور مفصل با اجزای به کار رفته در پکیج آشنا شدید؛ همچنین برای دریافت مقالات اموزشی بیشتر و اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام در دوره های فنی حرفه ای آموزشگاه برق الکترونیک می توانید به سایت اصلی مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *