با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور به عنوان یک سیستم ضروری در عملکرد آسانسورها نقش اساسی دارد.

بررسی تابلو فرمان آسانسور

این دستگاه الکترونیکی با دکمه‌ها و نمایشگر، کنترل حرکت و اطلاعات مربوط به آسانسور را فراهم می‌کند.

در این مطلب از وبسایت برق و الکترونیک، به بررسی انواع تابلو فرمان آسانسور می پردازیم. مشخصات فنی مهم این تجهیزات را مورد بحث قرار می‌دهیم.

درباره تابلو فرمان اسانسور بدانیم؟

باید بدانید تابلو فرمان آسانسور یک سیستم الکترونیکی است ، که برای کنترل و مدیریت حرکت و عملکرد آسانسور به کار می‌رود.

در بیشتر مواقع تابلو فرمان آسانسور در موتورخانه آسانسور نصب می‌شود.

این تابلو از طریق یک تراول کابل به کابین آسانسور متصل شده است.

دستورات تابلو فرمان آسانسور

تمام دستوراتی که از طریق کلیدهای موجود در داخل و خارج کابین توسط مسافران فشرده می‌شود، به آن ارسال می‌شود.

پس از پردازش این دستورات، تابلو فرمان به طور دقیق و متناسب با نیازهای مسافران، دستورات لازم را برای اجرا در سیستم آسانسور صادر می‌کند.

 

پیشنهاد ما: معرفی تابلو برق آسانسور

درباره تابلو فرمان آسانسور بیشتر بدانیم :

علاوه بر ارسال دستورات، تابلو فرمان قادر است اطلاعات مختلفی را نمایش دهد. از جمله طبقه فعلی آسانسور، وضعیت درب‌ها، وضعیت عملکرد، و حتی پیام‌های هشداردهنده در صورت وقوع خطا یا مشکلات فنی.

این سیستم به منظور افزایش امنیت و کارایی حرکت آسانسورها طراحی شده است و نقش بسیار حیاتی در عملکرد صحیح و بدون مشکل این وسیله حمل و نقل دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع تابلو فرمان آسانسور آشنا شوید.

پیشنهاد ما: همه چیز درباره ولتاژ برق ساختمان

 

تابلو فرمان آسانسور

 

 

انواع تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور ، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که هرکدام شامل زیردسته‌های مختلفی هستند. این دسته‌بندی اساسا بر اساس نوع و سیستم حرکت آسانسورها اتفاق می‌افتد.

 

تابلو فرمان آسانسورهای کششی:

اولین دسته شامل آسانسورهای کششی است، که خود به دو زیر دسته گیربکسی و گیرلسی تقسیم می‌شوند.

تابلو فرمان گیربکسی مرتبط با سیستم‌هایی است که نیروی موتور از طریق گیربکس به سیستم آسانسور منتقل می‌شود. در مقابل، تابلو فرمان گیرلسی برای آسانسورهایی استفاده می‌شود که بدون گیربکس و با موتور گیرلسی عمل می‌کنند.

بخش دوم از تابلو فرمان، مرتبط با آسانسورهای هیدرولیکی است که از فشار روغن برای حرکت کابین استفاده می‌کنند. این نوع آسانسورها نیز تابلو فرمان خاص خود را دارند که با استفاده از فشار روغن، حرکت کابین را کنترل می‌کند.

نوع دیگر تابلو فرمان آسانسور:

تابلو فرمان آسانسور تک سرعته (3VF):

تابلو فرمان آسانسور تک سرعته (3VF) یک فناوری روزافزون است که در دنیای امروز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تابلوها، با بهره‌گیری از درایو آسانسوری، توانایی ارائه کیفیت بسیار بالا در حرکت آسانسور را دارند که برای مسافران تجربه‌ای بی‌نظیر از حرکت فراهم می‌آورد.

عملکرد تابلو فرمان تک سرعته آسانسور به گونه‌ای است که این نوع موتورها دارای یک سیم پیچی هستند که توسط درایو آسانسوری، با تنظیم ولتاژ برق، کنترل می‌شوند.

این درایو قادر است حرکت موتور آسانسور را به اوج حرکت یا متوقف شدن به نحوی آرام و کنترل شده اداره کند. در نتیجه، هنگامی که آسانسور به حرکت درمی‌آید یا در مقصد مورد نظر مسافران متوقف می‌شود، این فرآیندها به آرامی و با کنترل دقیق انجام می‌شوند.

این روش کنترل، هدفش این است که مسافران در کابین آسانسور هیچ‌گونه تکان یا لرزشی را تجربه نکنند و حرکت به شیوه‌ای امن و بی‌صدا انجام شود.

تابلو فرمان دو سرعته:

تابلو فرمان آسانسور دو سرعته برای موتورهای دارای دو سیم پیچی طراحی شده است، به این معنا که این نوع موتورها دارای دو سرعت کند و تندی مختلفی در حرکت دارند. این سیستم هنگامی که توسط مسافر و از طریق کلیدهای داخلی و یا بیرونی کابین دستور حرکت داده می‌شود.

موتور را از حالت ساکن به حرکت درمی‌آورد و به تدریج سرعت خود را به بالاترین سطح ممکن می‌رساند، تا زمانی که به نزدیکی محل توقف در طبقه مورد نظر برسد و سرعت خود را کاهش داده و متوقف شود. برای آسانسورها، سرعت متوسط استاندارد معمولاً در حدود یک متر بر ثانیه تعیین می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این سیستم، مصرف بالای انرژی است که ممکن است در نتیجه استفاده از دو سرعت مختلف در حرکت، افزایش یابد. همچنین، استفاده از این نوع سیستم می‌تواند باعث کاهش عمر مفید موتورها شود.

این سیستم به دلیل تنوع و قابلیت ارائه سرعت‌های مختلف، در برخی مواقع انتخابی مناسب باشد، اما نیاز به مدیریت دقیق توان مصرفی و تأثیرات آن بر عمر مفید تجهیزات را مطرح می‌کند.

کلیک کنید: دوره آموزشی برق ساختمان

انواع دیگر تابلو فرمان های آسانسور

تابلو فرمان مبتنی بر PLC:

تابلو فرمان مبتنی بر PLC، از PLC به عنوان واحد کنترلی استفاده می‌کند که کنترل دقیق عملیات آسانسور را بر عهده دارد.

PLC یا کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر، دستگاه‌هایی هستند که دارای حافظه، پردازنده، مبدل‌های ولتاژی و واحدهای ورودی و خروجی می‌باشند. این دستگاه‌ها با استفاده از برنامه‌ای که به آن‌ها ارسال می‌شود، کنترل و مدیریت عملیات مختلف را انجام می‌دهند.

بزرگترین مزیت PLC، قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم آنها بر اساس نیازهای خاص است. این امکان به کاربران این تابلوها اجازه می‌دهد که عملیات کنترلی را بر اساس الگوها و شرایط مورد نظر خود، به دقت تنظیم کنند.

با این حال، از نظر اقتصادی، تابلوهای مبتنی بر PLC هزینه‌های بالاتری دارند. نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر باعث افزایش هزینه تولید و نصب آنها می‌شود.

به عبارت دیگر، در مقایسه با سایر تابلوهای کنترل، PLC ها از لحاظ هزینه‌ای به صرفه نیستند.

تابلو فرمان میکروکنترلری:

تابلو فرمان میکروکنترلری، یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین تابلوهای فرمان آسانسور در بازار است.این تابلوها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که به شکل یک واحد بسته‌ای طراحی شده‌اند.

انواع مختلفی از میکروکنترلرها در تابلو فرمان آسانسور استفاده می‌شوند، از جمله 8051، AVR و دیگر مدل‌ها.

این تابلوها دارای بخش‌های اصلی زیر می‌باشند:

کلیک کنید : آموزش برق صنعتی

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال:

این بخش برای تبدیل ورودی‌های آنالوگ از سنسورها به داده‌های دیجیتالی استفاده می‌شود تا تحلیل و پردازش آن‌ها توسط میکروکنترلر امکان‌پذیر شود.

درگاه‌های ورودی و خروجی:

این درگاه‌ها به میکروکنترلر این امکان را می‌دهند که داده‌هایی را از سنسورها یا دیگر واحدهای سیستم دریافت کند و دستورات مورد نیاز را به واحدهای مختلف آسانسور، مانند موتورها و سیستم‌های تعلیق و توقف ارسال کند.

درگاه‌های ارتباط سریالی:

این درگاه‌ها برای ارتباط با دیگر واحدهای سیستم یا برای ارتباط با سیستم‌های خارجی به کار می‌روند. آن‌ها اطلاعات را به صورت سریالی منتقل می‌کنند و به تبادل داده‌ها و ارسال دستورات بین اجزای مختلف آسانسور کمک می‌کنند.

این تابلوها با این بخش‌های اساسی، کارکرد و کنترل دقیق برای سیستم آسانسور را فراهم می‌کنند و قابلیت ارتقاء و تنظیمات برنامه‌ریزی متنوع را به عهده دارند.

تابلو فرمان رله ای:

تابلو فرمان رله‌ای یکی از قدیمی‌ترین تجهیزاتی است که در انواع مختلف از دستگاه‌ها استفاده شده است.

این تابلوها بر اساس سیستم کنتاکتورهای صنعتی عمل می‌کنند و ساز و کار آنها مشابه با تابلوهای صنعتی کنتاکتوری است.

یکی از معایب این تابلوها این است که ویژگی‌های مدرن را پشتیبانی نمی‌کنند و هماهنگی بین اجزا و تجهیزات در آنها کمتر است. به عبارت دیگر، قابلیت برنامه‌ریزی پیچیده و هماهنگی با اجزای الکترونیکی مدرن در این تابلوها محدود است.

این تابلوها با وجود محدودیت‌های خود، هنوز هم در برخی از استفاده‌های صنعتی کمتر و محدود استفاده می‌شوند، اما به دلیل محدودیت‌های عملکردی و هماهنگی کمتر، استفاده‌ی گسترده‌تر از آنها کاهش یافته است.

 

سیستم نجات اضطراری

قبلاً، در صورت قطعی برق در ساختمان‌ها، سیستم آسانسور نیز از کار می‌افتاد و برای نجات مسافران، عملیات دستی و پر زحمتی انجام می‌شد.

کابین آسانسور به صورت دستی به نزدیک‌ترین طبقه هدایت می‌شد و سپس باز شده تا افراد داخل آن نجات پیدا کنند. اما امروزه، با وجود UPS و درایو آسانسوری، در صورت قطعی برق، تابلو فرمان آسانسور دستورات خاصی را برای سیستم صادر می‌کند.

این دستورات به کابین آسانسور می‌گویند تا به نزدیک‌ترین طبقه ممکن به صورت خودکار حرکت کند. سپس درب کابین به صورت خودکار باز می‌شود و افراد در داخل آسانسور می‌توانند نجات یابند.

این سیستم اتوماتیک نجات اضطراری با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، به طور خودکار و سریع اقدام به نجات افراد در صورت وقوع اضطراری می‌کند، که در گذشته نیازمند دخالت دستی و زمان‌بر بود.

تابلو فرمان آسانسور

کاربرد انواع تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور از نظر کاربردی وظایف متعددی را بر عهده دارد:

کنترل سرعت موتور: این تابلو قادر است سرعت حرکت موتور آسانسور را به گونه‌ای کنترل کند که حرکت کابین نرم و بدون لرزش صورت گیرد، از جمله زمانی که آسانسور به طبقات مختلف حرکت می‌کند یا در محل توقف قرار می‌گیرد.

مدیریت حرکت کابین: این تابلو مسئول مدیریت و کنترل حرکت آسانسور به سمت بالا یا پایین است. آن به دستورات داده شده از کلیدهای کابین و خارجی واکنش نشان می‌دهد.

دریافت و پردازش سریع دستورات: تابلو فرمان قادر به دریافت و پردازش سریع دستوراتی است که از طریق کلیدهای کابین صادر می‌شوند. این امکان را فراهم می‌کند که دستورات به سرعت و بدون تاخیر به موتور و سایر تجهیزات ارسال شوند.

مدیریت سایر تجهیزات الکترونیکی: تابلو فرمان نقش مدیریت و کنترل بسیاری از تجهیزات مانند درب‌های آسانسور، سیستم ترمز و سایر تجهیزات الکترونیکی را نیز بر عهده دارد.

کنترل و مدیریت سیستم نجات اضطراری: در شرایط اضطراری، این تابلو مسئول کنترل و مدیریت سیستم نجات آسانسور است تا به صورت ایمن و سریع عمل کند.

برای انتخاب و خرید تابلو فرمان آسانسور، نیاز است به در نظر گرفتن ویژگی‌های مورد نیاز ساختمان و آسانسور. از جمله ظرفیت آسانسور، نوع حرکت (تک سرعته یا دو سرعته)، نوع و قابلیت‌های کنترلی مورد نظر و نیازهای سیستم نجات اضطراری. بهتر است با مشاوره از متخصصین صنعت آسانسور و الکترونیک، این تجهیزات را انتخاب و خریداری کنید.

تفاوت انواع تابلو فرمان آسانسور تک سرعته و دو سرعته

تفاوت‌های بین تابلوهای فرمان آسانسور تک سرعته و دو سرعته معمولاً در کنترل حرکت کابین و مصرف انرژی قابل تشخیص است.

در تابلو فرمان آسانسور تک سرعته، درایو آسانسور کنترل سرعت و نحوه حرکت کابین را به دست می‌گیرد. این سیستم نه به شدت مشابه سیستم دو سرعته است که از حالت توقف به سرعت بالاتر در زمان کوتاهی می‌رود و سپس سرعت را کاهش می‌دهد تا متوقف شود.

به همین دلیل، مصرف انرژی در تابلوهای فرمان و آسانسورهای تک سرعته کمتر بوده و عمر طولانی‌تری دارند.

اما در سیستم تابلو فرمان دو سرعته، هنگامی که ترافیک در رفت و آمد زیاد است، مصرف برق افزایش می‌یابد. عملکرد این نوع سیستم، به ویژگی‌های مجموعه الکتریکی آسانسور و موتور بستگی دارد. ممکن است باعث مختل شدن عملکرد سایر تجهیزات برقی در آسانسور شود.

در نصب و راه‌اندازی آسانسور در یک ساختمان، از تابلوهای فرمان تک سرعته ممکن است به دلیل استفاده از اینورتر، هزینه اولیه بیشتری را به همراه داشته باشند. اما در طول زمان، با کاهش مصرف برق و عمر طولانی‌تر، این تابلوها مقرون به صرفه‌تر می‌شوند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد؛ انواع تابلو فرمان آسانسور، پیشران اصلی و مهمی در کنترل و عملکرد این وسیله حمل و نقل عمومی است. انواع گوناگونی از تابلوهای فرمان وجود دارند که هر کدام به شکلی خاص و با تکنولوژی‌های متفاوت، عملکرد و کاربردهای مختلفی را بر عهده دارند.

تابلو فرمان آسانسور به عنوان مرکز کنترلی، نه تنها برای کارکرد صحیح و ایمن آسانسور بلکه برای تجربه بهتر مسافران نیز حائز اهمیت است.

با تکنولوژی‌های پیشرفته و نوآوری‌های روزافزون، تابلوهای فرمان همواره در حال بهبود و پیشرفت بوده و نقش بسیار مهمی در صرفه‌جویی انرژی، کاهش ارتباطات و بهبود کیفیت حرکت آسانسورها داشته‌اند.

سایر دوره های ما در آموزشگاه برق و الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیر پکیج ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و… می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *