با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
انواع سیم کشی ساختمان

سیم‌ کشی ساختمان چیست؟

سیم کشی ساختمان به مجموعه کارهای مربوط به اتصالات برق ساختمان اعم از طراحی برق ساختمان، نوسازی سیم‌های برق، تعویض و تعبیه پریز برق، دیوارکوب و نورپردازی داخلی، نصب فیوزها و جعبه فیوز، تابلو برق، سیستم‌های امنیتی و … گفته می‌شود.

سیم کشی ساختمان یکی از مهمترین مراحل در ساخت و ساز می‌باشد و روش برق‌ کشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا اگر مراحل سیم کشی و برق کشی به طور صحیح انجام نشود، مشکلات فراوانی در ساختمان ایجاد می‌کند و حتی ممکن است باعث برق گرفتگی و مرگ افراد ساکن در ساختمان شود.

به همین جهت، برای جلوگیری از بروز این حوادث بهتر است که از یک برقکار با تجربه برای سیم کشی ساختمان کمک گرفته شود. انجام اصولی و رعایت استانداردهای سیم کشی ساختمان بسیار مهم است و سیم کشی باید کاملاً در توافق با آیین‌نامه‌های اجرایی و قوانین باشد.

در این مقاله ابتدا به مبحث سیم کشی ساختمان و انواع و روش‌های آن می‌پردازیم و مسائل پیرامون آن را شرح می‌دهیم و سپس روش‌های جدید سیم کشی ساختمان را معرفی خواهیم کرد.

انواع سیم کشی ساختمان

شاید اگر علاقه مند به یادگیری سیم کشی ساختمان باشید این سوال را حتما از خود پرسیده اید که سیم کشی ساختمان پچگونه است؟ انواع سیم کشی ساختمان که در دوره های آموزش سیم کشی برق ساختمان هم با آن مواجه می شوید، بسته به نوع پروژه و کاربرد ساختمان به دو روش سیم کشی توکار و سیم کشی روکار انجام می‌شود:

سیم کشی روکار

در روش سیم‌کشی روکار، سیم‌ها از روی دیوار عبور داده می‌شوند که به جهت حفظ زیبایی و امنیت، سیم ها داخل داکت های پلاستیکی با قطر های مختلف قرار می گیرند.

سیم کشی روکار ساختمان

مزایا سیم کشی روکار

بهترین مزیتی که این نوع از سیم کشی ساختمان دارد این است که تمام سیم‌ها در دسترس هستند و به راحتی عیب‌یابی می‌شوند و اگر دچار قعطی یا مشکلی شوند می‌توان آن را بدون نیاز به شکافت دیوار برطرف کرد. خطر برق گرفتگی با توجه به اینکه سیم‌ها از داخل داکت عبور کرده اند بسیار پایین است و می‌توان با خیال راحت برای محل سکونت خود سیم‌کشی روکار را برگزید.

معایب سیم کشی روکار

تنها عیبی که می‌توان به این روش سیم‌کشی وارد دانست این است که سبب اشغال قسمتی از فضای خانه می‌شود.

 

سیم کشی توکار

در مقابل این روش، سیم‌ کشی توکار قرار دارد که هم ظرافت و زیبایی ساختمان حفظ می‌شود و هم ایمنی رعایت می‌شود. در روش سیم ‌کشی توکار، سیم‌ها از زیر سیمان یا گچ دیوار می‌گذرند. در سیم ‌کشی توکار هم می‌توان از سیم‌های مخصوص چند لایه عایق در زیر گچ استفاده کرد و هم می‌توان لوله‌های PVC مخصوصی را در زیر دیوار کار گذاشت و به کمک فنر سیم کشی، سیم‌های برق را درون آنها قرار داد.

سیم کشی توکار ساختمان

مزایای سیم کشی توکار

شیوه سیم کشی توکار در واقع امن‌ترین روش انتقال الکتریسیته در ساختمان است زیرا عوامل بیرونی به راحتی نمی‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. همچنین از نظر زیبایی این روش مناسب‌تر است زیرا اثری از داکت یا سیم روی دیوار مشاهده نخواهید کرد. این روش  بسیار امن است و خطر برق گرفتگی و آتش‌سوزی به حداقل خود می‌رسد و رطوبت هم نمی‌تواند روی سیم‌کشی ساختمان تاثیر گذار باشد.

معایب سیم کشی توکار

یکی از معایب سیم کشی توکار، دسترسی سخت است زیرا سیم‌ها و تجهیزات برق کشی در داخل دیوارها قرار گرفته است و در صورتی که کوچک‌ترین مشکلی در انتقال الکتریسیته پیش آید باید برای عیب‌یابی بخش زیادی از دیوارها شکافته شود و پس از رفع مشکل مجددا گچکاری شوند.

یکی دیگر از معایب نیز هزینه برق کش بسیار بالاتر است و حتی در شرایطی که مشکلی در این سیستم‌ها وجود داشته باشد، به طور طبیعی هزینه عیب‌یابی و سرویس آنها هم بالاتر است.

 

دوره تخصصی پیشنهادی: آموزش برق ساختمان

مقایسه سیم کشی توکار و سیم کشی روکار

همانطور که صحبت شد هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند و انتخاب آنها بستگی به شرایط ساختمان و میزان بودجه شما دارد. برای مثال بعضی بخش‌های ساختمان را می‌شود روکار برق‌کشی کرد و در جاهای دیگر که حفظ زیبایی مهم است از روش توکار استفاده کرد.

همچنین برای انجام سیم کشی به روش روکار یا توکار در مکان مورد نظر باید تمام جوانب را در نظر گرفت، برای مثال اگر فضای خانه بسیار کوچک است سیم‌کشی روکار ممکن است جلب توجه کند دست و پاگیر شود و بهتر است از روش توکار استفاده کنید و یا اینکه در مناطق جنوب که حرارت و رطوبت هوا زیاد است روش توکار ایمنی بیشتری دارد.

اصول سیم کشی ساختمان

اصول اساسی و پایه‌ای که باید برای سیم کشی ساختمان مورد توجه قرار بگیرد در زیر آمده است. استفاده از تجهیزات باکیفیت و استاندارد هزینه بالاتری دارد اما از ایمنی بیشتری برخوردار است. همچنین احتمال خطرات مرتبط با فرسودگی، اتصالی، برق گرفتگی، آتش‌سوزی و … کاهش می‌یابد. بعلاوه در مصرف برق نیز صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین در سیم کشی ساختمان باید نهایت دقت و تمرکز را به خرج داد تا تمامی اتصالات به طور صحیح انجام شوند. وجود اتصالات محکم بین سیم‌ها باعث می‌شود که جریان به شکل صحیح و پیوسته رد و بدل شود و خطرات ایمنی و خرابی کمتر شود.

اصول سیم کشی ساختمان

از دیگر موارد قابل توجه در سیم کشی ساختمان، سیم اتصال به زمین یا همان ارت است که در خصوص لوازم الکتریکی خانگی باید مورد توجه قرار گیرد تا از بسیاری از خطرات احتمالی مانند برق‌گرفتگی جلوگیری کند. بعلاوه، در هنگام سیم کشی ساختمان باید به نوع، تعداد و ضخامت سیم‌هایی که برای برق‌کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند توجه شود تا جریان بدون هرگونه مشکل به مصرف کننده برسد.

مهمترین ابزار برای سیم کشی ساختمان

  1. انبردست

انبردست یکی از ابزارهای اصلی در لیست ابزارهای یک برقکار است. انبردست ها عمدتاً برای برش سیم و خمو صاف کردن کردن سیم ها استفاده می شوند. هر تکنسین برق حرفه ای، انبوهی از انبردست ها را در جعبه ابزار خود دارد که از جمله آنها می‌توان از سیم چین و سیم لخت کن نام برد.

  1. پیچ گوشتی

تکنسین‌های برق از انواع پیچ‌گوشتی‌ها برای شل کردن و چفت شدن قطعات مختلف سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. برقکاران ماهر و باسابقه،  پیچ‌گوشتی‌های مختلف و عایق در برابر الکتریسیته را همراه خود دارند.

  1. متر

هنگام سیم کشی، دانستن اندازه‌گیری‌های دقیق هنگام برش و اندازه‌گیری بسیار مهم است. یک متر جمع‌شونده این کار را راحت‌تر انجام می‌دهد، اما مدل‌های دیگر موجود با راهنمای مغناطیسی و قفل‌های چند مرحله‌ای این کار را  آسان‌تر می‌کند.

  1. نوار برق

نوار برق یک نوار ساخته شده از پارچه پلاستیکی یا فایبرگلاس است. این ماده چسبنده برای عایق‌بندی سیم‌ها یا سایر موادی که جریان الکتریسیته از آنها عبور می‌کند و احتمال تماس با شخص در آن هست ضروری است. چسب برق مانع عبور جریان الکتریکی به سیم‌های دیگر و بدن شخص هنگام لمس سیم می‌شود.

  1. دریل برقی

تکنسین‌ها برای دسترسی به سیم برق و دیگر اجزای الکتریکی، نصب لوازم روشنایی یا جدا کردن سخت‌افزار نصب شده به این دریل‌ها احتیاج دارند. یک دریل برقی دستی سرعت کار را به طور قابل توجهی بالا می‌برد و تنوع انجام کارهای مختلف برقکاری را افزایش می‌دهد.

  1. داکت برق

داکت‌ها عایق‌های الکتریسیته هستند که درون خود سیم برق را جا داده‌اند. داکت برق ابزار لازم برای برق کشی در هنگام نصب سیم کشی روکار است. داکت‌ها به طور معمول از جنس فایبرگلاس هستند.

  1. تستر ولتاژ

برای انجام کار برق کشی به صورت ایمن، باید در بخش‌های اصلی، نیروی الکتریسیته قطع شود. یک تستر ولتاژ دستی به تکنسین اجازه خواهد داد تا برق را بررسی کنند ، بنابراین این تستر ولتاژها تشخیص می‌دهند که این موارد ایمن هستند. تکنسین نیز برای تأیید جریان برق از این ابزار استفاده می‌کند.

  1. چراغ قوه

برای یک برقکار ، کار در تاریکی بخصوص در زمستان که هوا زودت تاریک می‌شود یک وضعیت غیر قابل اجتناب و یک خطر بالقوه است. پس وسایل اصلی برق را مانند چراغ قوه می‌توانند برای انجام امن کار برق کشی به برقکار کمک کنند.

  1. دستکش های عایق

متخصصان سیم کشی همیشه در معرض خطر برق‌گرفتگی هستند و باید خیلی احتیاط کنند. پوشیدن دستکش عایق، یک لایه برای محافظت در برابر برق را ایجاد می‌کند. دستکش های عایقرا  با سبک‌ها و سایزهای مختلفی برای تناسب با نوع کار و راحتی برقکار ارائه می‌کنند، بنابراین نوع مناسب را شما باید انتخاب کنید.

  1. لباس کار ضد حریق

تکنسین‌های ماهر و با سابقه آموزش می‌بینند در برابر جرقه‌های خطرناک الکتریکی، برق و آتش سوزی‌ها عمل کنند. یک نمونه می‌تواند پوشیدن پیراهن‌های کاری ساخته شده با مواد مقاوم در برابر آتش برای جلوگیری از صدمات جدی باشد.

  1. عینک ایمنی

برقکاران در هنگام بررسی سیم‌های برق یا ابزارهای قدرت، باید از چشم‌های خود حفاظت کنند. هم برای کارآموزان و هم حرفه‌ای‌ها عینک ایمن برای محافظت از چشم‌ها به عنوان بخشی از ابزارهای اصلی نیاز است.

12- آنالایزر مدار

آنالایزرهای مدار، یک وسیله الکتریکی دستی و دیجیتال است که اطلاعات در مورد مدار متصل به یک پریز برق را در اختیار برقکار قرار می‌دهد. این وسیله پس از اتصال در چند ثانیه قطبیت، ولتاژ خط و … را اندازه‌گیری کرده و نمایش می‌دهد.

چنانچه تمایل دارید در زمینه برق ساختمان به یک تکنسین حرفه ای و کار بلد تبدیل شوید فراگیری دوره آموزش برق ساختمان در آموزشگاه برق الکترونیک در آ از ضروریات است زیرا این دوره آموزشی بصورت کاملا عملی و کاربردی برگزار میگردد.

نقشه سیم کشی ساختمان

براى طراحی برق ساختمان بايد به نقشه‌ها مراجعه کنید. نقشه برق به دو صورت ترسیم می‌شوند: شمای حقیقی و شمای فنی مدار. شمای حقیقی نقشه اتصال کلیه سیم‌های رابط به کلیدها و اجزاء مدار را نمایش می‌دهد. شمای فنی، یک نقشه تک خطی و ساده است که تعداد مسیرها، لوله‌ها و تعداد سیم‌های درون لوله را نمایش می‌دهد. در طراحى و رسم نقشه برق ساختمان، توجه به مقررات ملى ساختمان الزامی است.

مراحل برق کشی ساختمان

مراحل برق کشی ساختمان از آماده‌سازی نقشه تا مرحله نهایی که نصب سیم کشی است در زیر تشریح شده است.

آماده سازی نقشه

قبل از شروع به کار پروژه برق کشی، نقشه برق کشی ساختمان باید آماده باشد. هرچه دقت نقشه بالاتر باشد، سرعت و کیفیت سیم کشی ساختمان هم بیشتر می شود. ممکن است البته ممکن است برقکار برای ارائه نقشه برق کشی هزینه‌ای جداگانه درخواست کند.

اندازه و خط تراز

بعد از آماده شدن نقشه، برای کلیدها و پریزها خط تراز کشیده می‌شوند تا همه در یک خط قرار بگیرند و بعد کنده‌کاری می‌شود. طبق استاندارهای این رشته، فاصله‌ کلیدها و پریزها از کف و با استفاده از شیلنگ تراز اندازه‌های استاندارد و مشخصی دارد.

پس از این مرحله، محل کلیدها و پریزها روی دیوار مشخص می‌شود که نیاز به  ظرافت و مهارت برق کار دارد. اگر هزینه سیم کشی ساختمان به نظرتان کمتر از حد نرمال بود، امکان دارد بعدا با کلید و پریزهای غیر همتراز مواجه شوید.

 کنده کاری

پس از اجرای خط تراز، نوبت به کندن مسیرهایی می‌رسد که باید لوله درونشان قرار بگیرد. تا چندی پیش، این کار با تیشه برقکاری و چکش و قلم انجام می‌شد ولی امروزه دستگاه‌های پیشرفته ای برای انجام این کار وارد بازار شده است. شیارزن، هیلتی از دستگاه‌هایی هستند که در روش جدید سیم کشی ساختمان کمک زیادی به برقکاران می‌کند.

قوطی گذاری

قوطی‌ گذاری فرآیند قرار دادن و ثابت کردن قوطی‌های برق ویژه نصب جعبه فیوز، کلید و پریز روی دیوار می‌باشد. این ثابت‌سازی‌ها می‌تواند با استفاده از ملات و گچ نیز انجام پذیرد. در این مرحله قوطی‌ها باید با دیوار در یک سطح قرار بگیرند.

لوله گذاری

سیم‌های تلفن، آنتن و … از طریق لوله‌های برق به نقاط مختلف ساختمان منتقل می‌شوند. این لوله‌ها پس از قوطی‌گذاری نصب می‌شوند. این لوله‌ها از کف عبور می‌کنند و تعداد و روش لوله‌گذاری در سیم کشی ساختمان به نقشه برق ساختمان وابسته است.

از لوله‌های خرطومی با زانوهای 90 یا 45 درجه نیز برای هدایت یک لوله به مسیری دیگر استفاده می‌شود. عبور دادن سیم برق از لوله‌ها با وسیله‌ای به نام فنر سیم کشی انجام می‌شود.

سیم بندی

در این مرحله برق کشی ساختمان، برقکار سیم‌ها را تقسیم می‌کند و کلیدها و پریزها می‌رساند. بعلاوه برقکار سیم‌های روشنایی‌ها را در قوطی مربوط به آنها جای می‌دهد. این مرحله نیز مهارت بالایی نیاز دارد تا در آینده مشکلاتی مثل اتصالی و قطعی در برق ساختمان اتفاق نیافتد.

نصب سیم کشی ساختمان

آخرین مرحله سیم کشی ساختمان نصب سیم کشی است که شامل نصب کلیدها، پریزها، سرپیچ‌ها، آیفون و فیوزها برای رساندن برق به ساختمان است. این مرحله از نظر ظاهری اهمیت زیادی دارد و یک برقکار ماهر در این مرحله ظرافت و حساسیت زیادی به خرج می‌دهد.

استانداردهای سیم کشی ساختمان

استانداردهای برق کشی ساختمان قوانینی است که یک برقکار ساختمان موظف است طبق قانون آنها را رعایت کند و در واقع مجموعه قوانینی است که توسط وزارت مسکن و شهرسازی به ﻣﻨﻈﻮر اﻃﻤﻴﻨـﺎن از اﻳﻤﻨـﻲ، ﺑﻬﺪاﺷـﺖ، ﺑﻬﺮه‌دﻫﻲ ﻣﻨﺎسب و آسایش وضع شده است. برق ساختمان بسیار خطرناک است و در صورتی که برق کشی غیر اصولی ساختمان، خسارات و صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای ساکنین به همراه خواهد داشت. سیم‌کشی ساختمان باید بر اساس قوانین و مقررات نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام شود که نمونه هایی از این قوانین به شکل زیر است.

تمام ﺳﻴﻢ کشی های ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن اﻋﻢ از روﻛﺎر و ﺗﻮﻛﺎر، ﺑﺎﻳﺪ در داﺧﻞ ﻟﻮﻟﻪ‌ﻫﺎي مخصوص ﺳﻴﻢ ﻛﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﺑﺮاي اﺟﺮاي اﻧﺸﻌﺎﺑﺎت، ﺧم‌ها، زاﻧﻮﻫﺎ، ﭼﻬﺎرراهﻫﺎ و ﻏﻴﺮه ﺑﺎﻳﺪ از وﺳﺎﺋﻞ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺮ ﻟﻮﻟﻪ ﻳﺎ ﻣﺠﺮا اﺳﺘﻔﺎده کرد. ﺟﻌﺒﻪ‌ﻫﺎي  زﻳﺮ ﻛﻠﻴﺪ و ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻮع ﻟﻮﻟﻪ ﻛﺸﻲ و ﻛﻠﻴﺪ و ﭘﺮﻳﺰﻫﺎي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده همخوانی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷد.

  1. ﻧﺴﺒﺖ ﻗﻄﺮ داﺧﻠﻲ ﻟﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ دﺳﺘﻪ سیم ها حداقل باید ۱.۳ باشد.
  2. ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ حین لوله‌کشی برق ساختمان ﺑﺎﻳﺪ ﺧﺎﻟﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ و سیم‌ها ﻳﺎ ﻛﺎﺑﻞ ها فقط بعد از ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻟﻮﻟﻪ ﻛﺸﻲ است که باید داﺧﻞ آﻧﻬﺎ قرار داده شوند.
  3. ﺑﺴت‌های ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی روﻛﺎر ﺑﺎﻳﺪ از اﻧﻮاﻋﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻟﻮﻟﻪ به دﻳﻮار ﻳﺎ ﺳـﻘﻔﺖ نچسبد و حداقل ۶ میلی‌متر با آنها فاصله داشته باشد.
  4. در ﻃﻮل ﻫﺮ ﻗﺴﺖ از ﻟﻮﻟﻪ  ﻛﺸﻲ نباید بیش از چهار خم ۹۰ درجه (جمعا ۳۶۰درجه) ایجاد شود.
  5.  اﺳﺘﻔﺎده از ﻟﻮﻟﻪﺑﺮ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ و ﻟﻮﻟﻪ  ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ اره ﺑﺮﻳﺪه شوند و ﻟﺒﻪ ﻫـﺎی  ﺗﻴﺰ ﻣﺤﻞ ﺑﺮش هم ﺻﺎف ﺷﻮﻧﺪ .
  6.   ﺗﻐﻴﻴﺮ جنس ﻟﻮﻟﻪ مثلا از فولادی به پلاستیکی، ﺑﺪون قرار دادن ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻌﺒـﻪ در ﻣﺤﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
  7. سیم های برق تا مقطع ۱۰ میلی متر مربع باید از نوع تک مفتولی با عایق بندی پی‌وی‌سی باشد.
  8. اﺗﺼﺎﻻت و اﻧﺸﻌﺎﺑﺎت ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﻣﻴﻨﺎل ﭘﻴﭽﻲ اﻧﺠﺎم شود و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﻣﻴﻨﺎل‌هاي دﻳﮕﺮﻛﻪ ﻋﺎﻳﻖ‌ﺑﻨﺪي ﻻزم را ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺠﺎز اﺳﺖ .
  9.  ﭘﻴﭽﻴﺪن ﺳﻴم‌ها ﺑﻪ دور ﻫﻢ ﺑﺮاي اﻳﺠﺎد اﺗﺼﺎل اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و پوشاندن آنها با نوار چسب ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ .

اشتباهات رایج در سیم کشی ساختمان

سیم کشی برق ساختمان، یک فرآیند کاملا تخصصی است که نیاز به مهارت و آموزش اصولی دارد. عملیات سیم کشی باید متناسب با اصول و استانداردهای لازم و با دقت زیاد انجام شود. عدم رعایت این اصول می‌تواند عواقب جدی و بعضا جبران‌ناپذیری را داشته باشد. در این مبحث با رایج‌ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان بیشتر آشنا می‌شویم.

 

اتصال سیم‌ها خارج از جعبه‌های اتصالات

اتصال سیم‌های برق خارج از جعبه برق، یکی از اشتباهات سیم کشی ساختمان است. وظیفه جعبه‌ها و باکس‌های اتصال، حفاظت از سیم‌ها و اتصالات در برابر عوامل محیطی و نوسانات الکتریکی است. همچنین، باکس اتصالات در مواقع جرقه و اتصال کوتاه مانع از آتش گرفتن سیم‌ها می شوند.

 

استفاده از تجهیزات و وسایل قدیمی و فرسوده

به علت حساس بودن فرآیند سیم کشی، باید از لوازم و تجهیزات باکیفیت استفاده شود. استفاده از تجهیزات قدیمی مثل فیوز و لوله نامناسب در سیم‌کشی ساختمان، احتمال بروز حوادث را افزایش می‌دهد. بنابراین، با نصب و استفاده از تجهیزات باکیفیت و استاندارد، می‌توان مانع از رخ دادن چنین اتفاقاتی شد.

کوتاه کردن و استفاده نادرست از سیم ها

نصب و استفاده نادرست از سیم‌ها نیز از اشتباهات رایج در سیم کشی ساختمان است. در فرآیند سیم کشی بخش‌های مختلف ساختمان، قطر سیم با توجه به میزان جریان و ولتاژ وسایل برقی مورد استفاده در آن بخش انتخاب می‌شود. از طرفی، کوتاه کردن سیم‌ها، موجب مختل شدن اتصالات خواهد شد و در نتیجه بروز عواقب خطرناک و آتش‌سوزی دور از انتظار نمی‌باشد.

عدم پشتیبانی از پریزها و سوئیچ ها از اشتباهات سیم کشی ساختمان

نصب و استفاده از پریزها و سوئیچ‌های غیر استاندارد، از عامل‌های اصلی ایجاد خطر و حادثه در فضای ساختمان می‌باشد. سیم‌ها و کلید و پریزهای قدیمی به علت مقاومت بالا، با برقراری جریان الکتریکی، بیش از اندازه گرم می‌شوند.

گرم شدن بیش از حد سیم‌ها و اتصالات می‌تواند باعث رخ دادن حوادث ناخوشایند شود. به همین دلیل در سیم کشی ساختمان و برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی، باید از پریزها و سوئیچ های ایمن و استاندارد استفاده کرد.

 

نصب جعبه‌های برقی در مجاورت مواد اشتعال زا

از پرتکرارترین اشتباهات برق کشی ساختمان نصب و پیاده‌سازی جعبه‌های اتصالات و سیم‌ها روی سطح دیوار یا نزدیک مواد اشتعال‌زا می‌باشد. به همین دلیل باید از قراردادن سیم‌های برق روی سطح دیوارهایی که دارای مواد قابل احتراق نظیر چوب هستند، به صورت جدی اجتناب کرد.

قرار گرفتن چوب در معرض جرقه و حرارت، می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌سوزی شود. برای رفع این مشکل، قرار دادن جعبه‌های پلاستیکی برق داخل جعبه‌های فلزی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نصب نادرست قطع کننده مدار از اشتباهات سیم کشی ساختمان

انتخاب اشتباه مدار قطع کننده، احتمال خطراتی مانند برق گرفتگی و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. در حوزه سیم کشی ساختمان سه مدل قطع کننده مدار استفاده می‌شود.

برای وسایل و لوازم بزرگ و سنگین، قطع‌کننده‌های استاندارد و در لوازم خانگی و محیط‌های مرطوب مانند حمام قطع‌کننده مدار خطای زمین، به کار گرفته می‌شوند. نوع دیگر یعنی قطع‌کننده مدار خطای جرقه، در محیط‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود.

عدم رعایت استانداردهای لازم

عدم رعایت اصول استاندارد از دیگر اشتباهات سیم‌کشی ساختمان است. این امر در مقوله سیم‌کشی روکار بیشتر ضرورت دارد. به منظور کاهش خطرات و حفاظت می‌بایست از سیم و لوازم باکیفیت، ایمن و استاندارد استفاده کرد.

نصب و اجرای سیم کشی بدون بست و گیره

استفاده از سیم ها و کابل های بی‌کیفیت، موجب آسیب و صدمه به اتصالات می شود. باکس‌های فلزی به علت دارا بودن لبه های تیز می‌توانند سبب قطع شدن جریان الکتریکی می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، بستن سیم‌ها و کابل‌های اتصال با گیره و بست‌های مخصوص می‌تواند بسیار موثر باشد.

روش جدید سیم کشی ساختمان

در سیم کشی ساختمان مانند هر صنعت و مهارت دیگری پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است و ابزارهای سیم کشی ساختمان بسیار مدرن شده‌اند . در زیر چند مورد از جدیدترین روش‌های سیم کشی ساختمان را مشاهده می‌کنید.

سیم کشی CTS  یا  TRS

دی سیم کشی مدرن ساختمان از کابل‌های تک هسته ای یا دو هسته‌ای TRS  یا کابل‌های بیضی شکل مدور استفاده می‌شود. البته بیشتر کابل‌های تک هسته‌ای ترجیح داده می‌شوند. کابلهای TRS ضد آب و ضد بخار هستند ولی به مقدار کمی تحت تأثیر روغن روانکاری قرار می‌گیرند.

کابل‌های TRS بر روی سطح چوبی که حداقل ضخامت ۱۰ میلی‌متر دارند کار می‌کنند. کابل‌ها با استفاده از گیره‌های برنجی حلقوی (گیره سگک) که قبلاً روی خفاشی‌ها ثابت شده‌اند نگهداری می‌شوند.

سیم کشی سرب

یکی از جدیدترین روش‌های سیم کشی ساختمان سیم‌کشی سرب است. در این نوع سیم کشی از رساناها استفاده می‌شود. این مواد رسانا با VIR عایق‌بندی شده‌اند و با یک غلاف از جنس آلیاژ آلومینیوم سرب پوشیده شده‌اند و حاوی حدود ۹۵٪ سرب هستند. غلاف فلزی از کابل‌ها در برابر آسیب، رطوبت و خوردگی محافظت می‌کنند. کابل‌ها درست مانند سیم کشی TRS با خمیر چوبی نصب می شوند و با استفاده از گیره‌های پیوند ثابت می‌شوند.

ما در آموزشگاه برق و الکترونیک به برگزاری انواع دوره های برقی می‌پردازیم، برای مشاهده هر دوره زیر روی آن کلیک کنید و جزئیات آن را بخوانید:

دوره های تعمیرات ما:

آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات ماشین های اداری ، آموزش تعمیرات ساعت ، آموزش تعمیرات پکیج دیواری ، آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش تعمیرات یخچال و فریزر ، آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات ماکروفر و ماکروویو

دوره های برق:

آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش مونتاژ تابلو برق ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب اعلام حریق

و دوره در زمینه تاسیسات:
آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش نصب و تعمیر کولر گازی

سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید. کارشناسان آموزشگاه برق و الکترونیک در اولین فرصت به آنها پاسخ خواهند داد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *