با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
آموزش تعمیر شارژر موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک

تعمیر شارژر موبایل را می توان یک نمونه مهم از خدمات تخصصی مربوط به تعمیرات گوشی دانست که خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود. در این زمینه، آشنایی با دلایل و علائم خرابی، مشکلات متداول در شارژر و کابل آن و نحوه عیب یابی بسیار مهم هستند. در این قسمت با وبسایت آموزش برق الکترونیک تا به صورت کامل راجع به آموزش تعمیرات این آداپتورها صحبت کنیم و نحوه عیب یابی و مشکلات آن ها را به صورت کامل توضیح دهیم.

تعمیر شارژر موبایل چیست؟

تعمیر شارژر موبایل یکی از خدمات مهمی می باشد که با ورود انواع وسایل تقلبی و فیک در بازار، تقاضا برای آن افزایش یافته است. همانطور که می دانیم، شارژر موبایل، از وسایل جانبی پراستفاده برای گوشی های اندرویدی و iOS به حساب می آید. وظیفه این وسیله، تامین جریان و ولتاژ برق مناسب برای گوشی های موبایل می باشد. گوشی های موبایل سخت افزارهای الکترونیکی از نوع Embedded system هستند که برق مصرفی آنها به صورت DC (مستقیم) بوده و جریان و ولتاژ کمتری به نسبت برق شهری نیاز دارند. از این رو برای تبدیل برق AC شهری که 220 ولت است، نیاز به یک مبدل ولتاژ دارند. این مبدل همان شارژر موبایل ما می باشد.

در ادامه می خواهیم به صورت کامل راجع به آموزش تعمیر شارژر موبایل صحبت کنیم. منظور از تعمیر شارژر موبایل، مجموعه اقداماتی است که برای جایگزینی و درست کردن قطعات روی برد، کابل و نیز سوکت های آن انجام می شود. شما کاربران همچنین می توانید برای مشاهده آموزش تعمیرات موبایل به صورت صفر  تا صد، از طریق لینک زیر اقدام کنید:

>> صفحه آموزش تعمیرات موبایل <<

اگر میخواهید آینده کاری شغل تعمیرات موبایل و بازار کار آن را بدانید پیشنهاد میکنیم وارد صفحه درآمد تعمیرات موبایل بشوید. همچنین برای مشاهده سایر دوره های ما در آموزشگاه برق و الکترونیک به صفحه شهریه دوره ها مراجعه کنید.

تعمیر شارژر موبایل چیست ؟ - آموزشگاه برق و الکترونیک
تعمیر شارژر موبایل چیست ؟ – آموزشگاه برق و الکترونیک

علائم خراب شدن شارژر موبایل و سوکت شارژ

در اولین قدم برای آموزش تصویری تعمیر شارژر موبایل، لازم است علائمی که در خرابی این تجهیزات با آن روبرو می شوید را بدانید. این موارد عبارتند از:

  • شارژ آهسته: یکی از اقداماتی که به وضوح نشان دهنده خرابی شارژر شما است، شارژ آهسته می باشد. در مدل های جدید، برای این نوع خرابی، آلارمی از سوی گوشی ارائه می شود که می توانید از طریق آن نیز متوجه شوید. در صورتی که رسیدن به شارژ 100 درصد مانند گذشته طول بکشد و اختلاف زمانی فاحشی در این زمینه ایجاد شود، مثلا از 2 ساعت به 4 ساعت افزایش یابد، لازم است عیب یابی شارژر را شروع کنید.
  • زنگ زدگی و فرسودگی: یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان یکی از عوامل خرابی در تعمیر شارژر موبایل درنظر گرفته شود، فرسودگی ناشی از رطوبت و یا عدم نگهداری صحیح این وسایل است. در این صورت لازم است تا شارژر شما از لحاظ زنگ زدگی قطعات فلزی و نیز شکستگی یا فرسودگی پین ها و اجزای داخلی بررسی شود.
  • آسیب فیزیکی: مورد دیگری که در بسیاری از کیس های تعمیر شارژر موبایل سامسونگ، شیائومی و هواوی دیده می شود، آسیب فیزیکی است. این مورد می تواند هم برای خود شارژر، هم سوکت ها و نیز کابل های آن پیش آید. در این حالت بایستی ابتدا محل آسیب دیده را با چسب برق پوشانده و سعی کنید تا قطعه را سریع تر تعمیر یا جایگزین کنید.

از دیگر نشانه های خرابی این نوع وسایل همچنین می توان به وجود چندین خم و ناهمواری در سیم کابل و نیز عدم برق رسانی به صورت مداوم (منقطع) اشاره نمود.

علائم خرابی شارژر موبایل و سوکت شارژ - آموزش برق الکترونیک
علائم خرابی شارژر موبایل و سوکت شارژ – آموزش برق الکترونیک

دلایل خراب شدن شارژر موبایل

در قدم بعدی پیش از شروع تعمیر شارژر موبایل شیائومی یا هر برند دیگر، بایستی دلایل خرابی این وسیله را از مخاطب بپرسید. دلایلی که می تواند باعث خراب شدن این وسیله شود، به فاکتورهای بسیاری ربط دارد. اما مهم ترین آنها عبارتند از:

  • شارژر اشتباه: در صورت استفاده از شارژر اشتباه ممکن است این کار باعث شود تا گوشی شما به کندی شارژ شده یا اصلا شارژ نشود. این مورد همچنین می تواند باعث جریان کشی بیش از حد گردد که هم به دستگاه و نیز به شارژر صدمه وارد می کند. به این مورد توجه کنید که در تعمیر اداپتور شارژر موبایل، مدل این وسیله توانایی پاسخ گویی جریان و ولتاژ دریافتی توسط موبایل را داشته باشد.
  • پریز برق یا کابل آسیب دیده: دو مورد مهم و متداول دیگر در خرابی شارژرها، مرتبط با پریز برق یا کابل های آسیب دیده هستند. همچنین استفاده از کابل های قدیمی، ممکن است برای شارژر شما مضر باشند. چراکه این کابل ها تحت فشار بیشتری قرار گرفته و در دراز مدت معیوب می گردند.
  • رطوبت و آب: اگر گوشی شما رطوبت داشته باشد و یا آنکه در درگاه شارژ آن قطرات آب و مایعی وجود دارند، این خود عاملی در خرابی گوشی و شارژر است. به طور کلی باید بدانید که رطوبت و آب می توانند منجر به هدایت جریان شده و به برد یا قطعات الکترونیکی آن آسیب برسانند.
  • مشکل نرم افزاری: مورد دیگری نیز وجود دارد که در بخش تخصصی تعمیر شارژر موبایل باید بررسی شود. از آنجایی که نرم افزار بخشی جدایی ناپذیر از گوشی های موبایل امروزی هستند، اگر تمام عوامل ناشی از مشکلات سخت افزاری، ایرادی نداشته باشند، بایستی نسبت به عیب یابی نرم افزاری اقدام شود. این کار می تواند با حذف برنامه ها، ریبوت، بررسی گوشی در حالت safe mode و غیره انجام گیرد.

از دیگر موارد در انتهای این لیست نیز باید به نوسانات برق، کیفیت پایین قطعات، استفاده نامناسب از شارژر اشاره نمود.

دلایل خرابی شارژر موبایل - آموزشگاه برق الکترونیک
دلایل خرابی شارژر موبایل – آموزشگاه برق الکترونیک

چکاپ تعمیر شارژر موبایل

اولین بخش در هرنوع روش تعمیر شارژر موبایل، بررسی روتین و چکاپ اولیه از گوشی ها می باشد. بسیار مهم است که شما به عنوان متخصص تعمیر شارژر موبایل، بتوانید یک لیست از کارهای مقدماتی را داشته باشید و آن را به سرعت بر روی گوشی بررسی نمایید. به طور مثال یک نمونه از این لیست به شرح زیر می باشد:

  • چک کردن پورت usb: اولین قدم آن است که پورت usb مربوط به گوشی و نیز آداپتورها را بررسی کنید. در این حالت نباید در این قسمت ها اثری از رطوبت، گرد و غبار و نیز خمیدگی یا خرابی در فلزات آن دیده شود.
  • چک کردن آداپتور: بایستی پریز برق نیز سالم بوده و خروجی مناسبی داشته باشد. برای این کار می توان از مولتی متر (حتما یک متخصص برای تست اقدام کند) استفاده کرد. راهکار دیگر آن است که یک شارژر سالم را به پریز وصل کرده و مطمئن شوید خروجی این شارژر درست باشد.
  • تست ولتاژ با مولتی متر: حال بایستی مولتی متر را بر روی حالت V تنظیم کرده و پروب های آن را به آداپتور متصل کنید. در صورتی که ولتاژ خروجی با عدد درج شده روی آداپتور (Vout = ولتاژ خروجی) یکسان باشد و یا اختلاف بسیار کمی داشته باشد، آداپتور شما سالم است. در غیر اینصورت بایستی برای بررسی تخصصی تر اقدام شود.
  • تست جریان با مولتی متر: قدم بعدی آن است که مولتی متر را روی حالت A تنظیم کرده و پروب های آن را به صورت سری متصل کنید. حال بایستی جریان خروجی با مقدار جریانی که روی آداپتور درج شده است، یکسان باشد.
  • در صورت صحیح بودن موارد بالا، بهتر است یکبار گوشی را Restart کرده، در حالت Safe Mode آن را بالا آورید. حال شارژر را متصل کرده و بررسی کنید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر گوشی شما درست شده باشد، مشکل از برنامه ها و سیستم عاملی است که بر روی گوشی نصب شده است.
چکاپ خرابی شارژر موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک
چکاپ خرابی شارژر موبایل – آموزشگاه برق و الکترونیک

روش های تعمیر شارژر موبایل چیست؟

به طور کلی برای آموزش تعمیر شارژر موبایل بایستی به چند قسمت مختلف توجه کنید که سعی کرده ایم به دو مورد مهم آن بپردازیم. این قسمت ها مربوط به روش تعمیر usb شارژر موبایل و دیگری تعمیر برد شارژر است که نیاز به مهارت ها و دانش تخصصی، ابزارهای مناسب و نیز قطعات الکترونیکی دارد. برای بررسی این موضوع با ما باشید تا به این دو بخش مهم بپردازیم.

تعمیر یو اس بی (USB) موبایل

برای این بخش از تعمیر شارژر موبایل ابتدا آن را از نظر وجود ناخالصی بررسی کنید. اگر اشیائی در آن گیر کرده است، خارج کنید و یا گرد و غبار داخلی آن را برطرف نمایید. دقت کنید که این کار بایستی با یک وسیله مناسب و ظریف مانند پنس انجام شود. سپس بایستی تست کنید تا این قسمت درست کار می کند یا خیر. همچنین در صورتی که قطعه موردنظر دچار خمیدگی یا بریدگی شده است، لازم است در صورت نیاز، شارژر را باز کرده و پورت usb آن را جایگزین کنید.

همچنین در ادامه بررسی روش‌های تعمیر شارژر موبایل، بایستی از سالم بودن کابل و مدل سوکت usb آن نیز مطمئن شوید. به کاربر یادآور شوید تا از این وسیله به درستی استفاده کند. از وارد کردن ناگهانی و با فشار بیش از حد کابل به درون پورت usb اجتناب کند.

راهنمای تعمیر USB موبایل - آموزش برق و الکترونیک
راهنمای تعمیر USB موبایل – آموزش برق و الکترونیک

راهنمای تعمیر برد شارژ موبایل

بخش مهم دیگری که ما باید یاد بگیریم، تعمیر برد شارژر موبایل است. قبل از آموزش چگونگی تعمیرات در این قسمت، توصیه می کنیم به هیچ وجه بدون دانش و سرخود اقدام به انجام آن نکنید. اکثر نمونه هایی که در تعمیرات شارژر موبایل به این مرحله می رسند، نیاز به بررسی تخصصی با مولتی متر، عیب یابی قطعات آسیب دیده و نیز برطرف کردن علت آن دارند. بهتر است برای تعمیرات، آن را به یک متخصص ارائه کنید و یا آنکه از یک شارژر جدید استفاده نمایید.

  • در صورتی که علائمی مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی، مشکل در آنتن دهی و نیز اختلال در شارژ رخ دهد، ممکن است آی سی شارژر خراب شده باشد.
  • در صورتی که بدنه برد شارژر سیاه شده باشد، بخش داخلی از آداپتور سوخته است.
  • بهترین راهکار در تعمیر شارژر موبایل آن است که ابتدا به صورت کلی، مشکلاتی که با چشم دیده می شوند را برطرف کنید. سپس به عیب یابی قطعاتی که خراب شده اند بپردازید. این کار می تواند شما را به عامل اصلی خرابی برد برساند.
  • اگر خازن هایی از حالت طبیعی خود خارج شده باشد، به عنوان مثال از پایه جدا شده، باد کرده و یا تغییر رنگ داده است، این موارد نشان دهنده عدم اتصال و ورود ولتاژ بیش از حد به آنها است. لازم است در این صورت پایه جدا شده را لحیم کنید یا آنکه قطعه را به صورت کامل از برد جدا کرده و یک خازن با ظرفیت مشابه و مدل یکسان (خازن الکترولیتی، عدسی، کتابی و غیره) جایگزین شود.
  • برای مدل هایی که شارژر فست هستند، از چند آی سی استفاده می شود که ممکن است این قطعات عاملی برای ورود بیش از حد جریان و ولتاژ باشند. شما باید با مولتی متر ولتاژ خروجی از این آی سی ها به قطعات دیگر بررسی کرده و عیب یابی کنید.
  • به هیچ وجه به جای 2 خازن موازی، 1 خازن با ظرفیت معادل آن قرار ندهید. چراکه این کار می تواند منجر به عدم اجرای کامل فرآیند نویزگیری شده و نیز خروجی نامطلوبی برای قطعه بعدی داشته باشد.

شما کاربران عزیز می توانید برای تعمیر شارژر موبایل هواوی، سامسونگ، اپل، شیائومی و انواع این مدل ها از خدمات ما استفاده کنید.

روش تعمیر برد شارژ موبایل - آموزشگاه برق و الکترونیک
روش تعمیر برد شارژ موبایل – آموزشگاه برق و الکترونیک

علاوه بر دوره تعمیرات موبایل، محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی ما در آموزشگاه برق و الکترونیک شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش طراحی و مونتاژ تابلو برق ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش سیم پیچی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *