با شماره  09053854159 می توانید در واتساپ، تلگرام ، روبیکا و ایتا با ما در ارتباط باشید.
دوربین مدار بسته آنالوگ چیست ؟ - آموزشگاه برق و الکترونیک

در این مقاله از سایت آموزشگاه برق الکترونیک قصد داریم به اطلاعاتی کامل و جامع در مورد دوربین مدار بسته آنالوگ بپردازیم. این دوربین سال های زیادی است که مورد استفاده مردم قرار گرفته؛ به نوعی از دوربین های قدیمی صنعت به حساب می آید. این دوربین مداربسته انواع گوناگونی دارد. همچنین آن ها دارای مزایا و معایبی نیز می باشند.

دوربین مدار بسته آنالوگ چیست‌؟

دوربین مدار بسته آنالوگ از امواج آنالوگ به منظور گرفتن اطلاعات و ارسال آن ها استفاده می کند. به این صورت که از طریق حسگر ها، آنالوگ دریافتی به یک تقویت کننده ارسال می شود و پس از ارسال تبدیل به خروجی می شود. فیلم های ضبط شده نیز از محدوده فرکانس امواج آنالوگ به حالت بی سیم انجام می شود. کیفیت این تصاویر ضبط شده به امواج آنالوگ بستگی دارد.

ضبط تصاویر در دوربین آنالوگ توسط ضبط کننده دیجیتالی درون دوربین انجام می شود. این ضبط کننده دیجیتالی پس از ثبت تصاویر، آن ها را به فرمت دیجیتال تبدیل می کند. برای پردازش نیز سنسور های تصویر CCD، تصاویر را تبدیل به فرم دیجیتالی می کنند. اما قبل از ارسال ویدئو باید آن ها را به صورت آنالوگ درآورند. کابل هایی در این دوربین ها استفاده می شوند که مستقیماً در سطح رزولوشن تصاویر خروجی تاثیر دارند.

دوربین مدار بسته آنالوگ دارای تی وی لاین محدود است. عدد تی وی لاین نیز سطح رزولوشن را تعیین می کند. برای مثال اگر رزولوشن دوربین بالا باشد، عدد تی وی لاین هم بیشتر است. البته دوربین مداربسته آنالوگ دارای رزولوشن پایینی می باشد. اما از آنجایی که بسیار ساده و کم قیمت اند برای کار های غیر حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مدار بسته آنالوگ - آموزشگاه برق و الکترونیک

اجزای تشکیل دهنده سیستم مدار بسته آنالوگ

تجهیزات و اجزای دوربین مدار بسته آنالوگ به دو دسته ی پسیو و اکتیو تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین اجزا ها می پردازیم.

  1. تجهیزات اکتیو

تجهیزات اکتیو یا همان فعال تجهیزاتی در دوربین مدار بسته آنالوگ می باشند که متصل به برق می شوند. این قطعات در هدایت، تولید و تقویت سیگنال ها نقش بسزایی دارند. هارد دیسک، رسانه ذخیره سازی، کابل،دستگاه DVR، نمایشگر و … شامل این تجهیزات هستند.

  • نمایشگر

اطلاعاتی که در هارد ذخیره می شود به فرمان DVR به روی صفحه نمایشگر نشان داده می شود. نمایشگر قادر است که ویدیو های زنده و ویدیو هایی که از قبل ضبط شده اند را به نمایش بگذارد.

  • دستگاه DVR

مدیریت تمام اجزا در دوربین مدار بسته آنالوگ به عهده دستگاه DVR می باشد‌. ذخیره سازی، بازبینی، نمایش، حذف و دیگر کار هایی که بر روی فیلم ها اعمال می شوند، از وظایف مهم این دستگاه است. نقش این دستگاه در دوربین به قدری زیاد است که به عنوان سرور مرکزی آن را می شناسند.

دستگاه DVR دوربین مدار بسته - آموزشگاه برق و الکترونیک

  • کابل

کابل ها وظیفه متصل کردن اجزا به یکدیگر را در دوربین مدار بسته آنالوگ دارند. از کابل کواکسیان در این دوربین مدار بسته استفاده می شود. کابل کواکسیان که شبیه به کابل آنتن تلویزیون است، به کابل RG59 شناخته می شود.

برای یادگیری مهارت پولساز دوربین مداربسته کافیست در دوره های آموزشی ما شرکت کنید و در این زمینه متخصص شوید، برای ثبت نام و مشاهده اطلاعات دوره وارد صفحه آموزش نصب دوربین مدار بسته بشوید.

همچنین برای یادگیری برق درجه 1 یعنی کلیه تجهیزات فرعی برق ساختمان می توانید در دوره آموزش برق درجه 1 شرکت نمایید.

  • رسانه ذخیره سازی

از رسانه ذخیره سازی برای ذخیره کردن اطلاعات دوربین مدار بسته آنالوگ به صورت دائمی استفاده می شود‌‌. این دستگاه تنوع بسیار زیادی در دوربین های مداربسته امروزی دارد؛ که مهمترین رسانه ذخیره سازی، هارد می باشد.

  1. تجهیزات پسیو

تجهیزات پسیو یا همان غیر فعال در دوربین مدار بسته آنالوگ به تجهیزاتی می ‌گویند که در هدایت، تولید و تقویت سیگنال ها نقش و دخالتی ندارند. داکت، رک، لوله فلکسی و … برخی از این تجهیزات می باشند.

  • داکت

داکت در دوربین مدار بسته آنالوگ محفظه پلاستیکی بسیار بلندی است‌. حفاظت از کابل ها در محیط های سقف دار به عهده این قطعه می باشد.

  • رک

رک، کمد یا محفظه ‌ای است که درون آن دستگاه DVR قرار گرفته است. اگر بخواهید اتصالات دوربین را کنترل کنید باید به سراغ رک بروید تا بتوانید از میان دستگاه‌ها، دستگاه ‏DVR را پیدا کنید.

رک دوربین مدار بسته - آموزشگاه برق و الکترونیک

  • لوله فلکسی

لوله فلکسی لوله ای است از جنس فلز که روکش فلز و انعطاف پذیری بالایی دارد. وظیفه حفاظت از کابل هایی که در محیط های بدون سقف هستند به عهده لوله فلکسی می باشد. جنس برخی از این لوله ها فلزی است؛ اما فاقد قابلیت انعطاف پذیری هستند. وظیفه این لوله ها نیز محافظت از کابل ها می باشد. اما برای دسترسی داشتن به کابل ها این لوله های فاقد انعطاف پذیری مناسب نمی باشند.

انواع دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

  • دوربین آنالوگ دام

این دوربین ها هنگام نصب جلوه بسیار زیبایی دارند. به همین دلیل بیشتر برای محیط های تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها ظاهری گنبدی شکل دارند. این مدل از دوربین مدار بسته آنالوگ را بیشتر کنج دیوار یا روی سقف نصب می کنند. این قسمت ها دارای بهترین زاویه دید هستند. برخی از آن ‌ها کاوری مخصوص دارند که مقاومت دوربین را زیاد می کند و از آن در برابر رطوبت و ضربه محافظت می کند‌.

  • دوربین مادون قرمز

نامگذاری این دوربین مدار بسته آنالوگ به این علت است که دارای نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر می باشد. تعدادی ال ای دی در اطراف لنز این دوربین ها نصب شده است. از طریق یک سنسور نور در تاریکی روشن می شود.

  • دوربین اسپید دام

این دوربین مدار بسته آنالوگ به دوربین مداربسته چرخشی نیز معروف است. آن ها برای مکان هایی که مسافت زیادی دارند بسیار مناسب می باشند. این نوع دوربین آنالوگ قابلیت چرخشی عمودی و افقی، زوم کردن روی افراد مد نظر و قابلیت کنترل را دارد.

دوربین مدار آنالوگ اسپید دام - آموزشگاه برق و الکترونیک

  • دوربین صنعتی

این مدل از دوربین مدار بسته آنالوگ دارای شکل مکعب مستطیل است. استفاده از آن ها تنها در مصارف صنعتی نمی باشد؛ بلکه از آن ها می توان در داخل یا خارج ساختمان استفاده کرد.

  • دوربین مینیاتوری

دوربین مدار بسته‌ی آنالوگ مینیاتوری در ابعاد کوچک به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل از آن ها می توان در مکان هایی که احتیاج به دوربین نامحسوس است، استفاده کرد.

کاربرد سیستم مدار بسته آنالوگ

دوربین آنالوگ کاربردهای بسیار زیادی دارد. از آنجایی که این دوربین به دانش شبکه ای نیاز ندارد، افراد زیادی از آن استفاده می کنند. در ادامه برخی از کاربرد های بسیار مهم آن را خواهیم گفت‌.

  • کاربرد صنعتی

دوربین مدار بسته آنالوگ دارای کاربرد صنعتی بسیار زیادی می باشد. به طور کلی از آن ها می توان در محیط های خطرناک که انسان نمی تواند به آنجا رود استفاده کرد. برای مثال از آن ها می توان در کارخانه های صنعتی، نیروگاه های شیمیایی و … استفاده کرد.

  • کنترل کردن ترافیک

کنترل و تحت نظر گرفتن ترافیک، جریمه های رانندگی، تصادفات و … از دیگر کاربرد های دوربین آنالوگ می باشند. به این صورت که پلاک خودرو مورد نظر را می توان از اطلاعاتی که در دوربین ذخیره شده است، برداشت.

  • پیشگیری از وقوع جرایم

دوربین مدار بسته آنالوگ کاربرد بسیار زیادی در سیستم های حفاظتی دارد. برای مثال از آن ها برای جلوگیری از ارتکاب جرایمی چون جرایم جنایی، جرایم رانندگی و … استفاده می شود. به همین دلیل از آن ها در مکان هایی که امکان بروز جرایم را دارند، استفاده می کنند.

  • امنیت نقل و انتقال

از دوربین مدار بسته آنالوگ در مکان هایی که نمیتوان دید کامل را داشت نیز استفاده می شود. به طور مثال در مترو روزانه افراد بسیار زیادی رفت و آمد دارند که نمی توان بر همه آن ها نظارت داشت. به همین دلیل استفاده از این دوربین مداربسته بهترین انتخاب برای این مکان ها است.

مزیت های دوربین مدار بسته‌ی آنالوگ

دوربین مدار آنالوگ دارای مزایای بسیار زیادی است‌.‌ موارد زیر شامل برخی از این مزایا می باشند.

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ - آموزشگاه برق و الکترونیک

  • هزینه مقرون به صرفه

دوربین مدار بسته آنالوگ دارای قیمتی کم و و بسیار مناسب می باشد. هزینه آن ها نسبت به دوربین های دیجیتال کمتر است. به همین دلیل است که انتخاب بسیاری از افراد این دوربین ها می باشد.

  • کم بودن پهنای باند

دوربین آنالوگ تصاویر را با نرخ پایین فیلم برداری می کنند و برای ارسال کردن تصاویر به پهنای باند بالا احتیاجی ندارند.

  • انعطاف پذیری بالا

دوربین های مدار بسته آنالوگ انعطاف پذیری بالایی دارند. از انواع گوناگون آن ها در طراحی سیستم های امنیتی می توان استفاده کرد.

  • تنوع بالا
  • نصب سریع و آسان

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ نیز مانند سایر تجهیزات الکترونیکی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. موارد زیر شامل معایب این دوربین ها می باشند.

  • کم بودن کیفیت تصاویر

بزرگترین عیب در دوربین مداربسته آنالوگ پایین بودن کیفیت تصویر می باشد. تصاویری که در فواصل زیاد از طریق این دوربین ها گرفته می شوند، مقدار گرین بالا و کیفیتی کم دارند. از این رو هنگام شناسایی چهره، خواندن شماره پلاک وسایل نقلیه و … به مشکل بر می خورید.

  • عدم وجود رمزنگاری

بر روی سیگنال های آنالوگ امکان رمزنگاری موجود نمی باشد. از این رو به راحتی شنود و دریافت غیر مجاز دوربین مداربسته آنالوگ امکان پذیر می شود.

  • داشتن طول عمری کوتاه مدت
  • پایین آمدن کیفیت تصویر به مرور زمان
  • داشتن امنیت کم
  • نویز پذیری بالا
  • محدود بودن در محل نصب به علت محدود بودن در مسافت ارسال اطلاعات بر روی کابل
  • داشتن سیم کشی با هزینه بالا

سایر دوره  های ما در آموزشگاه برق و الکترونیک شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی ، آموزش تعمیر پکیج ، آموزش نصب کولر گازی و… می‌باشد.

برای مشاهده شهریه دوره ها به همران مدت زمان دوره وارد صفحه شهریه دوره‌ها شوید.

نکاتی در نصب کردن دوربین مدار بسته‌ی آنالوگ

ابتدا در نصب دوربین مدار بسته‌ی آنالوگ باید نقطه مناسب برای نصب آن را پیدا کنید. پیدا کردن نقطه مناسب به منظور به حداکثر رساندن پوشش دوربین است. برای کاهش نویز و افت کیفیت نیز باید طول کابلی که می خواهید از آن استفاده کنید را به حداقل برسانید تا تصاویری با کیفیت تر داشته باشید.

رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ باید با توجه به خواسته مشتری بررسی شود. زیرا کیفیت تصاویر به همین رزولوشن بستگی دارد‌. دقت داشته باشید که هنگام نصب میزان تی وی لاین را در نظر بگیرید. زیرا هرچه میزان تی وی لاین بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بهتر است. به همین دلیل با کیفیت بیشتر تصاویر رضایت مشتریان نیز بیشتر می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *